 MĚSTO CHRASTAVA
 MĚSTO CHRASTAVA 
Městská rada v  Chrastavě podle § 45 písm.  p) zákona č. 367/1990 Sb.,  o obcích  (obecním zřízení),  v platném  znění, podle  § 29 písm.  d) zákona  č. 133/1985  Sb., o  požární ochraně, v platném znění  a podle  § 29  vyhlášky č.  21/1996 Sb.,  v platném znění, kterou  se  provádějí  některá  ustanovení  zákona  ČNR o požární ochraně, vydává
 POŽÁRNÍ ŘÁD
 POŽÁRNÍ ŘÁD 
platný pro území MĚSTA CHRASTAVY
                               § 1
                        Úvodní ustanovení
Požární řád města upravuje  zásady organizace a provádění požární ochrany na území města stanovené § 29 Zákona ČNR č. 133/85 Sb. ve znění pozdějších  předpisů a dále  určuje povinnosti právnických, podnikajících fyzických  osob i fyzických osob  v oblasti požární ochrany  na  území  obce  a  úkoly  osob  pověřených zabezpečením požární ochrany města.
                               § 2
                   Organizace požární ochrany
                              čl. 1
Město  Chrastava podle  § 29  zákona ČNR  č. 133/85  Sb. v úplném znění  zákona  č.  91/95  Sb.  o  požární  ochraně  v  samostatné působnosti plní tyto úkoly:
a) zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů města s místní
   působností, která provádí hašení požárů a záchranné práce
   ve svém územním obvodu,
b) zabezpečuje odbornou přípravu členů svých jednotek požární
   ochrany a požárních hlídek,
c) zabezpečuje po materiální a finanční stránce potřeby požární
   ochrany,
d) zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů a zařízení požární
   ochrany pro potřeby svého územního obvodu,
e) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,
f) zřizuje ohlašovny požáru.
                              čl. 2
Město podle §  29 zákona ČNR č. 133/85 Sb.  v úplném znění zákona č. 91/95 Sb.  o požární ochraně v přenesené  působnosti plní tyto úkoly:
a) provádí preventivní požární kontroly,
b) zabezpečuje podle poplachového plánu okresu hašení požárů
   a záchranné práce i mimo svůj územní obvod,
c) projednává přestupky ve věcech, které jsou mu na tomto úseku
   státní správy svěřeny,
d) zajišťuje na úseku požární ochrany úkoly stanovené pro období
   branné pohotovosti státu.
                              čl. 3
Město:
a) ukládá opatření k odstranění nedostatků, které mohou vést
   ke vzniku požáru nebo ke ztížení záchrany osob a majetku
   a kontroluje plnění těchto opatření,
b) rozhoduje o vyloučení věci z užívání,
c) navrhuje okresnímu úřadu vydat rozhodnutí o zákazu činnosti
   a o zastavení provozu.
Za  zajištění požární  ochrany ve  svém územním  obvodu zodpovídá město  prostřednictvím   svého  městského  úřadu.   Městský  úřad předkládá  2x ročně  radě města  a 1x  ročně zastupitelstvu města zprávu o stavu požární ochrany na území města.
                               § 3
      Úkoly osob pověřených zabezpečováním požární ochrany
                              čl. 1
Preventista města plní zejména tyto úkoly:
a) vede seznam objektů právnických, podnikajících fyzických
   a fyzických osob, ve kterých budou na území města prováděny
   preventivní požární kontroly,
b) zpracovává "Plán preventivních požárních kontrol" tak, aby
   v pravidelných lhůtách byly kontrolovány všechny objekty
   zařazené do provádění preventivních požárních kontrol na
   území města,
c) navrhuje městu občany pro vytvoření kontrolních skupin,
   zejména z řad členů občanských sdružení působících na
   úseku požární ochrany, popřípadě i jiné osoby, přitom
   přihlíží zejména k jejich odborným předpokladům,
d) provádí základní odbornou přípravu členů kontrolních
   skupin a vede o ní příslušnou dokumentaci,
e) vede dokumentaci o provedených preventivních požárních
   kontrolách, vyhodnocuje obsah zápisů z provedených preventivních požárních kontrol a předkládá městu návrh
   na opatření k odstranění zjištěných nedostatků,
f) zúčastňuje se preventivních požárních kontrol v objektech
   se zvýšeným požárním nebezpečím,
g) zúčastňuje se odborné přípravy organizované Hasičským
   záchranným sborem okresu a podrobuje se stanoveným zkouškám.
