Nakládání s odpady nejen fyzických osob

Dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů (dále jen „zákon o odpadech“), je „původcem odpadů – právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, při jejichž činnosti vznikají odpady, nebo právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, které provádějí úpravu odpadů nebo jiné činnosti, jejichž výsledkem je změna nebo složení odpadů, a dále obec od okamžiku, kdy nepodnikající fyzická osoba odpad odloží na místě k tomu určeném, obec se současně stane vlastníkem tohoto odpadu. Prvotní původce odpadů je povinen nakládat s odpady a zbavovat se jich pouze způsobem stanoveným tímto zákonem a ostatními právními předpisy vydanými na ochranu životního prostředí… … jednoduše řečeno, všichni produkujeme odpad a jsme zodpovědní za to, jak s ním nakládáme.

Občan (fyzická osoba) s trvalým pobytem v Chrastavě nebo vlastník stavby určené nebo sloužící k individuální rekreaci a další osoby, které se na území města zdržují, nakládají s odpady dle Obecně závazné vyhlášky č. 11/2006. Všichni dobře víme, že na komunální odpad jsou po městě rozmístěny „popelnice“, na tříděný odpad různobarevné nádoby a své služby nabízí i sběrný dvůr. Svoz nebezpečného a velkoobjemového odpadu je 2x do roka také zajištěn.

Jiná situace je u právnických osob a osob fyzických oprávněných k podnikání. Ti nejenže produkují odpad jako osoby fyzické, ale navíc i jako osoby podnikající. A zde již vzniká problém. Větší právnické osoby likvidaci odpadu většinou smluvně zajištěnou mají. Ti menší, zpravidla fyzické osoby oprávněné k podnikání, si často své povinnosti vyplývající ze zákona o odpadech neuvědomují a likvidaci, byť malého množství odpadu, zajištěnou nemají.

Zákon o odpadech též praví: „původci, kteří produkují odpad zařazený podle Katalogu odpadů jako odpad podobný komunálnímu z činnosti právnických osob a fyzických osob oprávněných k podnikání, mohou na základě smlouvy s obcí využít systému zavedeného obcí pro nakládání s komunálním odpadem. Smlouva musí být písemná a musí obsahovat vždy výši sjednané ceny za tuto službu.“

Město Chrastava tuto službu nabízí od roku 2010. V prvních měsících využili systému především ti podnikatelé, kteří byli upozorněni pracovníkem kontroly nakládání s odpady, že nemají zajištěnou likvidaci odpadu v souladu se zákonem. Postupem času se podnikatelé začali sami informovat na městském úřadě, odboru ORM, o možnostech, jak nakládat s podnikatelským odpadem a sepsání smlouvy s městem přivítali. V současné době se do systému zapojilo již 15 soukromých podnikatelů. Vzhledem k tomu, že zájem o tuto službu v Chrastavě stále je, bylo její schválení krokem správným směrem.

Zuzana Vojtíšková, referent ORM