Regiotram Nisa aneb rušení autobusů již nehrozí

Regiotram

1. Co je to vlastně Regiotram Nisa?
Definice dle autorů projektu zní: “Projekt REGIOTRAM NISA přináší zavedení systému pro provozování moderní veřejné dopravy v regionu, založené na páteřní síti kolejové dopravy. Charakteristickým rysem projektu je propojení železniční a tramvajové infrastruktury a prostřednictvím provozu TramTrain vozidel zavedení smíšeného provozu na železničních tratích a tím dosažení bezpřestupového dopravního spojení mezi příměstskými oblastmi a centry spádových regionů.”

2. Stanovisko města Chrastavy
Město Chrastava sice hodnotilo projekt sám o sobě kladně, ovšem s tím, že od počátku upozorňovalo, že v žádném případě vzhledem k umístění vlakového nádraží nemůže jeho realizace znamenat jakékoliv omezení autobusového spojení z Chrastavy do Liberce a zpět. První písemné vyjádření v uvedeném duchu město Chrastava vydalo 8. 8. 2002.

3. Aktuální hrozba rušení autobusů
Dne 15. 9. 2004 v rámci večerů se starostou prezentovali tvůrci Regiotramu Nisa oficiální stanovisko, které zúčastněným doslova vyrazilo dech: zrušení spojů Chrastava - Liberec a zpět, pouze jednou za hodinu autobusové spojení do Liberce přes Ostašov. Cíl a smysl tohoto opatření byl jediný – docílit, aby autobusy do Liberce nikdo nejezdil a všichni jezdili vlakem.

3. Základní ekonomické parametry a postavení Chrastavy
Podmínkou samotné realizace projektu Regiotram Nisa, jehož nositelem je Liberecký kraj, je pochopitelně jeho ekonomická rentabilita. Pro ekonomickou náročnost (cca 5 miliard Kč) je Regiotram Nisa rozdělen na sedm etap. Jen první etapa tzv. RTN-1 z Hrádku nad Nisou do Jabloneckých Pasek, včetně bočních tras, předpokládá náklady 1,4 miliardy Kč. Ovšem první etapa RTN-1 se ještě dál dělí na sedm podetap. A tou první z nich, která má být realizována již v roce 2007, je RTN-1.1 z Hrádku nad Nisou přes Chrastavu do Liberce.
Pro rozběh celého projektu Regiotramu Nisa je realizace první podetapy Hrádek n. N.- Liberec stěžejní. Výpadek předem zakalkulovaných chrastavských cestujících mohl ve svém ekonomickém důsledku ohrozit realizaci pilotní podetapy RTN-1.1., což by zřejmě způsobilo krach celého Regiotramu Nisa.
Před Městem Chrastavou se tak otevřely dvě možnosti. Buďto v rámci pochopení celku bude souhlasit s modelem svážení obyvatel z celého města na vlakové nádraží (a odtud vlakem do Liberce) nebo “sobecky” bude požadovat navzdory všem pro své občany výjimku, tj. zachování autobusové dopravy do a z Liberce v plném rozsahu.

4. Hrozba rušení autobusů zrušena aneb mimořádný úspěch Chrastavy na diplomatickém poli
Rozhodli jsme se pro to druhé. A to přesto, že právě pro výše uvedený zájem celku jsme věděli, že to bude cesta mimořádně obtížná a naše argumentace bude muset být nejen hlasitá, ale především důsledná a zcela přesvědčivě zdokumentovaná. Jinak by neměla šanci na úspěch.
První úspěch po našich interpelacích se dostavil již v listopadu 2004, kdy se model zrušení autobusových spojů změnil na jejich omezení. Ani toto nám však “sobecky” nestačilo. Představa, jak každý druhý (zřejmě by se rozpočítávalo) cestující spořádaně ze Střeleckého vrchu či centra města cestuje do Liberce přes vlakové nádraží, byla nadále absurdní. V prosinci 2004 se pak konal před nabitým sálem “Večer se starostou” za přítomnosti několika zcela nových krajských zastupitelů v čele s panem Petrem Skokanem, který se dva dny poté stal hejtmanem Libereckého kraje.
Dne 14.10. 2005 se konalo jednání starostů ohledně Regiotramu v Liberci. Byl jsem osobně před tímto jednáním velmi napnut a raději již s téměř měsíčním předstihem znovu písemně argumentoval za naše stanovisko. Na jednání pak byla oficiálně sdělena (a následně na dotaz opakovaně potvrzena) informace, že projekt Regiotram Nisa RTN-1 nebude nijak požadovat, iniciovat či navrhovat jakékoli omezení autobusové dopravy z Chrastavy do Liberce a zpět.
Navíc zde byl distribuován nový materiál “Železniční stanice Chrastava – malý terminál”, kde již bylo mimo jiné výslovně uvedeno: “Malý autobusový terminál v přednádražním prostoru bude kultivován úpravou jednoho stanoviště přímo před odbavovací halou (pozn.: náhrada současného jednoho stanoviště). …. Autobusové nádraží má své opodstatnění v daném místě. Je totiž několik minut pěší chůze od náměstí a blízko sjezdu ze silnice R/35 a nemá ho smysl přesouvat před železniční stanici.”

