Postup při vymáhání pohledávek místního poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vyjádření tajemníka MěÚ

Musím se vyjádřit k diskusi, kterou vyvolala poslední věta z příspěvku paní Ivy Svobodové ze dne 27. 2. 2009, která v některých čtenářích vyvolala mylný dojem, že městský úřad ekonomicky slabým občanům odpouští placení dluhů. Za obecně formulovanou větu bez podrobnějších informací se čtenářům omlouvám a pokusím se věc objasnit.

V novém příspěvku paní Svobodové je pro lepší informovanost občanů podrobněji popsán postup městského úřadu při vymáhání pohledávek od dlužníků, který je stejný bez ohledu na to, zda se jedná o dluhy na poplatcích za odpady, na jiných nezaplacených místních poplatcích, případně na pokutách. Městský úřad  využívá všech způsobů vymáhání dlužných částek, které mu platné zákony umožňují. Jsou to exekuce na účet, exekuce na plat, exekuce na důchod, případně exekuce na rodičovský příspěvek nebo sociální dávky od úřadu práce.

Městský úřad nemá právní možnost  získávat informace od zdravotních pojišťoven a nemůže provádět exekuce prodejem nemovitých a movitých věcí.

Proto v roce 2007 uzavřelo město Chrastava smlouvu s Exekutorským úřadem Liberec-soudním exekutorem, aby byly využity další právní možnosti vymáhání pohledávek.

  Vzhledem k tomu, že město Chrastava a městský úřad Chrastava se vymáhání pohledávek věnuje dlouhodobě, nedosáhly dlužné částky jednotlivých dlužníků takových rozměrů, jako je tomu ve městech (např. dnes populární Chomutov), která nyní přistupují k exekucím na dávky pomoci v hmotné nouzi. Je pochopitelné, že exekuce na statisícové částky mají na dlužníky  mnohem drastičtější  dopady, než když se jedná o částky  v řádu stokorun nebo tisíců, jako je tomu v Chrastavě. (viz připojený článek vedoucí OZO)

  Poslední o čem se chci zmínit je příspěvek na web stránkách města z 9.3.2009. V něm přispivatel Murphyz celkem logicky uvádí:“… z tohoto důvodu se domnívám, že by na radnici měli začít šetřit a zase šetřit a šetřit !!! Omezit investice, sáhnout do rezerv a efektivněji pracovat. Začít lze například 100% vybíráním poplatků za odvoz komunálního odpadu. Zatím to spíše vypadá:" Když je škoda malá, přivřeme oči. "

  Skutečnost při vymáhání dluhů je však následující. Sama agenda vymáhání poplatků není levná záležitost. Ročně přijde město odhadem na 200.000,- Kč. Na tom se však šetřit nedá, bylo by to šetření na nepravém místě.  Nelze dopustit, aby si  vykutálení neplatiči dělali blázny ze slušných lidí, kteří by platili za ně.

Mezi dlužníky se však dostali i tací, kteří krom evidovaného trvalého pobytu  v Chrastavě a chatrného oblečení na sobě, nemají účet, nemají zaměstnání,  nemají dávky a prakticky nic, co by jim bylo možné odebrat, zpeněžit a použít na úhradu dluhu. Jde o kategorii dlužníků, u kterých výsledkem soudní exekuce je soudem potvrzená nevymožitelnost dluhu, za kterou město zaplatí 3750,-Kč za každého jednotlivce (jak je uvedeno v závěru článku paní Svobodové.  Část z těchto lidí se v Chrastavě ani blízkém okolí vůbec nevyskytuje a odpady zde neprodukuje. Město dluh nevymůže, ale náklady zaplatí.  V těchto případech dostává logická zásada šetřit, šetřit, šetřit určité trhliny.

Přesto i tyto lidi nesplacené dluhy mohou dostihnout  v případě, že by se opět v Chrastavě objevili a např. žádali město o poskytnutí přístřeší v zařízení azylového typu. Město s nimi neuzavře smlouvu, dokud dluhy neuhradí.

  Ing. Miroslav Chvála, tajemník MěÚ


:: Vyjádření hospodářsko finančního odboru
::
Činnost odboru pro záležitosti občanů