Chrastavské listy 10/2007

“Mořský svět” – oáza uprostřed Chrastavy nejen pro děti
CHRASTAVA, 24. 9. 2007 - V dohodě mezi městem Chrastava a Jednotou bratrskou došlo k realizaci a otevřeni rodinného koutku "U kina" na zahradě kina. S nápadem na realizaci tohoto rodinného koutku přišli zástupci Jednoty bratrské v čele s panem Mgr. Šimonem Dvořákem. A právě členové Jednoty bratrské spolu s členy americké křesťanské organizace MCYM (děti amerických vojáků ze základen NATO v Evropě) celý rodinný koutek vlastníma rukama vybudovali. A nutno říci, že jejich práce měla smysl. Koutek obsahuje nejen moc pěkné dětské hřiště s prolézačkami apod., ale i lavičky a stoly pro odpočinek dospělých (včetně a možná zejména pro důchodce z nedaleké DPS). Ze strany města, coby majitele předmětných prostor, připravila dohodu vedoucí Společenského klubu paní Zita Václavíková, které v letošním roce kino i s jeho okolím (po skonu jeho nájemce) připadlo do gesce. Základnlm pilířem dohody mezi Městem a Jednotou bratrskou je to, že rodinný koutek, který bude za příznivého počasí denně otevřen pro širokou veřejnost, bude mít ve správě Jednota bratrská (Město bude zabezpečovat údržbu prostor, sekání apod.) s tím, že jak Město, tak Jednota bratrská budou mít právo po dobu svých akcí provoz rodinného koutku omezit či pro veřejnost uzavřít. Takže ještě jednou, děkuji všem těm, jež rodinný koutek vybudovali, a přeji si jeho hojné využívání.
Ing. Michael Canov, starosta

Večer sestarostou
Vážení spoluobčané
, dovoluji si Vás pozvat na čtyřicátýdevátý "Večer se starostou" pořádaný na téma "Parkovací plochy pro obyvatele sídliště Střelecký vrch", jehož tématem budou možnosti rozšíření parkovacích ploch pro obyvatele sídliště. Srdečně jsou zváni jak příznivci tak odpůrci různých variant řešení. Odbornými garanty večera jsou tajemník MěÚ Ing. Miroslav Chvála a vedoucí ORM MěÚ pan Jiří Timulák. Setkání se koná v pondělí dne 15. října 2007 od 17:00 hodin ve velké zasedací místnosti budovy radnice.
Těším se na Vaši účast.
Ing. Michael Canov, starosta

Zasedání Zastupitelstva města Chrastava dne 3. září 2007
Na tomto svém zasedání zastupitelstvo města projednalo a usneslo se mimo jiné takto:

- s c h v á l i l o
1) převod části družstevního podílu v Městském bytovém družstvu Chrastava včetně souvisejících práv a povinností k bytu č. 6 v domě č. p. 57, Frýdlantská ul., k. ú. Chrastava I, paní Aleně Palátové
2) převod části družstevního podílu v Městském bytovém družstvu Chrastava včetně souvisejících práv a povinností k bytu č. 1 v domě č. p. 372, Andělohorská ul., k. ú. Dolní Chrastava, panu Václavu Škvorovi

- s c h v á l i l o
členy komise pro otevírání obálek při prodeji části podílu v MBD Chrastava na byt č. 5 v domě č. p. 57 Frýdlantská ulice: Ing. Pavel Štekl, pan Stanislav Wolf, Ing. Petr Rachlický

- s c h v á l i l o
převod části družstevního podílu v Městském bytovém družstvu Chrastava včetně souvisejících práv a povinností k bytu č. 5 v domě č. p. 57, Frýdlantská ul., k. ú. Chrastava I, za minimální cenu 245 888,-- Kč a za dalších platných podmínek (Podmínky pro prodej části podílu města Chrastava v Městském bytovém družstvu Chrastava včetně práv a povinností k volným bytům bez nájemního vztahu ze dne 12. 9. 2001, ve znění pozdějších změn a dodatků)

t a k t o:
nejvyšší nabídce paní Evě Fajtové za cenu 521 000,-- Kč, vč. návrhu smlouvy o převodu části členského podílu vč. práv a povinností v MBD Chrastava čj. K/018/2007 a pověřilo starostu jejich podpisem

- s c h v á l i l o
návrh kupní smlouvy čj. K/047/2007 pro prodej dle geometrického plánu č. z. 540-132/2007 stavební parcely č. 59/1 o výměře 1 239 m2 – zastavěná plocha, zbořeniště, pozemkové parcely č. 405/1 o výměře 9 197 m2 – trvalý travní porost, pozemkové parcely č. 405/2 o výměře 9 161 m2 – trvalý travní porost, pozemkové parcely č. 405/6 o výměře 865 m2 - trvalý travní porost, pozemkové parcely č. 405/7 o výměře 870 m2 – trvalý travní porost, pozemkové parcely č. 405/8 o výměře 186 m2 – trvalý travní prost, pozemkové parcely č. 814/5 o výměře 372 m2 – ostatní plocha a pozemkové parcely č. 887 o výměře 10 m2 – ostatní plocha, vše k. ú. Dolní Chrastava do vlastnictví společnosti IMSTAV Group s. r. o. za cenu 1 095 000,-- Kč a náklady spojené s prodejem a pověřilo starostu jejím podpisem

- s c h v á l i l o
prodej dle geometrického plánu č. z. 614-158/2006 pozemkové parcely č. 846/6 o výměře 125 m2 - zahrada a část stavební parcely č. 948 díl ”b” o výměře 10 m2, vše k. ú. Chrastava I do vlastnictví manželů Jaromíra a Věry Richterových

