Všechno jinak aneb místní koeficient daně z nemovitosti stanoven na 2

Všechno jinak aneb místní koeficient daně z nemovitosti stanoven na 2

Zastupitelstvo města schválilo na svém zasedání dne 28. července 2008 obecně závaznou vyhlášku č. 6/2008, kterou se stanovil místní koeficient daně z nemovitosti na 2 (slovy dvě) a zároveň se zrušila obecně závazná vyhláška č. 5/2008, která stanovovala místní koeficient na 5 (slovy 5) a zároveň se osvobozovaly rodiny majitelů nemovitostí od poplatku za odpady (456,- Kč/rok/osoba).

Cíle původní vyhlášky (5-ti násobek s kompenzací)

1. Zásadní navýšení příjmů pro město: Město po léta umořovalo své investiční akce (kromě dotací, příp. úvěru) především z prodeje majetku. Tyto možnosti jsou téměř vyčerpány (zbývá tzv. zóna 60 RD, doprodej poslední části bytů v městském bytovém družstvu a otazník visí nad prodejem bývalé školky v Bezručově ulici). V situaci, kdy je potřeba opravovat a rekonstruovat komunikace a především, kdy jsou potřeba peníze na spolufinancování akcí z dotačních titulů (do roku 2013 probíhá pro ČR ojedinělé období čerpání evropských peněz), zajišťovala původně přijatá vyhláška možnosti spolufinancování v případě získání dotačních titulů nejen na rekonstrukci všech budov mateřských škol, terminálu (rekonstrukce Nádražní ulice u vlakového nádraží), autobusového nádraží a řady dalších akcí, včetně v delším horizontu plánované rekonstrukce a rozšíření budovy školy ve Školní ulici, ale též v akcích na podporu TJ Spartak, tj. rekonstrukci sportovní haly a přeměny škvárového hřiště na multifunkční sportovní areál sloužícímu samozřejmě nejen Spartaku, ale též a možná především škole a školní mládeži (viz důvodová zpráva ).

2. Kompenzace pro občany-majitele nemovitostí: Zavedení osvobození pro rodiny majitelů nemovitostí od poplatku za odpady bylo snahou o kompenzaci občanů-majitelů nemovitostí. O tom, jak silnou, se lze přesvědčit na daňové kalkulačce.

Historie schvalování vyhlášky

Preambule: Schválení novely zákona – PČR schvaluje v roce 2007 hlasy poslanců ODS, KDU-ČSL, Zelených a nezařazených novelu zákona o daních z nemovitostí, která od roku 2009 zavádí tzv. místní koeficient a obec ho může stanovit ve výši 2, 3, 4 nebo 5 (tím se vynásobí dosavadní základní koeficient – u nás 1,4; např. v Hrádku n. N. 1,6; v Liberci 3,5).

1. Rozeslání pracovních návrhů (polovina května) - rozesílám dva pracovní návrhy (včetně důvodových zpráv), a to na 3-násobek a 5-ti násobek s osvobozením od poplatku za odpady.

2. Pracovní schůzka zastupitelů města (26. května, nepřítomni pp.Bouda, Pilař a Zoul) – projednání obou pracovních návrhů. Varianta 3-násobku nezískává žádné příznivce. Varianta 5-násobku s osvobozením za odpady ano, ovšem kromě tohoto návrhu předkládá svůj návrh též p. Štekl (5-ti násobek s jiným typem úlevy, který později dopracovává v 50% úlevu od poplatku za odpady pro všechny občany) a pp. Němec, Rozmajzl a Suchomel, kteří navrhují 5-ti násobek bez jakýchkoli úlev.

3. Po pracovní schůzce mně navrhovatelé návrhu 5-ti násobku bez úlev vzhledem k tomu, že 5-ti násobek bez úlev evidentně nemá šanci na projití v ZM, přislibují podporu v mém návrhu na 5-ti násobek s osvobozením za odpady.

4. Anketa o přijatelnosti návrhu mého a kolegy p. Štekla. Zastupitelům je rozeslána anketa k vyjádření, zda je pro ně přijatelný můj návrh (5-ti násobek s osvobozením rodin majitelů nemovitostí za odpady), či návrh kolegy Štekla (5-ti násobek s 50% úlevou za odpady pro všechny občany), či oba, či žádný. Vítězí můj návrh, který je přijatelný pro pp. Boudu, Canova, Krčkovou, Mlynáře, Pěcha, Rachlického, Rozmajzla, Severu, Šírovou a Trpišovského. Můj návrh je přijatelný na druhém místě i pro pp. Němce, Ramírezovou a Štekla (tito upřednostňovali návrh pana Štekla).

