Vážený pan
Ing. Michael Canov
starosta města Chrastava
náměstí 1. máje 1463 31 Chrastava

V Liberci dne 12. 10. 04

Vážený pane starosto,
Investorsko inženýrská a. s. jako koordinátor a zpracovatel Studie proveditelnosti prvního realizačního Projektu RTN-1, který je nedílnou součástí celého Programu REGIOTRAM NISA, obdržel Váš dopis ze dne 21. 9. 2004 adresovaný Krajskému úřadu LK. Tento dopis podle našeho názoru zcela neodpovídá průběhu prezentace projektu v rámci večera se starostou (15. 9. 2004) a obsahuje některé body, které považujeme za potřebné vysvětlit.
Především je třeba konstatovat, že představená Studie Proveditelnosti RTN-1 je pracovní verzí, určenou k projednání a dalšímu dopracování na základě připomínek a námětů širokého spektra dotčených subjektů. Je to návrh, který byl zpracován ve spolupráci se všemi partnery projektu na základě dostupných podkladů a informací. Nese v sobě myšlenku takového řešení integrované dopravy v našem regionu, které bude vyvážené a ve svém výsledku přínosné pro celý region. Účelem tohoto materiálu je mimo jiné vygenerovat a pojmenovat důležité problémy související s přípravou celého dlouhodobého programu REGIOTRAM NISA a s budoucím řešením veřejné dopravy všeobecně. Předpoklad úprav organizace autobusové dopravy na úseku Chrastava Liberec s omezeným počtem spojů integrovaných s MHD a vedených po trase dnešní linky MHD Liberec č. 16 byl do pracovní verze studie proveditelnosti zařazen pro posouzení uspořádání, které povede k maximálnímu využití kapacity vozidel REGIOTRAM NISA provozovaných v taktu přizpůsobenému poptávce na úseku Chrastava - Liberec. Účelem studie proveditelnosti nebylo navrhovat úpravy návazné hromadné dopravy na REGIOTRAM NISA, pro výpočty však bylo potřeba naplnit údaje o dopravním zatížení tratě REGIOTRAM NISA za určitých předpokladů.
Na základě připomínek odboru dopravy Krajského úřadu Libereckého kraje a připomínek vznesených na veřejné prezentaci 15. 9. 2004 v Chrastavě bude tato věc znovu vyhodnocena, podstatnější změna provozu autobusové dopravy na úseku Chrastava - Liberec nebude brána jako základní varianta pro další posuzování a výsledná verze studie proveditelnosti nebude takové předpoklady uvažovat. Nižší počet cestujících systému REGIOTRAM NISA z Chrastavy bude zapracován do konečného posouzení a proveditelnost bude posouzena s předpokladem obsluhy území města Chrastavy pouze v přímé dostupnosti do 800 m od žel. stanice Chrastava. Zároveň bude zahrnut námět na zpřístupnění stanice Chrastava z průmyslové zóny, který bude dále koordinován se zájmy města.
Způsob zajištění dopravní obslužnosti na území kraje včetně konkrétního zabezpečení spojení Chrastava - Liberec je a bude v kompetenci orgánů Libereckého kraje s nutností jeho projednání s dotčenými městy a obcemi, při zvážení všech organizačních i finančních možností. Jako koordinátor projektu tedy rozhodně nemůžeme (a samozřejmě ani nechceme) omezovat konkurenci ve veřejné dopravě, jak bylo naznačeno ve Vašem dopise. Naším cílem a úkolem je hledat takové řešení, které bude pro veřejnou dopravu v celém zájmovém území optimální. A k tomu patří mj. naplňování tezí státní dopravní politiky i krajských rozvojových dokumentů, týkajících se lepšího využívání možností kolejové dopravy a smysluplné integrace různých druhů veřejné dopravy. Tomu pochopitelně musí odpovídat i výsledný návrh řešení systému REGIOTRAM NISA.
Vyjádření pana Ing. Kašíka (DHV) v žádném případě nebylo myšleno v tom duchu, jak ve svém dopise uvádíte. Šlo o pokus, jak v přeneseném slova smyslu zvýraznit to, že město Chrastava je pro Liberec důležité svojí blízkou polohou i významem a to nejen v souvislosti, že se nachází v trase RTN-1. Mrzí nás, že toto přirovnání bylo pochopeno jako devalvace významu Vašeho města.
Ještě jednou bychom Vás chtěli ujistit, že není snahou vytvářet v rámci projektu REGIOTRAM NISA nepříznivé dopravní podmínky pro občany města Chrastava, ale naopak nabídnout jim jiný možný a my věříme, že fungující systém nové veřejné integrované dopravy. Jsme rovněž jako koordinátor celého projektu připraveni přispět k optimálnímu vyřešení některých nevyjasněných bodů, které Studie proveditelnosti RTN - 1 obsahuje.
Závěrem Vám děkujeme za připomínky a věříme, že i za Vaši budoucí spolupráci a podporu celému programu REGIOTRAMU NISA.

S pozdravem
Ing. Jiří Lauerman
vedoucí projektu REGIOTRAM NISA

Na vědomí: OD KÚ LK - Ing. S. Jakešová