REGIOTRAM NISA - stanovisko Města Chrastava
Vážení zastupitelé libereckého kraje,
Město Chrastava, podává tímto stanovisko schválené
Zastupitelstvem města Chrastava na svém zasedání dne 13. 12.
2004 ke Studii proveditelnosti projektu RTN-1 Regiotram Nisa
z listopadu 2004.
Stanovisko: Pro město Chrastava je zcela nepřijatelné jakékoli omezení autobusové dopravy na trase Chrastava - Liberec a zpět. v souvislosti s realizací programu RTN-1 v rámci Regiotramu Nisa.
Odůvodnění:
Cílem implementace nových prvků dopravního systému do
vývoje veřejné hromadné dopravy směrem do budoucna může
být pouze vylepšování stávajícího stavu. Nutno
konstatovat, že vzhledem k poloze města Chrastavy jako celku a
vzhledem k rozložení jejích jednotlivých částí vzhledem
k vlakovému nádraží, nemůže za žádných okolností
vlaková doprava z Chrastavy do Liberce a zpět nahradit
rychlost spojení dopravou autobusovou (dokončení rychlostní
komunikace I/13 toto konstatování jen podtrhne) do a
z Liberce, zejména pak jeho centra.
Jsme rádi, že na základě připomínek města Chrastava došlo
ke zrušení záměru původní verze studie proveditelnosti
z června 2004 na zrušení přímých autobusových spojů
z Liberce do Chrastavy a zpět a rádi konstatujeme, že ve
studii proveditelnosti z listopadu 2004 je na straně 110
v prvním odseku uvedeno, že bude zachován rozsah provozu
v relaci Liberec-Chrastava na trase přes Machnín.
Bohužel jsme však nuceni konstatovat, že na str. 110 hned
v následujícím druhém odseku je uvedeno, že dojde
k omezení částečně souběžné dopravy v úseku Chrastava
– Liberec a k jejímu nahrazení napájecími spoji k vlakům
RTN-1. Též na str. 177 studie proveditelnosti z listopadu 2004
je mimo jiné uvedeno, že dojde k omezení výkonů
autobusových dopravců na trase Chrastava-Liberec s tím, že
dopravní výkony však budou navýšeny ve formě autobusového
napáječe k železniční stanici Chrastava.
Město Chrastava je tak nuceno konstatovat, že i druhá, tj.
listopadová verze studie proveditelnosti, je pro něho
nepřijatelná, neboť počítá s omezením přímých spojů
na lince Chrastava-Liberec a zpět.
Pro doplnění našeho stanoviska uvádíme, že ve středu dne
8. 12. 2004 byl na toto téma uspořádán večer se starostou,
kde byli pozváni noví krajští zastupitelé. Všichni Ti,
kteří pozvání přijali v čele s panem Petrem Skokanem
(který byl o dva dny později jmenován hejtmanem) a s vedoucí
odboru dopravy KÚ Libereckého kraje paní Ing. Stanislavou
Jakešovou viděli, že zájem na zachování současného
rozsahu dopravy ze strany občanů je veliký. Bohužel nebyla
ještě na tomto setkání k dispozici nová listopadová verze
studie proveditelnosti. Jsme nuceni konstatovat, že v ní
vkládané naděje na zrušení nesmyslného rušení přímých
autobusových spojů z Chrastavy do Liberce byla z velké
části nesplněna, neboť navrhované řešení na
částečné omezení spojů do Liberce není rozumným
kompromisem, ale nesmyslným hybridem, který povede k totálně
přeplněným autobusovým spojům, ale nepřivede žádného
z cestujících používajících autobusové spojení na
vlakové nádraží.
Město Chrastava si dovoluje požádat krajské zastupitele, aby
ze studie proveditelnosti z listopadu 2004 byly vyřazeny plány
na omezení autobusové dopravy z Chrastavy do Liberce a zpět
(str. 110 a 177).
Město Chrastava dále dovoluje zdvořile požádat, aby na
projednávání studie proveditelnosti krajským zastupitelstvem
byli pozváni představitelé města Chrastava.
Ing. Michael C a n o v - starosta
Miloslav P i l a ř - místostarosta