                              čl. 2
Velitel jednotky požární ochrany města plní zejména tyto úkoly:
a) zodpovídá za připravenost a činnost jemu podřízených jednotek zřizovateli těchto jednotek,
b) zúčastňuje se odborné přípravy organizované Hasičským záchranným sborem okresu a podrobuje se stanoveným zkouškám,
c) vede dokumentaci o provádění odborné přípravy členů podřízených jednotek požární ochrany,
d) přebírá velení při zdolávání požáru či jiné živelné pohromy
   podle zásad při společném zásahu a podle práva přednostního
   velení stanovených právním předpisem,
e) zabezpečuje zpracování zprávy o zásahu a její odeslání na
   okresní operační středisko,
f) při zásahu jednotky požární ochrany rozhoduje o povinnosti
   poskytnout osobní či věcnou pomoc a o vstupu na nemovitosti
   podle zásad stanovených právním předpisem,
g) je oprávněn vyhlásit prověřovací cvičení na území města,
h) nařídit, aby se v souvislosti se zdoláváním požáru nebo při
   cvičení jednotky z místa zásahu vzdálily osoby, jejich přítomnosti není potřebná,
i) vyzvat fyzickou osobu, u níž je podezření, že porušila předpisy o požární ochraně, aby prokázala svoji totožnost,
j) dbá o vytvoření podmínek ochrany životů a zdraví hasičů své
   jednotky.
Velitele  jednotky   sboru  dobrovolných  hasičů   města  jmenuje a odvolává  starosta města  po vyjádření  okresního úřadu  k jeho způsobilosti vykonávat tuto funkci.
                              čl. 3
Členové kontrolních skupin plní zejména tyto úkoly:
a) provádějí preventivní požární kontroly v objektech, které jsou
   určeny do dozorové činnosti města,
b) upozorňují při kontrolách fyzické osoby a příslušné pracovníky
   právnických a podnikajících fyzických osob na zjištěné nedostatky a požadují jejich neodkladné odstranění,
c) poskytují potřebné  informace a  vysvětlení k  otázkám řešení    preventivní požární ochrany a k otázkám odstranění zjištěných
   závad,
d) závady, které nelze odstranit na místě uvedou do zápisu o kontrole a oznamují je městu,
e) jsou oprávněni na základě předložení "pověření" města Chrastavy vstupovat do objektů a zařízení, provádět potřebná zjištění
   a úkony, nahlížet do příslušné dokumentace, požadovat potřebné
   údaje a vysvětlení a potřebnou součinnost všech pracovníků
   kontrolovaného subjektu či fyzické osoby.
                              čl. 4
Členové jednotky požární ochrany plní zejména tyto úkoly:
a) členové dobrovolných jednotek požární ochrany a členové požárních hlídek jsou povinni se zúčastňovat v určeném rozsahu
   odborné přípravy,
b) mohou samostatně vykonávat službu při zdolávání požárů až po
   absolvování základní odborné přípravy,
c) plní rozkazy a pokyny příslušných velitelů,
d) dbají na svoji bezpečnost a bezpečnost ostatních hasičů,
   používají přidělené osobní ochranné pracovní prostředky.
                               § 4
                     Povinnost mlčenlivosti
Osoby  pověřené  plněním  úkolů  na  úseku  požární  ochrany jsou povinny zachovávat  mlčenlivost o skutečnostech,  které v obecném zájmu  nebo v  zájmu zúčastněných  osob mají  zůstat utajeny před nepovolanými  osobami. Povinnost  mlčenlivosti trvá  i po splnění úkolu.