- s c h v á l i l o
prodej dle geometrického plánu č. z. 165-168/2006
1) pozemkové parcely č. 58/49 o výměře 512 m2 - trvalý travní porost, v k. ú. Chrastava II do vlastnictví Jana Uhrika
2) pozemkové parcely č. 58/48 o výměře 564 m2 - trvalý travní porost v k. ú. Chrastava II do vlastnictví Michaely Fléglové
3) pozemkové parcely č. 58/45 o výměře 440 m2 - trvalý travní porost a pozemkové parcely č. 58/44 o výměře 393 m2 - trvalý travní porost v k. ú. Chrastava II do vlastnictví Jiřího Volského
4) pozemkové parcely č. 58/39 o výměře 651 m2 - trvalý travní porost v k. ú. Chrastava II do vlastnictví MUDr. Evy Zemanové
5) pozemkové parcely č. 58/50 o výměře 261 m2 - trvalý travní porost v k. ú. Chrastava II do vlastnictví manželů Lenky a Milana Trakalových
6) pozemkové parcely č. 58/41 o výměře 720 m2 - trvalý travní porost v k.ú. Chrastava II do vlastnictví manželů Pavly a Miroslava Brejšových
7) pozemkové parcely č. 58/47 o výměře 451 m2 - trvalý travní porost v k.ú. Chrastava II do vlastnictví manželů Martiny a Josefa Železníkových
8) pozemkové parcely č. 58/43 o výměře 997 m2 - trvalý travní porost v k.ú. Chrastava II do vlastnictví Marie Eisové

- s c h v á l i l o
kupní cenu pozemků spojených s realizací 2. etapy přeložky na 2000,-- Kč/m2

- k o n s t a t o v a l o ,
že kupní ceny pozemků uvedených v bodě 1) převyšují řádově cenu obvyklou z důvodu, že zastupitelstvo města vyvíjí maximální úsilí vyřešit pozemkové problémy spojené s druhou etapou přeložky II/592 dohodou s dotčenými majiteli pozemků

- v z a l o na v ě d o m í,
že na žádost některých dotčených vlastníků a souhlasem zástupce investora budou u dotyčných vypracovány návrhy smluv o budoucí smlouvě (zahrnující nejen trvalé, ale i dočasné zábory), u vlastníků, kteří již podepsali návrhy smluv, budou dopracovány návrhy smluv o budoucí smlouvě ve věci tzv. dočasných záborů

- v z a l o na v ě d o m í ,
že ZM budou předloženy návrhy výše zmiňovaných smluv na nejbližším zastupitelstvu města po jejich kompletaci

- s c h v á l i l o
změnu č. 7 podmínek pro prodej části podílu města Chrastavy v MBD Chrastava nájemcům bytů

- s c h v á l i l o
podmínky pro prodej podílu města Chrastavy v MBD Chrastava k nebytovým prostorům

- s c h v á l i l o

1) záměr prodat část p. p. č. 48/1 o výměře cca 65 m2 - ostatní plocha v k. ú. Chrastava II (doprodej k p. p. č. 48/6)
2) záměr prodat p. p. č. 107/6 o výměře 42 m2 - ostatní plocha, p. p. č. 111/1 o výměře 517 m2 - trvalý travní porost, p. p. č. 112 o výměře 406 m2 - trvalý travní porost a p. p. č. 113 o výměře 1174 m2 - trvalý travní porost a část p. p. č 720 o výměře cca 100 m2 – ostatní plocha, vše k. ú. Andělská Hora u Chrastavy (na stavbu RD a zahrady)

- s c h v á l i l o
na základě doporučení RM č.j. 2007/10/VII ze dne 20. 8. 2007 návrh 3. změny rozpočtu a investičního plánu na rok 2007 včetně navýšení rozpočtu pro osadní výbor v Andělské Hoře a zakoupení hlavního kopírovacího stroje (na úkor rozpočtové rezervy)

- s c h v á l i l o
návrh předsedů osadních výborů Vítkov a Andělská Hora na peněžité plnění členům výborů, kteří nejsou členy zastupitelstva města za 1. pololetí r. 2007, včetně návrhu místostarosty na peněžité plnění předsedům těchto výborů

- v z a l o na v ě d o m í
vyhodnocení ankety týkající se případného zřízení parkoviště u sídliště Střelecký vrch p. p. č. 85/3 v k. ú. Chrastava I

- v z a l o na v ě d o m í
petici občanů proti rozšiřování parkovacích ploch na Střeleckém vrchu pro osobní automobily na úkor ploch zeleně

- v z a l o n a v ě d o m í
informaci starosty ze dne 2. 8. 2007 ohledně dosavadního jednání ve věci převodu majetku TJ Spartak Chrastava

- v z a l o na v ě d o m í
nabídku TJ Spartak Chrastava ze dne 20. 8. 2007 na odkoupení plynové kotelny s tím, že upřednostňuje přímý prodej třetí osobě (právnické osobě provozující tuto činnost)

- s c h v á l i l o
výjimku z nejnižšího počtu žáků dle § 23 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon), a vyhlášky MŠMT č. 48/2005 Sb. § 4 odst. 3 pro Základní školu a Mateřskou školu, Chrastava, Vítkov 69 – příspěvková organizace, s tím, že se zavazuje v souladu se zákonem uhradit zvýšené výdaje na vzdělávací činnost školy

- v z a l o na v ě d o m í
dodatek č. 1, který se týká změny sídla partnera projektu výstavby Větrného parku Václavice - Uhelná nepojmenované smlouvy dle ust. § 269 obch. zákoníku o spolupráci při výstavbě Větrného parku Václavice - Uhelná a občany obce Vítkov zastoupené osadním výborem ve Vítkově, zřízeném Zastupitelstvem města Chrastava a společností EEH s. r. o. a pověřilo starostu jeho podpisem

