Důvodová zpráva k návrhu veřejnoprávní smlouvy mezi Městem Chrastaca a obcí Stráž nad Nisou

V minulých týdnech a měsících se na Město obrátila prostřednictvím pana starosty Mgr. Karla Jäschkeho obec Stráž nad Nisou s návrhem na uzavření veřejnoprávní smlouvy ve věci Městské policie Chrastava. Zastupitelé města Chrastava byli o tomto informováni na zasedání Zastupitelstva města dne 22.10.2007. V návaznosti na výše uvedené předkládám členům zastupitelstva města návrh veřejnoprávní smlouvy spolu se svým vyjádřením k této smlouvě a jejím dopadům na činnost městské policie na katastru města Chrastavy.
Dopady na činnost městské policie:

1. Z funkčního hlediska – některé směny, které v současnosti nejsou vůbec obsazeny, obsazeny budou. Byť se v nich strážníci budou pohybovat na katastru obce Stráž nad Nisou, budou moci v naléhavých případech okamžitě přijet do Chrastavy a zde zakročit.
Strážník odslouží v průměru za jeden měsíc 22 služeb (při započítání dovolené, školení apod. cca 19 služeb). To znamená, že čtyři strážníci vykonají celkem 88 služeb za měsíc. V případě dvoučlenných hlídek by to představovalo 44 směn (88/2). V praxi jsou některé služby prováděny jednotlivě, takže lze počítat, že v současné době strážníci “pokryjí” (bez započítání dovolené a školení, které toto číslo v praxi významně snižuje, jen dovolená o 1/10) cca 48 směn. Třicetidenní měsíc však obsahuje 90 směn (ranní, odpolední a noční včetně sobot a nedělí), to znamená, že významná část směn je absolutně městskou policií nepokrytá. V případě uzavření smlouvy ze Stráží a rozšíření počtu strážníků na 5, to bude dle smlouvy znamenat, že neubude žádná směna v Chrastavě, ale naopak přibudou směny konané ve Stráži nad Nisou (navýší se celkový počet dvoučlenných a jednočlenných směn ze 48 na 60, z toho 48 v Chrastavě a 12 ve Stráži). Pro občany Chrastavy to bude znamenat, že cca 12 směn měsíčně, kdy se v současnosti v případě naléhavé potřeby nemohou na městskou policii nijak dovolat (neboť neslouží), se jí dovolají a městská policie bude moci neprodleně přijet ze Stráže nad Nisou a zakročit (pochopitelně toto pravidlo je ošetřeno návrhem smlouvy i v opačném směru, smlouva však zabezpečuje, že tyto “přejezdy” nenaruší smluvený pětinový podíl práce MP ve Stráži nad Nisou).

Pozn: Jedna směna, kdy slouží dva strážníci, zahrnuje dvě služby, směna, kdy slouží jeden strážník, zahrnuje jednu službu. Při přijetí pátého strážníka přibude 22 služeb (celkové navýšení z 88 služeb na 110 služeb). 88 služeb v Chrastavě bude zachováno, 22 služeb ve Stráži představuje při čistě dvoučlenných hlídkách 11 směn, při kombinaci s jednočlennými počet vyšší (výše uvedený příklad 12 směn představuje tudíž 10 směn dvoučlenných a dvě jednočlenné).

2. Z ekonomického hlediska – dopad minimální (pokud, tak spíše kladný).
Obec Stráž nad Nisou se smlouvou zavazuje platit 1/5 veškerých nákladů a zároveň vstupní náklady na nového pátého strážníka). To znamená, že při počtu pěti strážníků by Město Chrastava finančně připadali strážníci 4 (stávající stav) a na Obec Stráž nad Nisou. Určité možné navýšení by mohla být spotřeba pohonných hmot na přejezdy mezi Chrastavou a Stráží. Na druhé straně by zůstali prakticky fixní náklady na provoz kanceláře na MěÚ (elektřina, topení atd..), což by při zachování fixních nákladů znamenalo pro Chrastavu ušetření těchto nákladů o 1/5 (kterou by platila Stráž nad Nisou).
Z výše uvedených hledisek, ale také z důvodu navázání a prohloubení přátelských styků s obcí Stráž nad Nisou doporučuji Zastupitelstvu města schválit spolupráci ve věci Městské policie a schválit veřejnoprávní smlouvu s touto obcí v předloženém, příp. v upraveném znění.

Ing. Michael C a n o v - starosta