                               § 5
                Dokumentace požární ochrany města
Dokumentace požární ochrany města tvoří:
a) požární řád města,
b) doklad o ustavení preventisty požární ochrany města,
c) přehled o kontrolních skupinách a o odborných předpokladech
   jejích členů,
d) plán preventivních požárních kontrol,
e) zápisy o provedených preventivních požárních kontrolách
   a způsob řešení nedostatků zjištěných při kontrolách,
f) dokumentaci o zřízení a činnosti jednotky požární ochrany
g) přehled o zdrojích požární vody ve vztahu ke katastru města
   a jejich stavu,
h) přehled  o  zřízených  ohlašovnách  požáru  ve městě a řád    ohlašovny požárů,
i) dokumentace o přestupcích na úseku požární ochrany.
                               § 6
                  Preventivní požární kontroly
Preventivní požární kontroly město Chrastava provádí:
a) u právnických osob a podnikajících fyzických osob, u nichž se
   nevykonává státní požární dozor,
b) v nebytových prostorách objektů ve vlastnictví nebo užívání
   fyzických osob.
Účelem  preventivních  požárních  kontrol  je prověrka dodržování povinností  stanovených  předpisy  o  požární  ochraně.  Předpisy o požární  ochraně se  rozumí předpisy  vydané na  základě zákona o požární  ochraně nebo  jiných předpisů  upravujících povinnosti
na úseku požární ochrany a návodů a pokynů upravujících požadavky požární  ochrany  dodávané  výrobci  nebo obchodními organizacemi k materiálům, látkám nebo výrobkům.
                               § 7
                    Povinnosti fyzických osob
Fyzické  osoby jsou  povinny počínat  si tak,  aby nedocházelo ke vzniku  požáru.   Tato  povinnost  zahrnuje  plnění    povinností
vyplývajících ze zákona  ČNR č. 133/85 Sb. v  úplném znění zákona č.  91/95  Sb.,  předpisů  vydaných  na  jeho základě nebo jiných předpisů  upravujících  povinnosti   na  úseku  požární  ochrany, dodržovat  návody a  pokyny upravující  požadavky požární ochrany dodávané  výrobci  nebo  obchodními  organizacemi  k  materiálům, látkám nebo výrobkům.
Občan je zejména povinen:
a) dodržovat,   aby    při  používání   tepelných,  elektrických,    plynových či jiných spotřebičů  se v jejich blízkosti nenachá-    zely  snadno hořlavé  látky,  včetně  paliva, a  aby roztopená    kamna či zapnuté  elektrické  spotřebiče nebyly  ponechány bez
   dozoru (pokud to návod  k obsluze  přímo nepovoluje);  ukládat
   popel na bezpečné místo, dodržovat bezpečné vzdálenosti určené
   návodem k obsluze od  stavebních konstrukcí, hmot či zařizovacích předmětů (pokud nejsou tyto vzdálenosti určeny,  považuje
   se  za  dostatečné  u  spotřebičů  na  pevná paliva vzdálenost    800 mm ve směru hlavního sálání  a 200 mm v ostatních směrech,    u spotřebičů na plynná a kapalná paliva nebo elektřinu  500 mm
   ve směru hlavního sálání a 100 mm v ostatních směrech),
b) při manipulaci s hořlavými kapalinami používat jen přenosné
   obaly k tomu určené, odstraňovat bezpečným způsobem hořlavé
   kapaliny uniklé při manipulaci, nepoužívat je k rozdělávání
   ohňů,
c) při používání propan-butanu umisťovat provozní kovové tlakové
   láhve na místě lehce přístupném, dostatečně větraném a tam,
   kde se nevyskytuje zdroj otevřeného ohně; zásobní kovové tlakové láhve neukládat v prostorách pod úrovní terénu, ve světlících, na půdách, v garážích, kotelnách, šachtách bytového
