MĚSTO CHRASTAVA


Městská rada v Chrastavě podle § 45 písm. p) zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecním zřízení), v platném znění, podle § 29 písm. d) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, v platném znění a podle § 29 vyhlášky č. 21/1996 Sb., v platném znění, kterou se provádějí některá ustanovení zákona ČNR o požární ochraně, vydává

POŽÁRNÍ ŘÁD
platný pro území MĚSTA CHRASTAVY


§ 1
Úvodní ustanovení
Požární řád města upravuje zásady organizace a provádění požární ochrany na území města stanovené § 29 Zákona ČNR č. 133/85 Sb. ve znění pozdějších předpisů a dále určuje povinnosti právnických, podnikajících fyzických osob i fyzických osob v oblasti požární ochrany na území obce a úkoly osob pověřených zabezpečením požární ochrany města.
§ 2
Organizace požární ochrany
čl. 1
Město Chrastava podle § 29 zákona ČNR č. 133/85 Sb. v úplném znění zákona č. 91/95 Sb. o požární ochraně v samostatné působnosti plní tyto úkoly:

a) zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů města s místní působností, která provádí hašení požárů a záchranné práce ve svém územním obvodu,
b) zabezpečuje odbornou přípravu členů svých jednotek požární ochrany a požárních hlídek,
c) zabezpečuje po materiální a finanční stránce potřeby požární ochrany,
d) zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů a zařízení požární ochrany pro potřeby svého územního obvodu,
e) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,
f) zřizuje ohlašovny požáru.

čl. 2
Město podle § 29 zákona ČNR č. 133/85 Sb. v úplném znění zákona č. 91/95 Sb. o požární ochraně v přenesené působnosti plní tyto úkoly:
a) provádí preventivní požární kontroly,
b) zabezpečuje podle poplachového plánu okresu hašení požárů a záchranné práce i mimo svůj územní obvod,
c) projednává přestupky ve věcech, které jsou mu na tomto úseku státní správy svěřeny,
d) zajišťuje na úseku požární ochrany úkoly stanovené pro období branné pohotovosti státu.

čl. 3
Město:
a) ukládá opatření k odstranění nedostatků, které mohou vést ke vzniku požáru nebo ke ztížení záchrany osob a majetku a kontroluje plnění těchto opatření,
b) rozhoduje o vyloučení věci z užívání,
c) navrhuje okresnímu úřadu vydat rozhodnutí o zákazu činnosti a o zastavení provozu.

Za zajištění požární ochrany ve svém územním obvodu zodpovídá město prostřednictvím svého městského úřadu. Městský úřad předkládá 2x ročně radě města a 1x ročně zastupitelstvu města zprávu o stavu požární ochrany na území města.

§ 3
Úkoly osob pověřených zabezpečováním požární ochrany
čl. 1
Preventista města plní zejména tyto úkoly:
a) vede seznam objektů právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob, ve kterých budou na území města prováděny preventivní požární kontroly,
b) zpracovává "Plán preventivních požárních kontrol" tak, aby v pravidelných lhůtách byly kontrolovány všechny objekty zařazené do provádění preventivních požárních kontrol na území města,
c) navrhuje městu občany pro vytvoření kontrolních skupin, zejména z řad členů občanských sdružení působících na úseku požární ochrany, popřípadě i jiné osoby, přitom přihlíží zejména k jejich odborným předpokladům,
d) provádí základní odbornou přípravu členů kontrolních skupin a vede o ní příslušnou dokumentaci,
e) vede dokumentaci o provedených preventivních požárních kontrolách, vyhodnocuje obsah zápisů z provedených preventivních požárních kontrol a předkládá městu návrh na opatření k odstranění zjištěných nedostatků,
f) zúčastňuje se preventivních požárních kontrol v objektech se zvýšeným požárním nebezpečím,
g) zúčastňuje se odborné přípravy organizované Hasičským záchranným sborem okresu a podrobuje se stanoveným zkouškám.

