Získány další dotace z Evropské unie

Dotace z EU

Již v létě jsme podali informaci o první získané dotaci z Evropských strukturálních fondů na rekonstrukci Společenského klubu ve výši 16 mil. Kč (zde ohledně samotného zahájení prací stále čekáme – stejně jako všichni úspěšní žadatelé - na podpis definitivního znění smlouvy ze strany Regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod se sídlem v Hradci Králové).

V minulých dnech jsme uspěli a to hned dvakrát v rámci Regionálního operačního projektu NUTS II Severovýchod v oblasti podpory 1.2. „Podpora projektů zlepšujících dopravní obslužnost území“. Vzhledem k tomu, že v rámci Libereckého, Královohradeckého a Pardubického kraje bylo vybráno celkem 19 projektů lze považovat to, že mezi nimi byly oba chrastavské projekty, za mimořádný úspěch, za který i na tomto místě děkuji zejména úředníkům MěÚ odboru rozvoje Mgr. Jakubovi Dvořákovi a Ing. Lence Míškové.

Rekonstrukce autobusového nádraží

         Rekonstrukce autobusového nádraží

Celkové náklady činí 5,5 mil. Kč z toho tzv. způsobilé (z kterých se poskytuje dotace) 5,2 mil.Kč, výše dotace 4,8 mil. Kč.

Rekonstrukce zahrnuje nové povrchy vozovek a chodníků, ozelenění přilehlých ploch, informační tabule, zařízení na likvidaci ropných látek (odvodnění plochy přes odlučovače olejů napojených na kanalizační řád), osazení technických prvků pro možnost užívání osobami s omezenou schopností pohybu a orientace.

RTN – terminál Chrastava

   Rekonstrukce autobusového nádraží

Vizualizace řešených ploch po provedení navržených úprav
RTN – Terminálu Chrastava

Celkové náklady činí 38,0 mil. Kč z toho tzv. způsobilé (z kterých se poskytuje dotace) 33,9 mil.Kč, výše dotace 31,3 mil. Kč (poměrně vysoká část nezpůsobilých výdajů cca 4 mil. Kč je způsobena tím, že město není vlastníkem křižovatky ulic Andělohorské a Nádražní a proto, ač je tato křižovatka povinou součástí projektu, nemůže na ní město obdržet dotaci).

Projekt řeší úpravu přednádražních prostor a částečně i přilehlých ploch žst. Chrastava pro potřeby kvalitnějšího a vyššího využítí stávající žst. Chrastava, v celkové koncepci integrovaného dopravního systému celého regionu, jako přestupního terminálu a nového dopravního uzlu. Z tohoto důvodu se v blízkosti žst. Chrastava zřídí dvě bezbariérové nástupní hrany pro autobusovou dopravu, zároveň i dostatečný počet parkovacích míst P+R, K+R, B+R a parkovacích míst pro osoby s omezenou možností pohybu a orientace. Prostory přednádraží musí být rekonstruovány s ohledem na budoucí přesunutí nakládky a vykládky vojenské techniky Armády ČR, jejíž přesunutí je plánováno z Liberce. Terminál Chrastava tak bude připraven na plánované nasazení souprav TramTrain v rámci projektu Regio Tram Nisa, kdy na soupravy TramTrain mají být navázány i stávající a nově přidané autobusové linky.

Projekt je zároveň řešením celkové dopravní situace ulice Nádražní, od křižovatky s ulicí Andělohorskou, která je v současnosti vedena jako obousměrná komunikace směrem k podjezdu pod železniční tratí Liberec - Hrádek nad Nisou (větev A) a souběžně jako obousměrná komunikace směrem k výpravní budově ČD žst. Chrastava (větev B). Obě větve budou vedeny jednosměrně, taková změna dopravní situace přispěje k bezpečnosti silničního provozu a umožní vytvoření parkovacích míst.

Termíny realizace akcí

Přidělení dotací neznamená vždy automaticky jejich realizaci. Před konečným podepsáním smluv je vždy třeba vyřídit ještě řadu náležitostí. Především v případě RTN Chrastava se v současnosti řeší komplikace spojené s tím, že ne všude v rámci akce je město majitelem. Navíc zde realizaci ohrožují i poměrně vysoké potřeby vlastních zdrojů ve výši 7 mil. Kč (což každopádně bude vzhledem k neuspokojivé výši v současné době zajištěných příjmů města velmi nepříjemná překážka).

V případě, že půjde vše dle plánu započne realizace obou akcí v létě roku 2009.

V Chrastavě dne 29. září 2008

Ing. Michael Canov starosta