Činnost odboru pro záležitosti občanů Městského úřadu v Chrastavě

Odbor pro záležitosti občanů Městského úřadu v Chrastavě spolupracuje při řešení dluhů  s hospodářsko-finančním odborem,  Městským bytovým družstvem Chrastava a dalšími institucemi, které evidují  dlužníky, ať již na nájemném, místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, pokuty, aj. Pravidelně  jsou zjišťováni dlužníci místního poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů (dále jen odpady), pokuty,  nájemné, aj., aby bylo možné průběžně sledovat aktuální vývoj zadluženosti jednotlivých klientů a včas na případný negativní vývoj reagovat.

Mezi dlužníky se vyskytují osoby z různých sociálních vrstev, avšak převážná většina z nich jsou jednotlivci či rodiny s nízkými příjmy. Jen část z dlužníků je závislá částečně na sociálních dávkách pomoci v hmotné nouzi, vyplácených odborem pro záležitosti občanů MěÚ Chrastava.

Nový systém poskytování uvedených sociálních dávek zavedený od 1. 1. 2007 již umožňuje sociálním pracovnicím provádět kontrolu měsíčních úhrad nákladů souvisejících s užíváním bytu (nájemné, energie, další služby apod.) a neprokázání těchto úhrad za příslušný měsíc znamená finanční postih pokrácením dávek hmotné nouze v následujícím měsíci. Tento  systém od roku 2007, důsledně uplatňovaný,  podporuje snížení počtu neplatičů nájemného závislých na dávkách hmotné nouze, protože většina těchto nájemníků si již začíná dostatečně uvědomovat možné důsledky svého jednání. Ztráta bydlení v případě neplacení nájemného je stále výraznější hrozbou pro většinu z nich. Dále odbor pro záležitosti občanů (dále jen OZO) přistoupil již od roku 2007 na možnost řešení splátek dluhů osob, které jsou dopláceny dávkami pomoci v hmotné nouzi, ačkoliv to není vůbec jednoduchá záležitost, jak se na první pohled může jevit. Dávky pomoci v hmotné nouzi (na rozdíl od dávek státní sociální podpory vyplácených úřadem práce či od jiných příjmů) totiž ze zákona nepodléhají výkonu rozhodnutí, což znamená, že proti vůli příjemce z nich nelze provádět jakékoliv srážky či exekuce a je pouze na rozhodnutí klienta, jakým způsobem si nechá dávku vyplácet. Proto zde nutně  sehrává významnou roli sociální práce s klienty - dlužníky, v rámci níž je pracovníci odboru přesvědčují a motivují, aby začali dobrovolně řešit své závazky vůči městu a požádali OZO o pravidelné měsíční provádění převodu předem sjednané části sociální dávky ve prospěch Města Chrastava za účelem splátky pohledávek, nejsou-li je schopni řešit sami jinak. Z výše uvedeného  si jistě dokážete představit, že takováto práce je velmi náročná z hlediska umění komunikovat a vyjednávat s klienty, mnohdy problémovými, kteří se  ve většině případů nacházejí v nepříznivé sociální situaci. Díky motivačním pohovorům, doplněným o zevrubnou informaci o možných důsledcích i případný další postup města ve věci vymáhání pohledávek či výpovědi z nájmu, všichni dlužníci  na nabízený splátkový systém nakonec dobrovolně přistoupili. Na základě písemného  požadavku klientů pak dávkové pracovnice nastaví požadované kombinace způsobu výplat dávek s měsíční úhradou části  splátky dluhu až do jeho úplného splacení. Za stávající legislativy se uvedený systém jeví jako jediný, který je schopen městu postupně navracet alespoň část jinak téměř  nedobytných pohledávek. Odbor pro záležitosti občanů MěÚ Chrastava aktivně  spolupracuje  při řešení  pohledávek občanů závislých na dávkách hmotné nouze, kteří často spoléhají na svou finanční nepostižitelnost a chtěli by se vyhýbat svým zákonným povinnostem.

Závěrem bych vyjádřila přesvědčení, že výše  zmiňovaná spolupráce mezi odbory i nastavený systém řešení dluhů dokáže nejen  zčásti navracet Městu Chrastava téměř  nedobytné pohledávky.

  Hana Urbanová, vedoucí OZO MěÚ


:: Vyjádření tajemníka MěÚ
:: 
Vyjádření hospodářsko finančního odboru