Činnost odboru pro záležitosti občanů Městského úřadu v Chrastavě
Odbor pro záležitosti občanů Městského úřadu v Chrastavě
spolupracuje při řešení dluhů s hospodářsko-finančním
odborem, Městským bytovým družstvem
Chrastava a dalšími institucemi, které evidují
dlužníky, ať již na nájemném, místním
poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění,
využívání a odstraňování komunálních odpadů, pokuty, aj.
Pravidelně jsou zjišťováni dlužníci
místního
poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění,
využívání a odstraňování komunálních odpadů (dále jen odpady),
pokuty, nájemné, aj., aby bylo možné
průběžně sledovat aktuální vývoj zadluženosti jednotlivých klientů a včas
na případný negativní vývoj reagovat.
Mezi dlužníky se vyskytují osoby z různých sociálních vrstev, avšak
převážná většina z nich jsou jednotlivci či rodiny s nízkými příjmy.
Jen část z dlužníků je závislá částečně na sociálních dávkách
pomoci v hmotné nouzi, vyplácených odborem pro záležitosti občanů MěÚ
Chrastava.
Nový systém poskytování uvedených sociálních dávek zavedený od
1. 1. 2007 již umožňuje sociálním pracovnicím provádět kontrolu měsíčních
úhrad nákladů souvisejících s užíváním bytu (nájemné, energie, další
služby apod.) a neprokázání těchto úhrad za příslušný měsíc znamená
finanční postih pokrácením dávek hmotné nouze v následujícím měsíci.
Tento systém od roku 2007, důsledně
uplatňovaný, podporuje snížení
počtu neplatičů nájemného závislých na dávkách hmotné nouze, protože
většina těchto nájemníků si již začíná dostatečně uvědomovat možné
důsledky svého jednání. Ztráta bydlení v případě neplacení nájemného
je stále výraznější hrozbou pro většinu z nich. Dále odbor pro záležitosti
občanů (dále jen OZO) přistoupil již od roku 2007 na možnost řešení splátek
dluhů osob, které jsou dopláceny dávkami pomoci v hmotné nouzi, ačkoliv to
není vůbec jednoduchá záležitost, jak se na první pohled může jevit. Dávky
pomoci v hmotné nouzi (na rozdíl od dávek státní sociální podpory vyplácených
úřadem práce či od jiných příjmů) totiž ze zákona nepodléhají výkonu
rozhodnutí, což znamená, že proti vůli příjemce z nich nelze provádět
jakékoliv srážky či exekuce a je pouze na rozhodnutí klienta, jakým způsobem
si nechá dávku vyplácet. Proto zde nutně
sehrává významnou roli sociální práce s klienty - dlužníky, v rámci
níž je pracovníci odboru přesvědčují a motivují, aby začali dobrovolně
řešit své závazky vůči městu a požádali OZO o pravidelné měsíční
provádění převodu předem sjednané části sociální dávky ve prospěch Města
Chrastava za účelem splátky pohledávek, nejsou-li je schopni řešit sami
jinak. Z výše uvedeného si
jistě dokážete představit, že takováto práce je velmi náročná z
hlediska umění komunikovat a vyjednávat s klienty, mnohdy problémovými, kteří
se ve většině případů nacházejí
v nepříznivé sociální situaci. Díky motivačním pohovorům, doplněným o
zevrubnou informaci o možných důsledcích i případný další postup města
ve věci vymáhání pohledávek či výpovědi z nájmu, všichni dlužníci na nabízený splátkový systém nakonec dobrovolně přistoupili.
Na základě písemného požadavku
klientů pak dávkové pracovnice nastaví požadované kombinace způsobu výplat
dávek s měsíční úhradou části splátky
dluhu až do jeho úplného splacení. Za stávající legislativy se uvedený
systém jeví jako jediný, který je schopen městu postupně navracet alespoň
část jinak téměř nedobytných
pohledávek. Odbor pro záležitosti občanů MěÚ Chrastava aktivně
spolupracuje při řešení
pohledávek občanů závislých na dávkách hmotné nouze, kteří často
spoléhají na svou finanční nepostižitelnost a chtěli by se vyhýbat svým
zákonným povinnostem.
Závěrem bych vyjádřila přesvědčení, že výše
zmiňovaná spolupráce mezi odbory i nastavený systém řešení dluhů
dokáže nejen zčásti navracet Městu
Chrastava téměř nedobytné
pohledávky.
:: Vyjádření
tajemníka MěÚ
:: Vyjádření
hospodářsko finančního odboru