čl. 2
Velitel jednotky požární ochrany města plní zejména tyto úkoly:
a) zodpovídá za připravenost a činnost jemu podřízených jednotek zřizovateli těchto jednotek,
b) zúčastňuje se odborné přípravy organizované Hasičským záchranným sborem okresu a podrobuje se stanoveným zkouškám,
c) vede dokumentaci o provádění odborné přípravy členů podřízených jednotek požární ochrany,
d) přebírá velení při zdolávání požáru či jiné živelné pohromy podle zásad při společném zásahu a podle práva přednostního velení stanovených právním předpisem,
e) zabezpečuje zpracování zprávy o zásahu a její odeslání na okresní operační středisko,
f) při zásahu jednotky požární ochrany rozhoduje o povinnosti poskytnout osobní či věcnou pomoc a o vstupu na nemovitosti podle zásad stanovených právním předpisem,
g) je oprávněn vyhlásit prověřovací cvičení na území města,
h) nařídit, aby se v souvislosti se zdoláváním požáru nebo při cvičení jednotky z místa zásahu vzdálily osoby, jejich přítomnosti není potřebná,
i) vyzvat fyzickou osobu, u níž je podezření, že porušila předpisy o požární ochraně, aby prokázala svoji totožnost,
j) dbá o vytvoření podmínek ochrany životů a zdraví hasičů své jednotky.

Velitele jednotky sboru dobrovolných hasičů města jmenuje a odvolává starosta města po vyjádření okresního úřadu k jeho způsobilosti vykonávat tuto funkci.

čl. 3
Členové kontrolních skupin plní zejména tyto úkoly:
a) provádějí preventivní požární kontroly v objektech, které jsou určeny do dozorové činnosti města,
b) upozorňují při kontrolách fyzické osoby a příslušné pracovníky právnických a podnikajících fyzických osob na zjištěné nedostatky a požadují jejich neodkladné odstranění,
c) poskytují potřebné informace a vysvětlení k otázkám řešení preventivní požární ochrany a k otázkám odstranění zjištěných závad,
d) závady, které nelze odstranit na místě uvedou do zápisu o kontrole a oznamují je městu,
e) jsou oprávněni na základě předložení "pověření" města Chrastavy vstupovat do objektů a zařízení, provádět potřebná zjištění a úkony, nahlížet do příslušné dokumentace, požadovat potřebné údaje a vysvětlení a potřebnou součinnost všech pracovníků kontrolovaného subjektu či fyzické osoby.

čl. 4
Členové jednotky požární ochrany plní zejména tyto úkoly:
a) členové dobrovolných jednotek požární ochrany a členové požárních hlídek jsou povinni se zúčastňovat v určeném rozsahu odborné přípravy,
b) mohou samostatně vykonávat službu při zdolávání požárů až po absolvování základní odborné přípravy,
c) plní rozkazy a pokyny příslušných velitelů,
d) dbají na svoji bezpečnost a bezpečnost ostatních hasičů, používají přidělené osobní ochranné pracovní prostředky.

§ 4
Povinnost mlčenlivosti
Osoby pověřené plněním úkolů na úseku požární ochrany jsou povinny zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, které v obecném zájmu nebo v zájmu zúčastněných osob mají zůstat utajeny před nepovolanými osobami. Povinnost mlčenlivosti trvá i po splnění úkolu.

§ 5
Dokumentace požární ochrany města
Dokumentace požární ochrany města tvoří:
a) požární řád města,
b) doklad o ustavení preventisty požární ochrany města,
c) přehled o kontrolních skupinách a o odborných předpokladech jejích členů,
d) plán preventivních požárních kontrol,
e) zápisy o provedených preventivních požárních kontrolách a způsob řešení nedostatků zjištěných při kontrolách,
f) dokumentaci o zřízení a činnosti jednotky požární ochrany
g) přehled o zdrojích požární vody ve vztahu ke katastru města a jejich stavu,
h) přehled o zřízených ohlašovnách požáru ve městě a řád ohlašovny požárů,
i) dokumentace o přestupcích na úseku požární ochrany.

§ 6
Preventivní požární kontroly
Preventivní požární kontroly město Chrastava provádí:
a) u právnických osob a podnikajících fyzických osob, u nichž se nevykonává státní požární dozor,
b) v nebytových prostorách objektů ve vlastnictví nebo užívání fyzických osob.