   příslušenství, v místnostech určených ke spaní a v jiných
   společných prostorách,
d) dbát zvýšené opatrnosti při skladování látek majících sklon
   k samovznícení (hnědé uhlí, brikety, seno ap.), skladovat
   odděleně tuhé palivo od jiných druhů paliv, dbát i zvýšené
   opatrnosti při skladování látek, které mohou způsobit požár
   nebo jej dále rozšiřovat,
e) zajišťovat pravidelné čištění a kontrolu komínů, kouřovodů
   a spotřebičů paliv ve lhůtách stanovených právním předpisem
   a odstraňovat zjištěné závady a dodržovat pokyny dané odborným kominickým podnikem,
f) nepoužívat ta zařízení, u kterých byla zjištěna závada bránící užívání až do doby odstranění závady,
g) udržovat pořádek na půdách, ve sklepích a na jiných místech,
   ve kterých může dojít ke vzniku požáru a ke ztížení zásahu
   jednotky požární ochrany; neskladovat různý materiál a předměty tak, aby znemožnily přístup k rozvodným zařízením elektrické energie, plynu a vody nebo ztížily záchranné práce;
   udržovat volné chodby, schodiště a další únikové cesty,
h) obstarávat a udržovat v použitelném stavu hasící přístroje
   a jiná hasící zařízení v rozsahu stanoveném předpisy o požární ochraně; občan nesmí poškozovat nebo zneužívat hasící přístroje nebo jiné věcné prostředky požární ochrany,
i) dodržovat zákazy a plnit příkazy týkající se požární ochrany
   na místech označených příslušnými bezpečnostními tabulkami
   nebo směrnicemi,
j) dbát o řádný dozor nad dětmi, dbát o to, aby jim byl znemožněn
   volný přístup k zápalkám a hořlavým látkám a obdobně dohlížet
   na osoby, které nemohou posoudit následky svého jednání,
k) vytvářet v objektech ve svém vlastnictví nebo užívání podmínky pro rychlé zdolání požáru a pro záchranné práce; umožnit
   kontrolním skupinám obce provést preventivní požární kontrolu
   k ověření dodržování předpisů a odstranit zjištěné nedostatky
   ve lhůtě určené těmito orgány obce,
l) neprovádět žádné práce, které mohou vést ke vzniku požáru,
   pokud nemá odbornou způsobilost požadovanou pro výkon takových
   prací zvláštními předpisy,
m) při manipulaci s otevřeným ohněm dbát zvýšené opatrnosti;
   je zakázáno plošně vypalovat travní porosty a křoviny; ohniště
   lze zřizovat pouze při vhodných klimatických podmínkách, pod
   dozorem dospělé osoby a po ukončení pálení bezpečně uhasit
   oheň, totéž platí i při spalování odpadů či hořlavých materiálů, kde je navíc kladena podmínka, že nesmí dojít k ohrožení
   životního prostředí,
n) ohniště se zřizuje v bezpečné vzdálenosti od budov a hořla-
   vých materiálů; oheň se nesmí rozdělávat v lese a v blízkosti
   dozrávajícího obilí či v blízkosti sena či slámy; oheň se smí
   rozdělávat pouze se souhlasem vlastníka či uživatele pozemku
   a ohniště musí být ohraničeno kameny nebo valem zeminy získané
   výkopem dolíku pro ohniště,
o) občan nesmí  např. nesprávným  parkováním ap.  bránit využití    vodních zdrojů, nástupních ploch nebo jiných zařízení požární
   ochrany; volný prostor kolem požárního hydrantu musí být min.
   5 metrů.
Odborné  rady  týkající  se  předpisů  z  oboru  požární  ochrany poskytne  preventista města,  kterým je  Zdeněk Čálek  st., bytem Nádražní ul. 39, Chrastava.