Ze zasedání rady města dne 10. září 2007
Rada města na své schůzi projednala a usnesla se mimo jiné takto:

- s c h v á l i l a
pronájem nebytového prostoru v č. p. 2 Liberecká ul., k. ú. Chrastava I, o výměře cca 11,34 m2 firmě Karel Földes, Vodoinstalace, na dobu neurčitou, vč. návrhu nájemní smlouvy čj. N/058/2007 a pověřila starostu jejím podpisem

- s c h v á l i l a
pronájem části pozemkové parcely č. 366/1 o výměře cca 25 m2 - trvalý travní porost, v k. ú. Chrastava I panu Jaroslavu Málkovi za účelem zřízení zahrady na dobu neurčitou, vč. návrhu dodatku č. N/059/2007 k nájemní smlouvě čj. N/044/2005 a pověřila starostu jeho podpisem

- s c h v á l i l a
1. záměr pronajmout část pozemkové parcely č. 309/5 o výměře cca 708 m2 - trvalý travní porost a pozemkovou parcelu č. 318/6 o výměře 38 m2 - ostatní plocha vše k. ú. Dolní Chrastava
2. záměr pronajmout část pozemkové č. 1433/2 o výměře cca 150 m2- ostatní plocha v k. ú. Chrastava I

- s c h v á l i l a
1. zřízení věcného břemene na pozemkové parcele č. 720/1 - ostatní plocha, ost. komunikace v katastrálním území Andělská Hora u Chrastava ve prospěch Martina Kačeny, spočívající v uložení, k zajištění, strpění, umístění, zřízení a provozování vodovodní přípojky, za cenu ve výši 25,-- Kč/bm, vč. návrhu smlouvy o uzavření budoucí smlouvy o zřízení věcného břemene čj. SBS/022/2007 a pověřila starostu jejím podpisem
2. zřízení věcného břemene na pozemkových parcelách č. 1412 – ostatní plocha, č. 1431 – ostatní plocha, č. 1441 – ostatní plocha a 1520/1 – ostatní plocha, vše katastrální území Horní Chrastava ve prospěch ČEZ Distribuce a. s., jímž dojde k zajištění strpění umístění, zřízení a provozování zemního kabelového vedení NN, za cenu ve výši do 200 bm 10 000,-- Kč a za každý další bm 50,-- Kč, vč. návrhu smlouvy budoucí smlouvě o zřízení věcného břemene čj. SBS/021/2007 a pověřila starostu jejím podpisem
3. zřízení věcného břemene na pozemkových parcelách č. 125/2 – trvalý travní porost a č. 125/5 – trvalý travní porost, vše katastrální území Dolní Chrastava ve prospěch AZOS CZ s. r. o., jímž dojde k zajištění strpění umístění, zřízení a provozování nadzemního kabelového vedení VN a postavení betonového sloupu, za cenu ve výši 10 000,-- Kč, vč. návrhu smlouvy budoucí smlouvě o zřízení věcného břemene čj. SBS/020/2007 a pověřila starostu jejím podpisem

- s c h v á l i l a
dodatek č. 1 ke smlouvě se Školní jídelnou Chrastava o zajištění závodního stravování zaměstnanců Města Chrastava a pověřila starostu jeho podpisem

- r o z h o d l a
o výpovědi smlouvy o zajišťování závodní preventivní péče se Zdravotním ústavem v Liberci z důvodu neplnění předmětu smlouvy, a to ke dni 31. 12. 2007 a pověřila tajemníka MěÚ zajištěním nového smluvního partnera

- o d l o ž i l a
uzavření dodatku č. 1 k pojistné smlouvě č. 406-53-226/17 s Českou pojišťovnou a. s.

- s c h v á l i l a
rámcovou smlouvu Rů/42/2007 o provádění exekucí mezi Městem Chrastava a exekutorem JUDr. Soňou Karasovou, IČ 72601841, Truhlářská 2/515, Liberec 1 a pověřila starostu jejím podpisem

- s c h v á l i l a
smlouvu č. 703 o přezkoumání hospodaření města Chrastava za rok 2007 s auditorskou společností C.J.AUDIT, s. r. o., Senovážná 86/1, 460 01 Liberec 12, IČ 25495542 a pověřila starostu jejím podpisem

- s c h v á l i l a
dodatek č. 1 k mandátní smlouvě s Městským bytovým družstvem Chrastava č. M/05/2006 ze dne 10. 10. 2006 – příloha č. 4 a pověřila starostu jeho podpisem

- s c h v á l i l a
dohodu o spolupráci se Sborem Jednoty bratrské Chrastava ve věci rodinného koutku ”U kina” a provozní řád a pověřila starostu jejich podpisem

- s c h v á l i l a
darovací smlouvu č. DR/08/2007 - poskytnutí počítačové techniky příspěvkové organizaci Mateřská škola Chrastava, Revoluční 488 - příspěvková organizace a pověřila starostu jejím podpisem

- r o z h o d l a
o uzavření smlouvy o poskytnutí přístřeší v zařízení azylového typu paní Natálii Demeterové a pověřila starostu jejím podpisem

- v z a l a n a v ě d o m í
zápis č. 2007/14 z jednání bytové a sociální komise ze dne 3. 9. 2007

- r o z h o d l a
o uzavření smlouvy o poskytnutí přístřeší v zařízení azylového typu paní Janě Krasňákové a pověřila starostu jejím podpisem

- r o z h o d l a
o uzavření smlouvy o poskytnutí přístřeší v zařízení azylového typu panu Ing. Františku Lacinovi a pověřila starostu jejím podpisem

- r o z h o d l a
o uzavření smlouvy o poskytnutí přístřeší v zařízení azylového typu paní Ireně Kuncové a pověřila starostu jejím podpisem