Účelem preventivních požárních kontrol je prověrka dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně. Předpisy o požární ochraně se rozumí předpisy vydané na základě zákona o požární ochraně nebo jiných předpisů upravujících povinnosti na úseku požární ochrany a návodů a pokynů upravujících požadavky požární ochrany dodávané výrobci nebo obchodními organizacemi k materiálům, látkám nebo výrobkům.
§ 7
Povinnosti fyzických osob
Fyzické osoby jsou povinny počínat si tak, aby nedocházelo ke vzniku požáru. Tato povinnost zahrnuje plnění povinností vyplývajících ze zákona ČNR č. 133/85 Sb. v úplném znění zákona č. 91/95 Sb., předpisů vydaných na jeho základě nebo jiných předpisů upravujících povinnosti na úseku požární ochrany, dodržovat návody a pokyny upravující požadavky požární ochrany dodávané výrobci nebo obchodními organizacemi k materiálům, látkám nebo výrobkům.

Občan je zejména povinen:
a) dodržovat, aby při používání tepelných, elektrických, plynových či jiných spotřebičů se v jejich blízkosti nenachá- zely snadno hořlavé látky, včetně paliva, a aby roztopená kamna či zapnuté elektrické spotřebiče nebyly ponechány bez dozoru (pokud to návod k obsluze přímo nepovoluje); ukládat popel na bezpečné místo, dodržovat bezpečné vzdálenosti určené návodem k obsluze od stavebních konstrukcí, hmot či zařizovacích předmětů (pokud nejsou tyto vzdálenosti určeny, považuje se za dostatečné u spotřebičů na pevná paliva vzdálenost 800 mm ve směru hlavního sálání a 200 mm v ostatních směrech, u spotřebičů na plynná a kapalná paliva nebo elektřinu 500 mm ve směru hlavního sálání a 100 mm v ostatních směrech),
b) při manipulaci s hořlavými kapalinami používat jen přenosné obaly k tomu určené, odstraňovat bezpečným způsobem hořlavé kapaliny uniklé při manipulaci, nepoužívat je k rozdělávání ohňů,
c) při používání propan-butanu umisťovat provozní kovové tlakové láhve na místě lehce přístupném, dostatečně větraném a tam, kde se nevyskytuje zdroj otevřeného ohně; zásobní kovové tlakové láhve neukládat v prostorách pod úrovní terénu, ve světlících, na půdách, v garážích, kotelnách, šachtách bytového příslušenství, v místnostech určených ke spaní a v jiných společných prostorách,
d) dbát zvýšené opatrnosti při skladování látek majících sklon k samovznícení (hnědé uhlí, brikety, seno ap.), skladovat odděleně tuhé palivo od jiných druhů paliv, dbát i zvýšené opatrnosti při skladování látek, které mohou způsobit požár nebo jej dále rozšiřovat,
e) zajišťovat pravidelné čištění a kontrolu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv ve lhůtách stanovených právním předpisem a odstraňovat zjištěné závady a dodržovat pokyny dané odborným kominickým podnikem,
f) nepoužívat ta zařízení, u kterých byla zjištěna závada bránící užívání až do doby odstranění závady,
g) udržovat pořádek na půdách, ve sklepích a na jiných místech, ve kterých může dojít ke vzniku požáru a ke ztížení zásahu jednotky požární ochrany; neskladovat různý materiál a předměty tak, aby znemožnily přístup k rozvodným zařízením elektrické energie, plynu a vody nebo ztížily záchranné práce; udržovat volné chodby, schodiště a další únikové cesty,
h) obstarávat a udržovat v použitelném stavu hasící přístroje a jiná hasící zařízení v rozsahu stanoveném předpisy o požární ochraně; občan nesmí poškozovat nebo zneužívat hasící přístroje nebo jiné věcné prostředky požární ochrany,
i) dodržovat zákazy a plnit příkazy týkající se požární ochrany na místech označených příslušnými bezpečnostními tabulkami nebo směrnicemi,
j) dbát o řádný dozor nad dětmi, dbát o to, aby jim byl znemožněn volný přístup k zápalkám a hořlavým látkám a obdobně dohlížet na osoby, které nemohou posoudit následky svého jednání,
k) vytvářet v objektech ve svém vlastnictví nebo užívání podmínky pro rychlé zdolání požáru a pro záchranné práce; umožnit kontrolním skupinám obce provést preventivní požární kontrolu k ověření dodržování předpisů a odstranit zjištěné nedostatky ve lhůtě určené těmito orgány obce,
l) neprovádět žádné práce, které mohou vést ke vzniku požáru, pokud nemá odbornou způsobilost požadovanou pro výkon takových prací zvláštními předpisy,
m) při manipulaci s otevřeným ohněm dbát zvýšené opatrnosti; je zakázáno plošně vypalovat travní porosty a křoviny; ohniště lze zřizovat pouze při vhodných klimatických podmínkách, pod dozorem dospělé osoby a po ukončení pálení bezpečně uhasit oheň, totéž platí i při spalování odpadů či hořlavých materiálů, kde je navíc kladena podmínka, že nesmí dojít k ohrožení životního prostředí,
n) ohniště se zřizuje v bezpečné vzdálenosti od budov a hořla- vých materiálů; oheň se nesmí rozdělávat v lese a v blízkosti dozrávajícího obilí či v blízkosti sena či slámy; oheň se smí rozdělávat pouze se souhlasem vlastníka či uživatele pozemku a ohniště musí být ohraničeno kameny nebo valem zeminy získané výkopem dolíku pro ohniště,
o) občan nesmí např. nesprávným parkováním ap. bránit využití vodních zdrojů, nástupních ploch nebo jiných zařízení požární ochrany; volný prostor kolem požárního hydrantu musí být min. 5 metrů.