                               § 8
       Povinnosti právnických a podnikajích fyzických osob
Obdobně jako fyzické osoby se musí na území obce chovat právnické a podnikající fyzické osoby,  které neprovádí posouzení požárního nebezpečí  podle zákona  o požární  ochraně, pokud  pro ně právní předpis nestanovuje v některých oblastech vyšší požadavky.
Právnické  a  podnikající  fyzické  osoby,  které  musí  provádět posouzení požárního nebezpečí (viz § 6 zákona o požární ochraně), musí  dodržovat opatření,  která jim  byla odsouhlasena  okresním požárním radou.
                              § 9
                 Obecná ustanovení o přestupcích
                              čl. 1
Přestupku  se  na  úseku  požární  ochrany  a nedodržení vyhlášky o Požárním řádu dopustí ten, kdo:
- poruší právní předpisy nebo příkazy na jejich základě vydané o
  vybavení  hasícími  zařízeními   a  jinými  věcnými  prostředky   požární ochrany,
- neumožní nebo ztíží provedení preventivní požární kontroly nebo
  jiných opatření na úseku požární ochrany.
- neuposlechne nařízení velitele zásahu nebo velitele jednotky
  vydaného v souvislosti se zdoláváním požáru nebo cvičení
  jednotky požární ochrany,
                              čl. 2
- poruší zásady bezpečného provozu tepelných, elektrických,
  plynových a jiných spotřebičů,
- nezajistí pravidelné čištění komínů, kouřovodů a spotřebičů
  paliv a neodstraní zjištěné závady,
- neprovede ve stanovené lhůtě opatření uložená městem na
  základě právních předpisů o požární ochraně,
- poškodí, odstraní, zneužije nebo  jinak sníží účinnost zařízení   a prostředků sloužících na ochranu před požáry nebo vědomě
  bezdůvodně přivolá jednotku požární ochrany,
- neposkytne osobní nebo věcnou pomoc v souvislosti se zdoláváním
  požárů, ačkoliv k tomu je povinen,
- neumožní vstup na nemovitost při cvičení jednotky požární
  ochrany, ačkoliv k tomu je povinen podle rozhodnutí města.
                              čl. 3
- nedodrží právní předpisy o skladování a manipulaci s hořlavými
  látkami nebo nesprávným  skladováním materiálu znemožní přístup   k rozvodným zařízením elektrické energie, plynu a vody,
- poruší příkazy a zákazy o kouření a o manipulaci s otevřeným
  ohněm na místech se zvýšeným požárním nebezpečím,
- neumožní jednotce požární ochrany vstup na nemovitost při
  zdolávání požáru nebo jinak ztíží provedení opatření nutných ke
  zdolání požáru nebo při záchranných pracích,
- poruší rozhodnutí o vyloučení věci z užívání nebo rozhodnutí o
  zákazu činnosti a nebo rozhodnutí o zastavení provozu,
- provádí práce, které mohou vést ke vzniku požáru, ačkoliv nemá
  odbornou způsobilost požadovanou pro výkon takových prací
  zvláštními předpisy,
- zanedbá z hlediska požární ochrany dohled nad osobami, které
  nemohou posoudit následky svého jednání,
- způsobí svým jednáním požár, nejedná-li se o trestný čin,
- vypaluje plošné porosty,
za což může být pokutován:
- Hasičským záchranným sborem okresu do výše 15.000,- Kč dle § 78
  z. č. 91/95 Sb., o požární ochraně v úplném znění,
- Městskou  policií  Chrastava  a  přestupkovou  komisí Městského   úřadu Chrastava dle zákona č. 200/9O Sb., o přestupcích, ve znění
  pozdějších předpisů.
Kontrolou  dodržování tohoto  požárního řádu  jsou pověřeny osoby pověřené Městskou radou Chrastava.
