Historie odboru pro záležitosti občanů MěÚ Chrastava
Vracíme se zpět do roku 1989, kdy Městský úřad v Chrastavě byl Městským
národním výborem. Nynější odbor se nazýval správní odbor, vedoucí byla paní Hana
Šormová. Pod tento odbor spadaly tyto správní činnosti : matrika, evidence
obyvatel, hospodaření s byty, kultura, školství , zdravotnictví, úsek
zásobování, obchodu, cestovního ruchu, povolování služeb poskytovaných občany,
sociální péče, přestupky proti veřejnému pořádku, občanskému soužití a majetku.
V roce 1991 byl odbor přejmenován na odbor pro záležitosti občanů Městského
úřadu v Chrastavě a vedoucí byla jmenována paní Jiřina Flemingová, která na
tomto odboru působila do 31. 1. 2000, kdy odešla do důchodu. Na její místo
nastoupila po absolvování výběrového řízení Ing. Radana Vejvodová, která zde
pracovala od 1. 2. 2000 do 31. 12. 2000. Od 1. 1. 2001 byla jmenována vedoucí
odboru paní Hana Urbanová, která v této funkci působí dodnes.
V roce 2003 přibyla městu Chrastava další činnost, a to pečovatelská služba pro
občany, kteří vzhledem ke svému věku, zdravotnímu stavu, či ztráty soběstačnosti
nejsou schopni si sami obstarat nutné práce v domácnosti a další životní potřeby
a tuto péči jim nemohou zajistit rodinní příslušníci. Péči o takovéto osoby
zajišťují dvě pečovatelky a jedna referentka pro pečovatelskou službu. Tuto
službu město Chrastava převzalo od rušícího se Okresního ústavu sociálních
služeb v Liberci. Péči o trojčata poskytuje pečovatelka na dohodu o pracovní
činnosti. Chod klubu důchodců zabezpečuje paní Annelies Vrbová, úklid v domech s
pečovatelskou službou vykonává uklizečka paní Helena Bitterlichová.
Odbor pro záležitosti občanů se zabýval těmito správními činnostmi :
- správní činnosti při poskytování dávek v systému pomoci v hmotné nouzi
- hospodaření s byty
- pečovatelská služba
- přestupky proti veřejnému pořádku, občanskému soužití a proti majetku
- rozhoduje o návrhu na předběžný zákaz zřejmého zásahu do pokojného stavu a o
uložení
povinnosti obnovit předešlý stav (§ 5 občanského zákoníku) dle věcné
příslušnosti
- pomáhá při aktualizaci webových stránek
Přehled vedoucích odboru, referentů a jejich činností, které jsou uvedeny
níže:
Vedoucí odboru :
paní Hana Šormová – vedoucí správního odboru od 1. 7. 1985 – 31. 1. 1991,
od 1. 4. 1974 – 30. 6. 1985 byla zaměstnána na MNV Chrastava jako matrikářka
paní Jiřina Flemingová – vedoucí odboru pro záležitosti občanů od 1. 2.
1991 – 31. 1. 2000...foto
paní Ing. Radana Vejvodová – vedoucí odboru pro záležitosti občanů od 1.
2. 2000 – 31. 12. 2000
paní Hana Urbanová – od 5. 3. 1990 – do 31. 12. 2000 referentka odboru,
od 1. 1. 2001 dodnes vedoucí odboru pro záležitosti občanů ...foto
Referenti odboru :
paní Božena Mizerová – referent sociální péče – péče o rodinu a dítě a
staré občany od 1. 9. 1988 – 31. 5. 1991
paní Helena Valdmanová – referent – matrika, evidence obyvatel od 1. 8.
1989 – dosud , v roce 1999 uvedené činnosti spadly pod odbor kanceláře
starosty...foto
paní Hana Matoušová – knihovnice Chrastava od 1. 12. 1968 – 31. 1. 2008,
v roce 2001 práce knihovnice přešla pod společenský klub...foto
paní Dagmar Večerníková – referent sociální péče – péče o rodinu a dítě
od 16. 12. 1991 – 28. 2. 1993
pan Zdeněk Burkoň – referent sociální péče od 1. 6. 1992 – 20. 12. 1992
paní Eva Krausová – referent sociální péče od 3. 6. 1991 – 31. 10. 1996
paní Libuše Palečková ( dříve Glatzová, Heranová) od roku 11. 1. 1993 –
31. 10. 2018...foto
pan Čestmír Krček – referent sociální péče od 1. 5. 1993 – 15. 11. 1995
pan Radek Dostál – referent přestupkové agendy od 1. 1. 1997 – 31.
3. 2001
pan Jan Lachman – referent přestupkové agendy od 1. 4. 2001 – 31.
10. 2002
pan Martin Sluka – referent přestupkové agendy od 10. 12. 2002 – 31. 3.
2008...foto
paní Jaroslava Bartošová – referent sociální péče od 1. 4. 2001 –
dodnes...foto
paní Martina Bohatová –sociální pracovnice od 1. 4. 2008 – 31. 12. 2011...foto
paní Mgr. Věra Smolová – referent pečovatelské služby od 3. 2. 2003 – v
průběhu byla na rodičovské dovolené ukončila pracovní poměr ke dni 31. 12. 2011...foto
paní Jana Čermáková – referent pečovatelské služby od 1. 8. 2005 –
31. 12. 2008, zástup za paní Věru Smolovou, která byla v této době na rodičovské
dovolené...foto
paní Jana Ulrichová – pečovatelka od 1. 7. 2003 – dodnes...foto
paní Soňa Svobodová – pečovatelka od 1. 9. 2003 – 31. 8. 2007...foto
paní Simona Králová – pečovatelka od 1. 11. 2007 – 31. 5. 2012...foto
paní Helena Bitterlichová – uklizečka a hospodyňka v domě s pečovatelskou
službou od 1.12.1999 – 31.5.2010...foto
paní Milada Vaverová – pečovatelka pro trojčata od 27. 7. 2006 – 30. 4.