Odborné rady týkající se předpisů z oboru požární ochrany poskytne preventista města, kterým je Zdeněk Čálek st., bytem Nádražní ul. 39, Chrastava.

§ 8
Povinnosti právnických a podnikajích fyzických osob
Obdobně jako fyzické osoby se musí na území obce chovat právnické a podnikající fyzické osoby, které neprovádí posouzení požárního nebezpečí podle zákona o požární ochraně, pokud pro ně právní předpis nestanovuje v některých oblastech vyšší požadavky.
Právnické a podnikající fyzické osoby, které musí provádět posouzení požárního nebezpečí (viz § 6 zákona o požární ochraně), musí dodržovat opatření, která jim byla odsouhlasena okresním požárním radou.

§ 9
Obecná ustanovení o přestupcích
čl. 1
Přestupku se na úseku požární ochrany a nedodržení vyhlášky o Požárním řádu dopustí ten, kdo:
- poruší právní předpisy nebo příkazy na jejich základě vydané o vybavení hasícími zařízeními a jinými věcnými prostředky požární ochrany,
- neumožní nebo ztíží provedení preventivní požární kontroly nebo jiných opatření na úseku požární ochrany.
- neuposlechne nařízení velitele zásahu nebo velitele jednotky vydaného v souvislosti se zdoláváním požáru nebo cvičení jednotky požární ochrany,

čl. 2
- poruší zásady bezpečného provozu tepelných, elektrických, plynových a jiných spotřebičů,
- nezajistí pravidelné čištění komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv a neodstraní zjištěné závady,
- neprovede ve stanovené lhůtě opatření uložená městem na základě právních předpisů o požární ochraně,
- poškodí, odstraní, zneužije nebo jinak sníží účinnost zařízení a prostředků sloužících na ochranu před požáry nebo vědomě bezdůvodně přivolá jednotku požární ochrany,
- neposkytne osobní nebo věcnou pomoc v souvislosti se zdoláváním požárů, ačkoliv k tomu je povinen,
- neumožní vstup na nemovitost při cvičení jednotky požární ochrany, ačkoliv k tomu je povinen podle rozhodnutí města.