                              § 10
                   Pomoc při zdolávání požárů
Každý je povinen v souvislosti se zdoláváním požáru:
a) provést nutná opatření pro záchranu ohrožených osob,
b) uhasit požár, jestliže je to možné nebo provést nutná opatření
   k zamezení jeho šíření,
c) ohlásit neodkladně na určeném místě (ohlašovna požárů)
   zjištěný požár nebo zabezpečit jeho ohlášení,
d) poskytnout osobní pomoc jednotce požární ochrany na výzvu
   velitele zásahu, velitele jednotky požární ochrany nebo obce,
e) na výzvu velitele zásahu, velitele jednotky požární ochrany
   nebo obce poskytnout dopravní prostředky, spojová zařízení a
   jiné věci potřebné ke zdolání požáru,
Poskytovat výše uvedenou pomoc se nevztahuje na:
a) útvary a vojáky Armády České republiky, útvary a příslušníky
   Policie České republiky, Bezpečnostní informační služby a
   Vězeňské služby, jestliže by poskytnutím pomoci byl vážně
   ohrožen důležitý zájem služby,
b) právnické a podnikající fyzické osoby v oblasti veřejné
   dopravy, energetiky a spojů a jejich zaměstnance, jestliže by
   poskytnutí pomoci mohlo mít za následek závažnou poruchu
   provozu u těchto právnických a podnikajících osob,
c) právnické a podnikající  fyzické osoby v oblasti zdravotnictví    a jejich zaměstnance, jestliže by poskytnutím pomoci bylo vážně ohroženo plnění úkolů stanovených zvláštními předpisy,
d) fyzická osoba není povinna poskytnout pomoc, jestliže ji v tom
   brání důležitá okolnost nebo jestliže by tím vystavila vážnému
   ohrožení sebe nebo osoby blízké.
                              § 11
                      Vstup na nemovitosti
     Vlastník (správce, uživatel)  nemovitosti je povinen umožnit vstup  na  nemovitost  k  provedení  opatření  nutných ke zdolání požáru nebo  k zamezení jeho  šíření, popřípadě provedení  jiných 
záchranných  prací, zejména  strpět vyklizení  pozemku, odstranit nebo strpět odstranění staveb, jejich částí nebo porostů.
     O  potřebě  a  rozsahu  těchto  opatření  rozhoduje  velitel zásahu.
     Je-li to  nezbytně nutné pro účely  cvičení jednotky požární ochrany,  je  vlastník  (správce,  uživatel)  nemovitosti povinen umožnit vstup na nemovitost.
     O tomto  vstupu musí být okresním  úřadem nebo městem, které cvičení  jednotky  požární  ochrany  organizují, předem uvědoměn, a to nejméně 24 hodiny před zahájením cvičení.
     Nesouhlasí-li  vlastník (správce,  uživatel) nemovitosti  se vstupem na nemovitost, rozhodne okresní úřad nebo město, které
cvičení jednotky požární ochrany organizují,  o tom, zda vstup na nemovitost je  pro cvičení této jednotky  nutný. To neplatí pokud jde o obydlí.
                              § 12
                         Náhrada výdajů
     Jestliže  jsou s  poskytnutím pomoci  spojeny výdaje,  patří tomu,  kdo  je  poskytl,  náhrada  výdajů.  Právo na náhradu může oprávněný  uplatnit  do  tří  měsíců  ode  dne,  kdy  je zjistil, nejpozději  do  dvou  let  od  jejich  vzniku,  jinak  toto právo zanikne.
     Právo  na náhradu  se uplatňuje  u okresního  úřadu, v jehož územním obvodu požár vznikl. Tento  okresní úřad o náhradě výdajů rozhoduje a tuto náhradu poskytuje.
     Jestliže  právnická  osoba  nebo  podnikající  fyzická osoba poskytly věcnou  pomoc při zdolávání požáru  jiné právnické osobě nebo  podnikající fyzické  osobě,  mají  právo na  náhradu výdajů s touto pomocí  spojených. Náhradu poskytuje  ten,komu byla věcná pomoc poskytnuta.
     Tímto ustanovením není dotčeno právo na náhradu škody.
