Obecně závazná vyhláška č. 8/2008
k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku na veřejných prostranstvích1)

Zastupitelstvo města Chrastavy se na svém zasedání dne 15. 12. 2008 usnesením č. 2008/08/XIX   usneslo vydat na základě ustanovení § 10 písmeno a) a § 84 odst. 2, písmeno h) zákona  č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s nálezy pléna Ústavního soudu Sp.Zn. Pl. ÚS č. 44/06 ze dne 3. dubna 20072) a Sp. Zn. Pl. ÚS č. 35/06 ze dne 22. dubna 20083), tuto obecně závaznou vyhlášku:

Čl. I
Výčet činností upravených touto vyhláškou, které by mohly narušit veřejný pořádek v obci
nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku

Činností, která by mohla narušit veřejný pořádek v obci je:

1.  Rušení nočního klidu

2 . Používání hlučných strojů a zařízení v nevhodnou denní dobu

Čl. II
Noční klid v obci

Noční klid je stanoven na dobu od 22:00 hodin do 06:00 hodin. V tomto čase je povinností každého zachovat klid a omezit hlučné projevy.

Každý je povinen zdržet se o nedělích a státem uznaných dnech pracovního klidu v době do 8:00 hodiny a po 20:00 hodině veškerých prací spojených s užíváním zařízení a přístrojů způsobující hluk, např. sekačka na trávu, cirkulárek, motorových pil, motorových kos, křovinořezů a pod.

Omezení uvedené v odst.1 neplatí ve dnech 24. a 31. prosince a 1. ledna a dále v den konání veřejných slavností organizovaných městem Chrastava nebo pořádaných se souhlasem města Chrastava

Čl. III
Vymezení veřejných prostranství a času pro konání určených činností

Činnost uvedenou v čl. I odst.1 je možno vykonávat v době od 22:00 do 6:00 hodin pouze na částech veřejných prostranství, jejichž výčet a grafické znázornění jsou uvedeny v příloze č. 1 této obecně závazné vyhlášky.

Čl. IV
Závěrečná ustanovení

Pokud by se následky činnosti uvedené v čl. III odst. 1 projevily na místech, kde je zakázána, případně pokud by následky činnosti odehrávající se na jiných místech než veřejných prostranstvích narušovaly veřejný pořádek v obci dle čl. I odst. 1., lze tuto činnost řešit dle odst. 2.

Porušení této vyhlášky lze u fyzických osob postihovat jako přestupek4), u právnických osob a fyzických osob, které jsou podnikateli, jako správní delikt5).

Zrušuje se obecně závazná vyhláška města Chrastavy  k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku na veřejných prostranstvích č. 2/2007 ze dne 18. června 2007.

Čl. V
Účinnost

Tato obecně závazná vyhláška města Chrastavy nabývá účinnosti 15. dnem po dni jejího vyhlášení.

        ………………………                                                              …………………

        Ing. Michael C a n o v                                                                Miloslav P i l a ř

                   starosta                                                                              místostarosta

1) § 34 zákon č.128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů,
2)
  odstavce 47. a 48. nálezu pléna Ústavního soudu č.44/06 ze dne 3 . dubna 2007:

                47. Prvý odstavec předmětného ustanovení vymezuje dobu nočního klidu. Ani v případě časového určení (mezi 22:00 a 6:00 hodinou) ani co do míry omezení (zachovávat klid a omezit hlučné projevy) obec nepřekročila meze stanovené § 10 písm. a) a písm. b) zákona o obcích. Pojem nočního klidu není v žádném právním předpise vymezen. Je proto potřeba považovat za užitečné, učiní-li tak obec v rámci úpravy místních záležitostí veřejného pořádku vyhláškou. Konkretizace pojmu nočního klidu také za situace, kdy je „porušení nočního klidu“ bez bližšího upřesnění přestupkem proti veřejnému pořádku [§ 47 odst. 1 písm. b) zákona o přestupcích], žádoucím způsobem přispěje k právní jistotě.

                48. Stejně tak omezení (odst. 2 čl. 9) v podobě povinnosti zdržet se v tam uvedených denních dobách o nedělích a dnech pracovního klidu všech prací se zařízeními způsobujícími hluk hodnotil Ústavní soud jako přípustné. Vycházel především z toho, že příslušné činnosti nejsou v obci zcela zakázány, ale pouze přiměřeně omezeny. Potřebné hlučné práce tedy lze vykonávat, ovšem pouze v čase, kdy budou zásahy do oprávněných zájmů ostatních obyvatel obce minimální. Takovou formulaci je třeba považovat za ústavně souladnou.

3) odstavec27. nálezu pléna Ústavního soudu Sp .Zn .Pl.ÚS č.35/06 ze dne 22. dubna 2008:
             27. Ústavní soud v této souvislosti poznamenává, že pravomoc obce stanovovat povinnosti k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku se neomezuje jen na veřejná prostranství, jak by snad mohlo vyplývat z ustanovení věty za středníkem v § 10 písm. a) zákona o obcích. Jak bylo uvedeno výše, jde jen o demonstrativní výčet. Obec tedy svou regulaci může uplatnit i na činnosti odehrávající se na jiných místech než veřejných prostranstvích, pokud se jejich následky projevují na veřejných prostranstvích, nebo pokud jsou způsobilé veřejný pořádek v obci narušit.

4) zákon č. 200/1990 Sb.,o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (§46 odst. 2)

5)zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (§ 58 a násl.)