- r o z h o d l a
o uzavření smlouvy o poskytnutí přístřeší v zařízení azylového typu paní Emílii Berkové a panu Juraji Demeterovi a pověřila starostu jejím podpisem

- r o z h o d l a
o uzavření smlouvy o poskytnutí přístřeší v zařízení azylového typu panu Štefanu Giňovi a pověřila starostu jejím podpisem

- r o z h o d l a
o uzavření smlouvy o nájmu bytu v domě s pečovatelskou službou paní Alence Loškové a pověřila starostu jejím podpisem; toto usnesení navazuje na usnesení RM č. 2007/10 bod 2007/10/VIII ze dne 20. 8. 2007

- r o z h o d l a
o uzavření smlouvy o nájmu bytu manželům Haně a Petru Heindörferovým a pověřila starostu jejím podpisem

- s c h v á l i l a
komisi pro vyhodnocení ”Sportovec roku 2007” (vyhlášení v kině 26. 10. 2007) ve složení: Miloslav Pilař, Ing. Petr Rachlický, Mgr. Václav Severa, Miloslava Šírová, Mgr. Aleš Trpišovský. Náhradník: František Bouda

- s c h v á l i l a
delegaci do partnerských měst – Eichstätt 7. 9. – 10. 9. 2007 (ST, vedoucí SK, referentka SK, asistentka ST), Lwówek Śląski 14. 9. – 15. 9. 2007 (ST, vedoucí SK)

Dětské hřiště na Střeleckém vrchu
16. dubna 2007 byla přijata petice 179 občanů ohledně zbudování dětského hřiště na Střeleckém vrchu, kterou organizovala paní Helena Šťastná. Petice byla nejen uznána za oprávněnou a nejen se našlo vhodné místo na jeho realizaci, ale především město dokázalo najít ve svém rozpočtu potřebné finanční prostředky (1/4 mil. Kč). Pracovníci odboru ORM MěÚ vedoucí pan Jiří Timulák a referentka paní Nikola Kubátová, DiS. v úzké spolupráci se zástupkyní petentů vybrali vhodnou firmu a zadali dětské hřiště tak říkajíc na míru. K samotné realizaci došlo v měsíci září. Věříme, že dětské hřiště bude sloužit k plné spokojenosti nejen rodičů, ale především samotných dětí.
Ing. Michael Canov, starosta

Rozhovor s tajemníkem MěÚ Chrastava Ing. Miroslavem Chválou

1. Jste půl roku ve funkci tajemníka MěÚ. S jakými problémy se nejčastěji setkáváte a jak se Vám celkově v Chrastavě líbí?

Mám-li ve stručnosti shrnout půl roku svého působení ve funkci tajemníka, musím vše rozdělit do tří hlavních oblastí. V prvé řadě jde o řešení všech větších či menších problémů a starostí, se kterými se setkávají občané Chrastavy v každodenním životě. Jako příklad lze uvést údržbu a opravy komunikací,. údržbu městských pozemků, sekání příkopů, problémy s denním parkováním na náměstí, nedostatek parkovacích míst na sídlišti Střelecký vrch, občasné, ale pro občany některých částí Chrastavy velmi nepříjemné, rušení nočního klidu, veřejné osvětlení, chybějící kolumbárium na městském hřbitově, lokální problémy s městským rozhlasem, černé skládky odpadu v různých částech města a řada dalších věcí, se kterými se občané na město obracejí. Do druhého okruhu patří řada činností, které z pozice občana prakticky nejsou vidět. Jsou spojeny jednak s vnitřním chodem úřadu, sem lze zařadit výběr vhodných pracovníků na uvolněné pracovní pozice, péče o dobré pracovní podmínky zaměstnanců, doplňování a prohlubování jejich kvalifikace, účelné vynakládání prostředků, racionalizace informačních toků mezi útvary, příprava jednání rady a zastupitelstva města a další. V druhé řadě do tohoto okruhu patří veškeré problémy související se změnami právních předpisů a jejich uvádění do praktického života. V prvním pololetí bylo třeba uvést vnitřní předpisy do souladu s novým zákoníkem práce, vešel v účinnost nový stavební zákon včetně vyhlášek, čtyři nové zákony v oblasti sociální péče, bylo nutné zavést vydávání ověřených výstupů informačního systému veřejné správy apod. Obecně lze k této části říci, že zajistit ve stavu permanentní legislativní smršti, aby věci a třeba i případné spory občanů a organizací, byly vyřizovány kvalitně, včas a k tomu ještě milými, příjemnými a v případě nešvarů sebevědomě dostatečně důraznými ale taktními úředníky, není mnohdy jednoduché. Do třetí oblasti bych zařadil okruh problémů s dlouhodobějším dopadem do budoucna. Jde o vytváření předpokladů pro možnost čerpání finančních prostředků z krajských, centrálních a pokud možno i evropských zdrojů ve prospěch města. Sem patří zejména příprava a aktualizace základních strategických dokumentů, příprava konkrétních realizačních projektů, aktualizace územního plánu města apod.

2. Jaké zásadní úkoly stojí před Vámi?

V nejbližších týdnech a měsících do konce roku považuji za nejdůležitější pečlivou přípravu a schválení rozpočtu města na rok 2008. Úspěšné řešení většiny problémů, které občany i pracovníky trápí, souvisí mnohdy s množstvím finančních prostředků, které má město k dispozicí. Vzhledem k tomu, že na okamžité řešení všech bolestí města, nebude zřejmě financí nikdy dost, půjde zejména o správné stanovení priorit a naléhavostí a dosažení určité rovnováhy mezi potřebami okamžitými a výhledovými. Z dalších věcí uvedu jen několik příkladů. Dokončení aktualizace povodňového plánu města, který je základním nástrojem ochrany zdraví a majetku lidí v dnešním klimaticky rozkolísaném světě, úprava nájemních smluv města v oblasti teplárenství, dořešení budoucího režimu fungování ČOV a kanalizace ve Vítkově a opuštěné kanalizace na Richtrově vrchu, ze které unikající voda poškozuje jak městské, tak i soukromé pozemky.