                              § 13
                    Jednotky požární ochrany
Město zřizuje tyto jednotky požární ochrany:
SDH - Chrastava
SDH - Chrastava - Vítkov
     Pro potřeby činnosti jednotky požární ochrany město zajistí:
a) prostředky nezbytné pro provoz jednotek požární ochrany,
b) zřízení vhodných objektů a zařízení požární ochrany a také
   jejich trvalou údržbu (jedná se např. o požární zbrojnice,
   požární nádrže, sušící zařízení na hadice ap.)
c) potřebné zásoby pohonných hmot,
d) osobní výstroj, výzbroj a ochranné pracovní prostředky pro
   každého člena zásahové jednotky,
e) vhodné prostory pro provádění odborné přípravy členů jednotky
   požární ochrany,
f) účast velitele jednotky požární ochrany a strojníků na
   odborné přípravě organizované Hasičským záchranným sborem
   Liberec,
g) funkčnost svolávacího systému členů jednotky požární ochrany
   pro případ vyhlášení požárního poplachu.
Členové jednotek požární ochrany musí být starší 18 let.
                              § 14
         Zajištění odborného dohledu v průběhu činnosti
     Město ukládá  pořadateli akce, při  které se zúčastní  větší počet osob, aby zajistil  ustavení odborného dohledu nad průběhem akce.
     Při zajištění odborného dohledu  se plní zejména následující úkoly:
a) zpracovat popis činnosti s uvedením možného nebezpečí,
b) stanovit požadavky na osoby zajišťující odborný dohled
   (asistenci) v průběhu činnosti,
c) seznámit se před zahájením akce s charakterem zabezpečované
   akce a s objektem, dále kontroluje, zda jsou volné únikové
   cesty a zda jsou provedena potřebná požárně bezpečností
   opatření,
d) prověřit akceschopnost hasebních prostředků, přístupnost a
   funkci hlavních vypínačů energie, plynu, vody ap.,
e) prověřit přístupnost a funkčnost zařízení pro vyhlášení
   požárního poplachu a přivolání pomoci,
f) provádět po dobu konání akce preventivní požární dohled a
   neprovádět jinou činnost, která je s výkonem této funkce
   neslučitelná,
g) v případě vzniku požáru provést nutná opatření, zejména pro
   záchranu  ohrožených  osob,  přivolat  pomoc  a  dle  možností    provést likvidaci požáru.
     Po celý průběh akce je  každý člen odborného dohledu označen červenou páskou na levém záloktí s nápisem "Požární hlídka".
     Město kontroluje, jak jsou stanovená opatření dodržována.
                              § 15
                   Přehled zdrojů požární vody
     Město zajišťuje  potřebné zdroje požární vody  a vyžaduje od majitele  vodovodní  sítě  provádění  údržby  a zkoušek požárních hydrantů.
     Zdroje požární vody pro území města jsou:
 
| kat.území | druh zdroje | název zdroje | čer.stan. | uživ.zdroje | majitel zdroje | 
| Chrastava | řeka | Jeřice | ano | viz majitel | Povodí Labe | 
|  | rybník | "Záclonka" | ano | 
|  | potok | Jílový | ano | viz majitel | Povodí Labe | 
|  | koupaliště |  | ano | viz majitel | MěÚ Chrast. | 
|  | rybník |  | ano | 
| And.Hora | pož. nádrž |  | ano | 
| Vítkov | potok | Vítkovský | ano | viz majitel | Povodí Labe | 
Město zajistí, aby:
a) příslušné jednotky požární ochrany měly k dispozici plán města
   s vyznačením umístění hydrantů a dalších vodních zdrojů,
b) byla zřízena čerpací stanice stanoviště u nezávislých vodních
   zdrojů,
c) byly zajištěny příjezdové komunikace k vodním zdrojům,
d) čerpací stanoviště byla označena příslušnými tabulkami a
   zajištěna bezpečnost u požárních nádrží,
e) čerpací místa byla udržována v pohotovostním stavu i v době
   mrazů či jiných nepříznivých klimatických podmínek.