čl. 3
- nedodrží právní předpisy o skladování a manipulaci s hořlavými látkami nebo nesprávným skladováním materiálu znemožní přístup k rozvodným zařízením elektrické energie, plynu a vody,
- poruší příkazy a zákazy o kouření a o manipulaci s otevřeným ohněm na místech se zvýšeným požárním nebezpečím,
- neumožní jednotce požární ochrany vstup na nemovitost při zdolávání požáru nebo jinak ztíží provedení opatření nutných ke zdolání požáru nebo při záchranných pracích,
- poruší rozhodnutí o vyloučení věci z užívání nebo rozhodnutí o zákazu činnosti a nebo rozhodnutí o zastavení provozu,
- provádí práce, které mohou vést ke vzniku požáru, ačkoliv nemá odbornou způsobilost požadovanou pro výkon takových prací zvláštními předpisy,
- zanedbá z hlediska požární ochrany dohled nad osobami, které nemohou posoudit následky svého jednání,
- způsobí svým jednáním požár, nejedná-li se o trestný čin,
- vypaluje plošné porosty,

za což může být pokutován:
- Hasičským záchranným sborem okresu do výše 15.000,- Kč dle § 78 z. č. 91/95 Sb., o požární ochraně v úplném znění,
- Městskou policií Chrastava a přestupkovou komisí Městského úřadu Chrastava dle zákona č. 200/9O Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.

Kontrolou dodržování tohoto požárního řádu jsou pověřeny osoby pověřené Městskou radou Chrastava.

§ 10
Pomoc při zdolávání požárů
Každý je povinen v souvislosti se zdoláváním požáru:

a) provést nutná opatření pro záchranu ohrožených osob,
b) uhasit požár, jestliže je to možné nebo provést nutná opatření k zamezení jeho šíření,
c) ohlásit neodkladně na určeném místě (ohlašovna požárů) zjištěný požár nebo zabezpečit jeho ohlášení,
d) poskytnout osobní pomoc jednotce požární ochrany na výzvu velitele zásahu, velitele jednotky požární ochrany nebo obce,
e) na výzvu velitele zásahu, velitele jednotky požární ochrany nebo obce poskytnout dopravní prostředky, spojová zařízení a jiné věci potřebné ke zdolání požáru,

Poskytovat výše uvedenou pomoc se nevztahuje na:

a) útvary a vojáky Armády České republiky, útvary a příslušníky Policie České republiky, Bezpečnostní informační služby a Vězeňské služby, jestliže by poskytnutím pomoci byl vážně ohrožen důležitý zájem služby,
b) právnické a podnikající fyzické osoby v oblasti veřejné dopravy, energetiky a spojů a jejich zaměstnance, jestliže by poskytnutí pomoci mohlo mít za následek závažnou poruchu provozu u těchto právnických a podnikajících osob,
c) právnické a podnikající fyzické osoby v oblasti zdravotnictví a jejich zaměstnance, jestliže by poskytnutím pomoci bylo vážně ohroženo plnění úkolů stanovených zvláštními předpisy,
d) fyzická osoba není povinna poskytnout pomoc, jestliže ji v tom brání důležitá okolnost nebo jestliže by tím vystavila vážnému ohrožení sebe nebo osoby blízké.

§ 11
Vstup na nemovitosti
Vlastník (správce, uživatel) nemovitosti je povinen umožnit vstup na nemovitost k provedení opatření nutných ke zdolání požáru nebo k zamezení jeho šíření, popřípadě provedení jiných záchranných prací, zejména strpět vyklizení pozemku, odstranit nebo strpět odstranění staveb, jejich částí nebo porostů.
O potřebě a rozsahu těchto opatření rozhoduje velitel zásahu.
Je-li to nezbytně nutné pro účely cvičení jednotky požární ochrany, je vlastník (správce, uživatel) nemovitosti povinen umožnit vstup na nemovitost.
O tomto vstupu musí být okresním úřadem nebo městem, které cvičení jednotky požární ochrany organizují, předem uvědoměn, a to nejméně 24 hodiny před zahájením cvičení.
Nesouhlasí-li vlastník (správce, uživatel) nemovitosti se vstupem na nemovitost, rozhodne okresní úřad nebo město, které cvičení jednotky požární ochrany organizují, o tom, zda vstup na nemovitost je pro cvičení této jednotky nutný. To neplatí pokud jde o obydlí.
§ 12
Náhrada výdajů
Jestliže jsou s poskytnutím pomoci spojeny výdaje, patří tomu, kdo je poskytl, náhrada výdajů. Právo na náhradu může oprávněný uplatnit do tří měsíců ode dne, kdy je zjistil, nejpozději do dvou let od jejich vzniku, jinak toto právo zanikne.
Právo na náhradu se uplatňuje u okresního úřadu, v jehož územním obvodu požár vznikl. Tento okresní úřad o náhradě výdajů rozhoduje a tuto náhradu poskytuje.
Jestliže právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba poskytly věcnou pomoc při zdolávání požáru jiné právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, mají právo na náhradu výdajů s touto pomocí spojených. Náhradu poskytuje ten,komu byla věcná pomoc poskytnuta.
Tímto ustanovením není dotčeno právo na náhradu škody.