3. Máte nějakou konkrétní představu, na co byste se chtěl v budoucnu zaměřit?

Myslím, že tato otázka je ještě předčasná. Stále jsem neměl možnost nahlédnout do celého ročního cyklu života města. Stále na můj vkus málo znám město a lidi. To všechno musím dohnat. Dnes mohu říci, že krom správného řešení běžných každodenních problémů, které si člověk příliš nevybírá, bych se rád v budoucnu zaměřil na fungování města jako organismu. Abych to trochu vysvětlil. Vnímám město jako celek, kde občané města, městský úřad a jeho jednotlivé úrovně, což jsou pracovníci, odbory, organizační složky, rada, zastupitelstvo, funkcionáři, osadní výbory, komise, organizace a další součásti fungují jako organizmus žijící v daném čase a měnících se vnějších podmínkách. Myslím si, že pro fungování každého živého organizmu je nejdůležitější vnitřní rovnováha, vyváženost a správné fungování všech jeho součásti. Kdybych to přirovnal k člověku, tak zdravý, vnitřně vyvážený člověk je pracovně výkonný, přitažlivý, je příjemným společníkem a spolehlivým partnerem pro své okolí. Dokáže se správně rozhodovat, řešit své někdy těžké životní situace a aktivně utvářet svůj život i své okolí ke svému obrazu. Určitě není lehké takového stavu dosáhnout, ale pokoušet se o to v každodenní práci je pro mě velmi přitažlivé. A na závěr bych se rád vrátil k úvodní otázce, jak se mně v Chrastavě líbí. Krátce a jednoduše mohu říct líbí. Do budoucna to bude záležet zejména na tom, zda se bude práce dařit a zda budu mít pocit, že jsem pro Chrastavu užitečný.
Za redakci Chrastavských listů rozhovor připravily Z. Václavíková a I. Loučková

Zápisy z jednání Zastupitelstva města on-line (téměř) na webu města
Počínaje zastupitelstvem města ze dne 3. 9. 2007 je a bude umístěn zápis ze zastupitelstva města (a to již v noci bezprostředně po konání zastupitelstva) na webu města http://www.chrastava.cz/muinfo/zmrm.htm (pozn. dosud bylo zveřejňováno jen usnesení). V zápisu je u každého bodu uvedeno i hlasování jednotlivých členů zastupitelstva (pokud je u někoho trvale křížek v kolonce nehlasoval, nebyl na ZM přítomen, pokud ojediněle, zastupitel nehlasoval z důvodu střetu zájmů či se zcela výjimečně může jednat o technickou závadu či ”zaspání”). V zápisu je uvedeno hlasování u všech návrhů, které byly ke hlasování předloženy (včetně těch, které nezískaly potřebný počet hlasů a tudíž nebyly schváleny). U každého bodu je v hlavičce uvedeno (např.): ”návrh: ZM schválilo” a pod hlasovací tabulkou je pak uveden výsledek, který zní buďto – ”návrh byl přijat” (při získání minimálního počtu 10 hlasů bez ohledu na počet přítomných zastupitelů) či ”návrh nebyl přijat” (při menším počtu hlasů pro). V tomto případě pak tento bod není součástí usnesení. Z technických důvodů nejsou součástí zveřejněného zápisu přílohy (v případě zájmu jsou k nahlédnutí a se souhlasem vedoucí KS paní Ivany Loučkové i k okopírování na sekretariátu) a videozáznam celého zasedání na CD (kopie je k zapůjčení taktéž na sekretariátu, originály jsou od konce roku 2005 přikládány k originálu zápisu). Poděkování si zaslouží informatik Ing. Jaroslav Smola, který výše popsané zlepšení komunikace mezi zastupitelstvem a veřejností po technické stránce připravil a nadále zajišťuje. V Chrastavě dne 4. 9. 2007
Ing. Michael Canov - starosta

Provozní doba sběrného dvora TSS a.s. opět změněna
Na základě žádosti Města Chrastava, kterou nám na jednání dozorčí rady společnosti TSS a.s., Chrastava osobně přednesl Ing. M. Chvála, jsme provedli změnu provozní doby sběrného dvora, která má účinnost od 1.10.2007 takto:
Pondělí 7:00 -10:00 10:30 -15:00
Úterý 7:00 -10:00 10:30 -15:00
Středa 7:00 -1.0:00 10:30 -15:00
Čtvrtek 7:00 -10:00 10:30 -15:00
Pátek 7:00 -10:00 10:30 -12:30
Sobota 9:00 -12:00 - pouze první sobotu v měsíci!
Ing. Tomáš Paleček, předseda představenstva TSS a.s.

Odpady a jejich třídění
Upozorňujeme občany, že stanoviště s kontejnery na tříděný odpad jsou určena pouze na uvedené odpady - sklo, plasty, papír. Na ostatní domovní odpad jsou určeny popelnice nebo kontejnery ve sběrném dvoře, kde je možné odpad uložit zdarma. Odkládáním odpadů vedle nádob na tříděný odpad znečišťujete prostředí. Provozní doba sběrného dvora TSS a. s. Liberecká 35, Chrastava je uvedena výše.