                              § 16
                        Ohlašovny požárů
                              čl. 1
     V územní působnosti města jsou zřízeny tyto ohlašovny požárů (majitel, adresa, telefonní číslo)
Dům hasičů - Nádražní ul. 2O3, tel.: (048) 514 3091
TEXTILANA, Frýdlantská 8O, Chrastava, tel.: (048) 514 3118
TEXTILANA, Andělohorská, Chrastava, tel.: (048) 514 3262
Paprskář Michal, Vítkov 127, tel.: (048) 932 100 (282 0403), 932 657, 932 585
                              čl. 2
     Každá  ohlašovna požáru  musí být  vybavena řádem  ohlašovny požárů, který upravuje:
a) způsob přijímání hlášení o vzniku požáru či jiné živelní
   pohromy ve městě, kdy zjišťuje:
   - kde k události došlo,
   - o jakou událost jde,
   - velikost a rozsah události,
   - co je ohroženo,
   - kdo a odkud událost hlásí,
b) oznámení nahlášené události na okresní ohlašovnu požárů na
   Hasičském záchranném sboru okresu Liberec, tel. 150,
c) vyhlášení požárního poplachu místní jednotce požární ochrany a
   další postup podle zpracovaného poplachového plánu.
     Budova  ohlašovny  požáru  musí  být  pro veřejnost označena tabulkou "Zde hlaste požár".
                              čl. 3
     Vyhlášení požárního poplachu místní jednotce požární ochrany se provádí:
a) sirénou tónem délce 25 sec. a potom mezera 10 sec. a opět
   tón v délce 25 sec.
   Siréna se zkouší 1x měsíčně, vždy poslední pátek v měsíci
   ve 12. 00 hod. po dobu 15 sec.
   Sirény jsou v obci umístěny:
   Prodejna OBUV, Nádražní ul. čp. 210
                              § 17
     Způsob zabezpečení pohotovosti jednotek požární ochrany
     Trvalá pohotovost  jednotek požární ochrany  pro účely města je zajištěna:
a) nepřetržitou službou stanice Hasičského záchranného sboru
   okresu Liberec,
b) akceschopností jednotky sboru dobrovolných hasičů města.
Městský  úřad ověřuje  alespoň 1x  ročně, jak  je toto ustanovení plněno vyhlášením cvičného požárního  poplachu pro jednotku sboru dobrovolných hasičů města. Právo  vyhlásit cvičný požární poplach má starosta města a velitel jednotky požární ochrany.
                              § 18
                Výpis z poplachového plánu okresu
     Jednotky požární  ochrany jsou povolávány  v počtu potřebném pro  zdolání  požáru  podle  poplachového  plánu okresu. Jednotky povolává  velitel  zásahu  prostřednictvím  operačního  střediska Hasičského záchranného sboru Liberec.
     Vyžádat  součinnost  jednotek  požární  ochrany  pro  případ zdolávání  požárů, mimořádných  událostí a  živelních pohrom může ředitel  Hasičského   záchranného  sboru  okresu   Liberec,  jeho zástupce.
     Hrozí-li  nebezpečí  z   prodlení,  je  oprávněn  rozhodnout operační  důstojník   konající  službu  na   operačním  středisku Hasičského záchranného sboru okresu Liberec.
                              § 19
                      Závěrečná ustanovení
     V  dalších,  tímto   požárním  řádem  neupravených  právních a jiných vztazích souvisejících s  výkonem požární ochrany, platí příslušná ustanovení  zákona o požární  ochraně a dalších  obecně závazných právních předpisů.
     Tento požární  řád nabývá platnosti  dnem schválení Městskou radou Chrastava a své účinnosti nabývá patnáctým dnem po vyvěšení na úřední desce.
zástupce starosty města: Ing. Michael  Canov
starosta města: Mgr. Petr  Medřický
Schváleno dne: 20. 4. 1998
[Zpět na obsah]