V anketě se objevily ovšem i další návrhy: pí Henzlová dvojnásobek (bez úlev), pp. Némethová, Wolf a Zoul trojnásobek (bez úlev) a pan Suchomel pětinásobek (bez úlev)

5. ZM (23. června 2008-nepřít. pí Krčková ) – jsou předloženy všechny čtyři návrhy (5-ti násobek s osvobozením rodin majitelů nemovitostí od poplatku za odpady), trojnásobek, dvojnásobek i pětinásobek (bez úlev).

Nakonec se zastupitelé shodnou, že budou hlasovat jen o dvou z nich, a sice 5-ti násobku (s osvobozením) a 3-násobku. Pan Němec předkládá návrh na tajné hlasování s odůvodněním, že je to důležité proto, aby zastupitelstvo rozhodlo jako celek a nikdo nemohl nikoho napadat, zato jak hlasoval. Návrhu je vyhověno. V tajném hlasování je schválen 5-ti násobek s osvobozením (11 hlasů). Trojnásobek získává zbývajících 7 hlasů.

6. Večer se starostou (14. července) – je předložena písemná žádost skupiny podnikatelů o svolání zastupitelstva s žádostí, aby daň pro podnikatele byla maximálně 3-násobkem (a zemědělcům zůstala jaká je). Žádosti vyhovuji ovšem s tím, že sděluji přítomným, že budu na ZM, které svolám na 28. července, nadále hájit již schválenou vyhlášku.

7. Rozesílám na ZM zastupitelům materiály, kde předkládám s ohledem na žádost podnikatelů (zachování původní výše pro zemědělce je ze zákona nemožné) a původního konkurenčního návrhu (který získal v tajném hlasování 7 hlasů) návrh na vyhlášku s trojnásobkem bez úlev ovšem s tím, že oznamuji, že nadále stojím za již schválenou vyhláškou a pro tento ani jiný návrh hlasovat nebudu.

8. Pan Němec mi e-mailem sděluje, že bude navrhovat trojnásobek bez úlev a že jeho stanovisko je neměnné. A také, že bude prosazovat veřejnou volbu.

9. ZM (28. července - nepřít. pan Pěch) – pan Němec předkládá návrh na dvojnásobek. V bouřlivé atmosféře přeplněné zasedací místnosti, kde přítomná veřejnost tento návrh jednoznačně podporuje, pro tento návrh hlasují pp.Bouda, Henzlová, Krčková, Némethová, Němec, Pilař, Rozmajzl, Suchomel, Wolf a Zoul. Dvojnásobek (bez úlev) je schválen, k hlasování o druhém návrhu (trojnásobku bez úlev) již tak nemůže dojít.

A co dál?

Po změně vyhlášky představující pro město ztrátu necelých 8 mil. Kč/rok oproti původní vyvineme samozřejmě maximální úsilí o vytěžení maxima z minima a o realizaci co největšího počtu naplánovaných akcí.

Co se místního koeficientu týče, platí, že po červencovém zastupitelstvu je idea kombinace maximálního místního koeficientu 5 s kompenzací i do budoucna definitivně mrtva. V úvahu do budoucna tak pro mě nastupuje již jen místní koeficient 3 bez jakékoli kompenzace. Tedy to, co bylo jako varianta předloženo poprvé (tehdy bez povšimnutí) již na té úplně první schůzce zastupitelů. Tento návrh tak budu předkládat ZM na zasedání dne 13. 4. 2009 (s účinností od 1. 1. 2010). Pokud bude tento návrh schválen, kruh se uzavře.

V Chrastavě dne 29. 7. 2008
Ing. Michael Canov - starosta

P.S.: Omlouvám se veřejnosti, že na ZM dne 28. 7. 2008 museli v přeplněné zasedací místnosti stát. Důvodem uspořádání ZM v zasedací místnosti bylo to, že jedině zde je záznamové zařízení, které zachytí veškerý průběh jednání (což je nezbytné pro řešení případných sporů i pro archiv, záznam se uchovává jako nedílná příloha zápisu zastupitelstva) a též je zde k dispozici projekce.


Související:

:: Otevřený dopis starosty města podnikatelům
:: Článek Libereckého deníku 31.7.2008