Návštěva v Eichstättu
Na pozvání primátora partnerského města Eichstättu pana Arnulfa Neumeyera se zúčastnila delegace z našeho města 197. ročníku tamních slavností (Volksfestumzug) ve dnech 7. až 9. září 2007. Vyvrcholením byl slavnostní průvod, kde se nám dostalo té cti, že jsme ho celý spolu s panem primátorem absolvovali v kočáru označeném vlajkou města Chrastavy.
Ing. Michael Canov, starosta

Informace z městské knihovny v Chrastavě
Každoročně je vyhlašován Týden knihoven. Letošní připadne na datum 1.10. - 7.10.2007. V tomto týdnu budou čtenáři, kteří se poprvé zaregistrují do knihovny, osvobozeni od čtenářských poplatků, proběhnou prohlídky knihovny. Pro letošní rok je vyhlášena akce: Vaše speciality, aneb podělte se s námi o váš zajímavý kuchařský recept na jakékoliv jídlo. Zúčastnit se mohou dospělí i děti. Nejzajímavější recepty budou zveřejněny. Upozorňujeme všechny příznivce světoznámého spisovatele, záhadologa, autora Vzpomínek na budoucnost Ericha von DAENIKENA na přednášku s multimediální projekci, vč. autogramiády, která se koná dne 10.10.2007 v 19:00 hodin v Liberci. Centrum Babylon

Knižní novinky
Miniaturní neřesti aneb pokušení a Naše politická kaše - dvě knížečky aforismů od Zdeny Ortové. Román D. Setterfieldové - Třináctý příběh navazuje na největší klasiky ženského románu a nabízí hluboce romantický příběh. A muž ti vládnout bude - od M. Tomešové, v knize jsou skutečné příběhy žen a dětí, které zažívají domácí násilí. Na pozadí tématu smrti se odehrává komicko-tragický příběh lidských vztahů - Tibetské nebe, peklo, ráj od Z. Ondomišové. V. Vondruška seznamuje čtenáře s tím, co doprovázelo každodenní život lidí od starověku -Intimní historie od antiky po baroko. 21 českých osobností českého herectví - devadesátá léta a současnost hereckých hvězd. Tipy na výlety, památky, toulky po České republice - to je již 4. díl Toulavé kamery v podání trojice moderátorů České televize. Milovníci sci-fi příběhů si mohou vypůjčit novinky od A. Clarka Město a hvězdy, Konec dětství a od R.Bradburyho Hřbitov šílenců. Exotické rostliny v nádobách od Lenky Křesadlové si přečtou všichni, kteří propadli těmto rostlinám a bojují se spoustou nástrah, které chystá počasí, škůdci, choroby a jiné pohromy. Letecké modelářství od F.Doupovce a Automobilové modelářství od J. Vořechovského vyšlo v edici Hobby. Přátelství mladého Angličana-sirotka se starým asketickým mnichem a změny v jeho životě vyvolané duchovní spřízněností je kniha od prvního britského autora (nositele Nobelovy ceny za literaturu) R.Kiplinga - Kim. Tyto a ještě mnoho jiných knih si můžete vypůjčit v pondělí 8:00 – 13:00 hodin a v úterý a ve čtvrtek 11:00 – 18:00 hodin. Na shledanou s Vámi se těší knihovnice Hana Matoušová.

Motoklub - Roman Michalík obhájil evropské tituly
Ve dnech 22.-23. 9. 2007 se v okolí polského města Kielce (asi 150 km severovýchodně od Krakova) konal poslední, čtvrtý závod Mistrovství Evropy v enduru. Výprava Motoklubu odjížděla s cílem napomoci Romanovi Michalíkovi k obhajobě evropských primátů. Počasí jezdcům přálo. Slunečné dny doprovázely zúčastněné po čtyři dny, kdy se závody konaly. Jen ta mrazivá rána nebyla příjemná. Domácí jezdec (bydlící v městě Kielce) Szuster byl odhodlaný udělat pro celkové vítězství maximum. Ani ve třídě E2 (motocykly o obsahu 250 - 450ccm) nebylo nic rozhodnuto a Ital Beconi doufal v Romanovo zaváhání. Sobota začala dle očekávání, urputný boj a rozdíly mezi jezdci byly minimální. Jedno kolo měřilo 65 km a jezdci jej zvládli za hodinu a padesát minut. První den byl start v 9 hodin a jezdce čekala 4 kola. Po prvním crossovém testu Roman vedlo jednu desetinu vteřiny, endurotest se dle pravidel v prvním kole neměřil a jezdci mířili opět na crossový test. Ve druhém kole přidává Roman na crossovém testu další 0,5 sekundy. Pak přišel měřený endurový test a první Romanův útok. Na Poláka Roman najel 3 sekundy a na Itala 5 sekund. Hned na dalším crosstestu přidal Roman na oba 5 sekund, a to zamávalo s psychikou pronásledovatelů. Informace o časech měli všichni přesné a Roman již jel zbytek dne v klidu. V cíli prvního dne měl na Szustera 13 sekund a na Beconiho18 sekund. Druhý náš jezdec Jan Chábera pak za 20. místo ve třídě E1 junioři získal svůj první evropský bod. Snažili jsme se být stále maximálně připraveni na poslední závodní den. Po přípravě na příští den (kdo bude mít na starosti jaký úsek, kdo bude hlídat časy) a večeři se šlo spát jíž ve 20:00 hodin. Ráno v neděli budíček v 6:30, snídaně a pak se všichni rozjeli na svá místa. V neděli se startovalo v 8:00 hodin a jezdci měli před sebou 3 kola. Hned první crosstest ohromil doprovodné týmy. Szuster zajel 4:22,16 a čekalo se na příjezd Romana. V cíli časomíra ukazovala 4:15,56 a mohlo se pokračovat v klidu. Jenže... nikdy není nic předem rozhodnuto. Při příjezdu Romana na poslední crosstest, nám všem (tedy Čechům) zatrnulo. Prasklé péro zadního tlumiče všechny rozpohybovalo. Okamžitě musel jeden z doprovodu s náhradní motorkou do depa, kterým měl Roman projíždět. Okamžitě z vlastní motorky vymontoval pružinu (naštěstí díl, který není zakázaný vyměnit) a po příjezdu si ji Roman vyměnil. Na vše bylo jen 10 minut, ale naštěstí se výměna zvládla. Na crosstestu s prasklou pružinou zajel Roman čas jen o 2 sekundy pomalejší než jeho konkurenti a poslední test podniku jsme jen čekali, jestli nestane žádná další nepříjemnost. A i když Roman neriskoval a nejspíše i soupeři se smířili s výsledky, kromě testu s prasklou pružinou, nejlepší časy patřily Romanovi. Pak už jen 45 minutový přejezd a v cíli se začalo slavit. Roman Michalík obhájil nejen titul ve třídě E2, ale opět byl i nejlepší v absolutním pořadí. Jan Chábera si polepšil a za 17. místo si připsal další 4 evropské body. V celkovém pořadí mu patřilo mezi téměř 50 juniory 37. místo. Nyní čeká Romana odpočinek, regenerace (malé oslavy) a začátkem listopadu odlétá s českou reprezentací do Chile na mezinárodní šestidenní soutěž, kde posílí český trophytým.Michal Košina