5. Nová etapa spolupráce nad projektem Regiotramu Nisa
Po odstranění sice jediného, ale zato zcela zásadního jablka sváru nastupují na řadu podněty týkající se Regiotramu Nisa, z nichž dva by zajisté přinesly užitek pro cestující (a jejich nárůst), u třetího je situace s otazníkem? O co jde?

a) Vybudování prodloužení podchodu do průmyslové zóny
Tento podnět poprvé padnul při diskusi na “Večeru se starostou” již 15. 9. 2004 z řad účastníků. Dnes už je tento námět zakreslen do materiálu “Železniční stanice Chrastava – malý terminál”. Vybudováním by se jedinečným způsobem zkrátila cesta do průmyslové zóny a navýšil počet cestujících.
b) Přemístění zastávky Andělská Hora
Velmi zajímavý podnět na přesun zastávky od jednoho přejezdu k druhému, tj. o cca 300 metrů. Přesunem zastávky v Andělské Hoře přímo k nejhustějšímu osídlení by se velké většině obyvatel zkrátila docházková vzdálenost a navýšil počet cestujících.
c) Náhrada zastávky Machnín-hrad autobusovou zastávkou linky MHD Liberec č.16.
Tato zastávka mimo jiné slouží našim občanům bydlícím v “Kolonce”. Zástupci Regiotramu argumentují minimálním využíváním této zastávky cestujícími (cca 30 výstupů a nástupů za den). Paradoxně ani železniční zastávka Machnín-hrad ani zastávka linky MHD č.16 není na katastru města Chrastava. a tudíž město Chrastava nemůže schvalovat či neschvalovat jejich existenci. Na druhé straně zákon nařizuje tzv. základní dopravní obslužnost (do a ze školy a zaměstnání), takže obyvatelé “Kolonky” musí mít vždy ze zákona možnost veřejné dopravy.

O výše uvedených třech námětech přijedou (pravděpodobně v prosinci) na radnici jednat zástupci Regiotramu Nisa s tím, že bereme za samozřejmé, že na jednání ohledně posledních dvou bodů bude za město přítomen i zástupce Andělské Hory.

4. Poděkování
Není vůbec snadné, a hodně z nás to pocítilo i na vlastní kůži, uznat při nějakém sporu argumenty druhé strany jako argumenty důležitější. Pánové zastupující projekt Regiotram Nisa, ať již to vedoucí projektu Ing. Jiří Lauerman z Investorsko inženýrské a. s. či ředitel divize pražské firmy DVH ČR, spol. s r. o. Ing. Jan Kašík to dokázali a za to jim patří opravdové uznání. U pana Lauermana, pana Kašíka i dalších jejich spolupracovníků nakonec zvítězila myšlenka získávání cestujících dobrovolnou formou, viz např. námět na prodloužení podchodu či posun zastávky v Andělské Hoře (zda dotyční stáli v pozadí při rozhodnutí ČD o realizaci rekonstrukce nádražní budovy v Chrastavě, na kterou se marně čekalo tolik let, si nedovolím soudit).
V neposlední řadě pak nelze než ocenit postoj pana hejtmana Petra Skokana, jehož účast na památném “Večeru se starostou”, kde na vlastní oči viděl, jak je tato otázka pro lidi důležitá, byla možná tím rozhodujícím impulsem pro upuštění od myšlenky omezování autobusové dopravy v Chrastavě na úkor Regiotramu Nisa. A samozřejmě děkuji tímto všem našim spoluobčanům, kteří nás aktivně – např. účastí na onom “večeru se starostou” – či pasivně při našem úsilí podporovali.
Na druhou stranu protože vím, že platí “čas běží, čas mění”, dovolím si touto cestou ubezpečit spoluobčany, že celou situaci ohledně autobusových spojů versus Regiotram Nisa budeme pro všechny případy i nadále pozorně monitorovat.

V Chrastavě dne 14.11. 2005
Ing. Michael Canov starosta