2010
paní Annelies Vrbová – řídí klub důchodců, každoročně je uzavřena dohoda
o pracovní činnosti , kterou ukončila k 31. 3. 2013
pan Karel Pokorný – referent přestupkové agendy od 1. 5. 2008 – dodnes...foto
paní Vlasta Stehlíková – pečovatelka od 20. 8. 2012 – dodnes...foto
paní Lenka Loudová – pečovatelka od 25. 1. 2016 – dodnes...foto
paní Bc. Kristýna Mudrá – sociální pracovník pečovatelské služby od 1. 3.
2012 – 31. 12. 2015...foto
paní Bc. Eva Štrosnerová – sociální pracovník pečovatelské služby od 1.
6. 2016 – 31. 8. 2016...foto
paní Zdeňka Hrušková – referent pečovatelské služby od 1. 3. 2016 – 31.
7. 2016...foto
paní Jana Eichlerová – řídí klub důchodců –Pohoda v Bílokostelecké ulici
a Trojlístek v Turpišově ulici od 9. 3. 2015 – dosud...foto
paní Bc. Helena Hannah Hrubešová – sociální pracovník pečovatelské služby
od 5. 4. 2018 – dodnes...foto
Všichni referenti včetně vedoucí odboru mají složené zkoušky odborné
způsobilosti a dále se pravidelně účastní odborných školení.
Současné složení zaměstnanců odboru pro záležitosti občanů:
Hana Urbanová – vedoucí odboru...foto
Karel Pokorný – přestupkový referent...foto
Bc. Jaroslava Bartošová – sociální pracovník...foto
Bc. Helena Hannah Hrubešová – sociální pracovník pečovatelské služby...foto
Jana Ulrichová – pečovatelka...foto
Lenka Loudová – pečovatelka...foto
Vlasta Stehlíková – pečovatelka...foto
Všichni referenti včetně vedoucí odboru mají složené zkoušky odborné
způsobilosti a dále se pravidelně účastní odborných školení.
Správní činnosti odboru pro záležitosti občanů
na úseku sociálním aktivně vyhledává osoby , které jsou ohroženy hmotnou nouzí
nebo se v ní již nacházejí, vykonává funkci veřejného opatrovníka, zajišťuje
koordinaci prevence kriminality a sociálně negativního chování v obci ,
rozhoduje o ustanovení zvláštního příjemce důchodu , zajišťuje pohřbení, pokud
nikdo jiný ve lhůtě 96 hodin od oznámení úmrtí pohřbení nesjednal a anatomický
ústav o lidské pozůstatky neprojevil zájem, vede evidenci žadatelů o byt,
provádí aktualizaci žádostí, přijímá hlášenky volných bytů od správce, vede
evidenci nájemních smluv k bytům, připravuje podklady pro jednání bytové a
sociální komise, zajišťuje přípravu a sepsání nájemních smluv dle rozhodnutí
rady města, vede evidenci žádostí o byt v domě s pečovatelskou službou, provádí
šetření a předkládá stanoviska bytové a sociální komisi , vydává provozní řád
pečovatelské služby a vnitřní předpisy pro pečovatelskou službu, provádí
jednoduché ošetřovatelské úkony pečovatelského charakteru,uzavírá smlouvy o
poskytování pečovatelské služby, vybírá úhrady za úkony pečovatelské služby,
připravuje žádosti o dotace pro sociální služby, zajišťuje přestupkovou agendu
na úseku veřejného pořádku, občanského soužití a ve věcech majetkových,
projednává a rozhoduje i další přestupky podle zákona o přestupcích, pokud
nejsou výslovně svěřeny jiným organizačním útvarům, vykonává přenesenou
působnost na úseku projednávání přestupků pro orgány obcí v územním obvodu na
základě uzavřených veřejnoprávních smluv s obcemi, včetně uzavírání
veřejnoprávních smluv na úseku projednávání přestupků.
Začátkem ledna 2010 Město Chrastava určilo jako spolupracující odbor pro
záležitosti občanů MěÚ Chrastava v rámci součinnosti dle § 140 odst. 4 zákona č.
183/2006 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů, v řízení vedené
stavebním úřadem v Chrastavě, dle § 140 z.č. 183/2006 Sb., stavební zákon, o
vyklizení stavby č. p. 617, ulice Nádražní v Chrastavě. Během jednoho týdne
došlo k vyklizení a umístění cca 250 osob, které byly ve výše zmíněním objektu „
KOVÁK“ ubytováni. Od této doby je budova prázdná.
V lednu 2012 došlo k řadě změn v sociální oblasti, ať už jde o výplatu
sociálních dávek, příspěvku na péči či dávek pro osoby se zdravotním postižením.
V platnost vstoupil nový zákon, který výplatu veškerých sociálních dávek převedl
z městských a obecních úřadů na úřad práce.
Jedná se především o dávky pomoci v hmotné nouzi, tzn. příspěvek na živobytí,
doplatek na bydlení a dávky mimořádné okamžité pomoci. Tyto dávky dosud
vyplácely pověřené obecní úřady i pro občany okolních obcí.
Zpracovala: dne 14. 2. 2019, aktualizace 5. 4. 2019
Hana Urbanová , vedoucí OZO
Foto:
Původní kancelář zaměstnanců OZO
Současná kancelář referentů OZO