Nadace EURONISA chystá aukci uměleckých předmětů
V těchto dnech probíhá svoz uměleckých děl darovaných umělci z celé ČR a jejich focení do připravovaného aukčního katalogu. V sobotu 24. listopadu 2007 ve 14:00 hodin bude v Liberci zahájena v pořadí již 11. benefiční aukce uměleckých předmětů. Nově letos aukce proběhne v reprezentativních prostorách Multimediálního sálu Krajského úřadu v Liberci. Záštitu nad aukcí převzal hejtman Libereckého kraje Petr Skokan. Stejně jako v minulých letech se Nadaci EURONISA opět podařilo získat zajímavá díla z tvorby známých a uznávaných výtvarníků z celé České republiky. Jsou mezi nimi např.: Jiří Anderle, Adolf Born, Ivan Kolman, Kristian Kodet, Stanislav Libenský - Jaroslava Brychtová, Josef Paleček, René Roubíček, Aleš Vašíček, Karel Šafář, Bořek Šípek, Max Švabinský, Olbram Zoubek a mnoho dalších. Nyní probíhá svoz uměleckých děl a jejich fotografování do připravovaného aukčního katalogu. Výtěžek z aukce bude určen na podporu neziskových organizací v našem regionu. Umělecké předměty bude možné zhlédnout od 19. do 23. listopadu 2007 v prostorách liberecké pobočky ČSOB na třídě 1. máje. Aukční katalog uměleckých děl, který bude pro účely aukce vytištěn, si zájemci mohou objednat telefonicky na čísle 485 251 953 nebo poštou na adrese: Nadace EURONISA - Rumjancevova 3, 460 01 Liberec 1 Nadace EURONISA za dobu své činnosti již rozdělila téměř 12,5 milionů korun mezi 200 organizací na 715 projektů. Vznikla v roce 1995 z impulsu libereckého Sboru Jednoty bratrské a jejím úkolem je podporovat aktivity zejména z oblasti sociální, kulturní a vzdělávací na území české části Euroregionu Nisa.
Nadace EURONISA vstoupila do 13. roku své existence a u té příležitosti jsme pro Vás připravili úplně novou internetovou prezentaci. Stránky jsou zpřístupněny na stávající adrese: www.euronisa.cz. Dnes 14. 9. 2007 byla spuštěna úplně nová internetová prezentace Nadace EURONISA. Nové stránky jsou mnohem přehlednější a přívětivější. Věříme, že se Vám nové stránky, které jsou naprogramovány pro všechny známé a rozšířené internetové prohlížeče zalíbí a že v nich vyhledáte snadno všechny potřebné informace. Nadace EURONISA za dobu své činnosti jíž rozdělila téměř 12,5 milionů korun mezi 200 organizací na 715 projektů. Vznikla v roce 1995 z impulsu libereckého Sboru Jednoty bratrské a jejím úkolem je podporovat aktivity zejména z oblasti sociální, kulturní a vzdělávací na území české části Euroregionu Nisa. Pro více informací kontaktujte: Jan Pelant - koordinátor projektu "Pozvedněte slabé!". Mobil: 604 473 478, 485 100218, e-mail: jan.pelant@euronisa.cz