§ 13
Jednotky požární ochrany
Město zřizuje tyto jednotky požární ochrany:

SDH - Chrastava

SDH - Chrastava - Vítkov

Pro potřeby činnosti jednotky požární ochrany město zajistí:
a) prostředky nezbytné pro provoz jednotek požární ochrany,
b) zřízení vhodných objektů a zařízení požární ochrany a také jejich trvalou údržbu (jedná se např. o požární zbrojnice, požární nádrže, sušící zařízení na hadice ap.)
c) potřebné zásoby pohonných hmot,
d) osobní výstroj, výzbroj a ochranné pracovní prostředky pro každého člena zásahové jednotky,
e) vhodné prostory pro provádění odborné přípravy členů jednotky požární ochrany,
f) účast velitele jednotky požární ochrany a strojníků na odborné přípravě organizované Hasičským záchranným sborem Liberec,
g) funkčnost svolávacího systému členů jednotky požární ochrany pro případ vyhlášení požárního poplachu.

Členové jednotek požární ochrany musí být starší 18 let.

§ 14
Zajištění odborného dohledu v průběhu činnosti
Město ukládá pořadateli akce, při které se zúčastní větší počet osob, aby zajistil ustavení odborného dohledu nad průběhem akce.
Při zajištění odborného dohledu se plní zejména následující úkoly:

a) zpracovat popis činnosti s uvedením možného nebezpečí,
b) stanovit požadavky na osoby zajišťující odborný dohled (asistenci) v průběhu činnosti,
c) seznámit se před zahájením akce s charakterem zabezpečované akce a s objektem, dále kontroluje, zda jsou volné únikové cesty a zda jsou provedena potřebná požárně bezpečností opatření,
d) prověřit akceschopnost hasebních prostředků, přístupnost a funkci hlavních vypínačů energie, plynu, vody ap.,
e) prověřit přístupnost a funkčnost zařízení pro vyhlášení požárního poplachu a přivolání pomoci,
f) provádět po dobu konání akce preventivní požární dohled a neprovádět jinou činnost, která je s výkonem této funkce neslučitelná,
g) v případě vzniku požáru provést nutná opatření, zejména pro záchranu ohrožených osob, přivolat pomoc a dle možností provést likvidaci požáru.

Po celý průběh akce je každý člen odborného dohledu označen červenou páskou na levém záloktí s nápisem "Požární hlídka".
Město kontroluje, jak jsou stanovená opatření dodržována.

§ 15
Přehled zdrojů požární vody
Město zajišťuje potřebné zdroje požární vody a vyžaduje od majitele vodovodní sítě provádění údržby a zkoušek požárních hydrantů.

Zdroje požární vody pro území města jsou:

kat.území druh zdroje název zdroje čer.stan. uživ.zdroje majitel zdroje
Chrastava řeka Jeřice ano viz majitel Povodí Labe
rybník "Záclonka" ano
potok Jílový ano viz majitel Povodí Labe
koupaliště ano viz majitel MěÚ Chrast.
rybník ano
And.Hora pož. nádrž ano
Vítkov potok Vítkovský ano viz majitel Povodí Labe

Město zajistí, aby:

a) příslušné jednotky požární ochrany měly k dispozici plán města s vyznačením umístění hydrantů a dalších vodních zdrojů,
b) byla zřízena čerpací stanice stanoviště u nezávislých vodních zdrojů,
c) byly zajištěny příjezdové komunikace k vodním zdrojům,
d) čerpací stanoviště byla označena příslušnými tabulkami a zajištěna bezpečnost u požárních nádrží,
e) čerpací místa byla udržována v pohotovostním stavu i v době mrazů či jiných nepříznivých klimatických podmínek.

§ 16
Ohlašovny požárů
čl. 1
V územní působnosti města jsou zřízeny tyto ohlašovny požárů (majitel, adresa, telefonní číslo)
Dům hasičů - Nádražní ul. 2O3, tel.: (048) 514 3091
TEXTILANA, Frýdlantská 8O, Chrastava, tel.: (048) 514 3118
TEXTILANA, Andělohorská, Chrastava, tel.: (048) 514 3262
Paprskář Michal, Vítkov 127, tel.: (048) 932 100 (282 0403), 932 657, 932 585

čl. 2
Každá ohlašovna požáru musí být vybavena řádem ohlašovny požárů, který upravuje:

a) způsob přijímání hlášení o vzniku požáru či jiné živelní pohromy ve městě, kdy zjišťuje:
- kde k události došlo,
- o jakou událost jde,
- velikost a rozsah události,
- co je ohroženo,
- kdo a odkud událost hlásí,
b) oznámení nahlášené události na okresní ohlašovnu požárů na Hasičském záchranném sboru okresu Liberec, tel. 150,
c) vyhlášení požárního poplachu místní jednotce požární ochrany a další postup podle zpracovaného poplachového plánu.

Budova ohlašovny požáru musí být pro veřejnost označena tabulkou "Zde hlaste požár".

čl. 3
Vyhlášení požárního poplachu místní jednotce požární ochrany se provádí:

a) sirénou tónem délce 25 sec. a potom mezera 10 sec. a opět tón v délce 25 sec.
Siréna se zkouší 1x měsíčně, vždy poslední pátek v měsíci ve 12. 00 hod. po dobu 15 sec.

Sirény jsou v obci umístěny:

Prodejna OBUV, Nádražní ul. čp. 210

§ 17
Způsob zabezpečení pohotovosti jednotek požární ochrany
Trvalá pohotovost jednotek požární ochrany pro účely města je zajištěna:
a) nepřetržitou službou stanice Hasičského záchranného sboru okresu Liberec,
b) akceschopností jednotky sboru dobrovolných hasičů města.

Městský úřad ověřuje alespoň 1x ročně, jak je toto ustanovení plněno vyhlášením cvičného požárního poplachu pro jednotku sboru dobrovolných hasičů města. Právo vyhlásit cvičný požární poplach má starosta města a velitel jednotky požární ochrany.

§ 18
Výpis z poplachového plánu okresu
Jednotky požární ochrany jsou povolávány v počtu potřebném pro zdolání požáru podle poplachového plánu okresu. Jednotky povolává velitel zásahu prostřednictvím operačního střediska Hasičského záchranného sboru Liberec.
Vyžádat součinnost jednotek požární ochrany pro případ zdolávání požárů, mimořádných událostí a živelních pohrom může ředitel Hasičského záchranného sboru okresu Liberec, jeho zástupce.
Hrozí-li nebezpečí z prodlení, je oprávněn rozhodnout operační důstojník konající službu na operačním středisku Hasičského záchranného sboru okresu Liberec.

§ 19
Závěrečná ustanovení
V dalších, tímto požárním řádem neupravených právních a jiných vztazích souvisejících s výkonem požární ochrany, platí příslušná ustanovení zákona o požární ochraně a dalších obecně závazných právních předpisů.

Tento požární řád nabývá platnosti dnem schválení Městskou radou Chrastava a své účinnosti nabývá patnáctým dnem po vyvěšení na úřední desce.

zástupce starosty města: Ing. Michael Canov
starosta města: Mgr. Petr Medřický


Schváleno dne: 20. 4. 1998

[Zpět na obsah]