Darujte dvě hodiny týdně vzdělávání sociálně znevýhodněných rodin
Liberecká pobočka společnosti Člověk v tísni, která má kontaktní centrum také v Chrastavě (Frýdlantská ulice 80, tel.: 485 143 221), nabízí doučování dětem ze sociálně znevýhodněných rodin. " Vzdělávání v rodinách je založeno na dobrovolnictví. Jedná se o příležitost, jak pomoci druhým. Podle počtu dobrovolníků uvidíme, do kolika rodin budou docházet," říká ředitelka liberecké pobočky Člověka v tísni Barbora Šolková. ,,S doučováním dětí jsme v Liberci začali již v dubnu tohoto roku a během tří měsíců se ukázalo, že v rodinách je o ně skutečně velký zájem," dodává. "Podpora vzdělávání tvoří společně s pracovním poradenstvím a terénní sociální prací balíček služeb, které jsou propojeny tak, aby pomohly lidem zasaženým chudobou a sociálním vyloučením změnit svou situaci," dodává Barbora Šolková. Doučování dětí je založeno na spolupráci s dobrovolníky. Často se jedná o studenty středních a vysokých škol, kterým je více jak 17 let, ale hlásí se i lidé, kteří do školy už dávno nechodí. Dobrovolníci přicházejí za dětmi jednou týdně přímo do rodin, kde jim pomáhají s přípravou do školy. Jejich zájem musí být dlouhodobý. "Aby pomoc byla účinná, měli by s dětmi zůstat v kontaktu minimálně půl roku," upřesňuje Jitka Hampacherová, koordinátorka podpory vzdělávání. Pomoc potřebují především malí školáci, kteří se učí číst, psát a počítat. "Když v minulém školním roce začala v Liberci první dobrovolnice docházet za dvěma chlapci, učili se spolu hlavně český jazyk a matematiku. Jakmile ale jejich starší sestra zjistila, že paní je učitelkou angličtiny, měla dobrovolnice o dalšího zájemce víc. Češtinu pouze nahradila anglická slovíčka," říká Jitka Hampacherová. "Dobrovolníci mívají obavy z neznámého prostředí, ale většinou jsou příjemně překvapeni, docházejí totiž do rodin, kde jsou rádi, že dětem někdo pomůže," vysvětluje koordinátorka podpory vzdělávání. Do projektu na podporu vzdělávání v rodinách se v Liberci koncem minulého školního roku zapojilo 7 dobrovolníků, kteří doučovali" 7 dětí ve 4 rodinách. "Pokud by se v tomto školním roce našli kromě Liberce také dobrovolníci z Chrastavy, Mimoně a případně nedalekého okolí, rádi bychom nabídli doučování i v těchto místech," vysvětluje Jitka Hampacherová, která jako koordinátorka poskytuje dobrovolníkům odborné zázemí a je spojovacím článkem mezi jimi, rodinou a školou. V minulém školním roce společnost Člověk v tísni nabízela doučování v rámci podpory vzdělávání v dalších sedmi městech České republiky (Ústí nad Labem, Bílina, Chomutov, Sokolov, Praha, Kladno, Libčice nad Vltavou). Dětem tak pomáhalo více jak sto dobrovolníků. Iveta Czerná, Člověk v tísni, o.p.s. - mediální servis, Tel:: 777 787 968, iveta.czerna@clovekvtisni.cz

Z Domova pokojného stáří v Chrastavě
Náš Domov pokojného stáři je v Chrastavě na tichém a klidném místě za kostelem sv. Vavřince. Z toho plyne, že nejsme uprostřed města tak říkajíc na ráně, ale ten, kdo si nás chce najít, jde opravdu za námi a my si toho velmi vážíme. Domov je řízen Oblastní charitou Liberec, jejíž ředitelkou je Ing. Jana Sluková. Za krátké působení paní ředitelky ve funkci se podařilo mnoho dobrého. V neposlední řadě oprava společného hrobu obyvatel z DPS. Patnáct let byli naši zemřelí klienti pohřbíváni do neoznačeného zpustlého hrobu. Klienti z DPS přijali tuto změnu s velkým zadostiučiněním. Paní ředitelka spolupracuje s nadačními fondy a pomáhá nám tak získávat prostředky na opravy budov, nádvoří DPS - jedná se o parkovací plochu a vybudování chodníku mezi budovami a v neposlední řadě i finanční prostředky na provoz DPS sv.vavřince. Naši klienti potřebuji spoustu dalších věcí, a jednou z nejdůležitějších je jistě i kvalitní lůžko, několik se nám jich podařilo získat. Nadace Euronisa nám přislíbila získat prostředky na nákup dalších tří lůžek, která pomáhají našim ošetřovatelkám při výkonu nelehké práce. Chtěla bych se s Vámi podělit i o radost z toho, že se našim klientům daří dobře, že se na nás usmálo štěstí v podobě štědrých dárců a v neposlední řadě, že se našli lidé, kteří dávají druhým to nejcennější - svůj čas. Naši klienti žiji životem lidí, kteří celý život pracovali a nyní odpočívají a jsou rádi, když vnější svět na chvíli pronikne za zdi našeho Domova a připomene jim, že tam venku je život, který dobře znají, ale už nemají dost sil ho žít. Těmi, kdo přinášejí vůni života zvenčí, jsou ošetřovatelky, pečovatelky, ale hlavně dobrovolníci, kteří za našimi klienty docházejí. Jednou z nejpilnějších dobrovolnic je jistě paní Valika Némethová, která se stará o zahradu, pečuje o květiny, skleník a prostranství před kostelem i před Domovem. Pracuje bez jakéhokoli nároku na odměnu a slova díků plaše odmítá, nestojí o uznání. Další milá dobrovolnice je pani Květa Šťovíčková, přijde, pohovoří s klienty, ošetří záhonky a urodí-li se jablíčka přiveze klientům šťavnaté vitaminy. Paní Eva Vaníčková, tato milá paní je z Liberce a o životě ví snad všechno, jak chutná radost z velké rodiny i to, jak těžký je kříž nemoci a milost Boží, která ženě, mamince a babičce přidá čas, který může trávit se svými blízkými. A snad to byla tato zkušenost, která tak vytržené ženě ukázala jak vrátit trochu štěstí jiným a přivedla ji k nám do Domova v Chrastavě. Paní Eva tady navštěvuje naši klientku, paní Elišku Navrátilovou, která i přes vysoký věk miluje hudbu a společnost a z každé návštěvy má velikou radost. Naše poslední dobrovolnice jsou hned dvě! Jsou to sestry Marie a Barbora Eliášovy. Tyto mladé dívky (15 a 161et) se rozhodly zakončit prázdniny něčím smysluplným. Týden k nám dojížděly z Liberce a byla radost, pozorovat je, jak si s našimi seniory prozpěvují, nebo vyrábějí dekorace do pokojů. Mezi našimi spoluobčany z Chrastavy jsou i tací, kteří nám věnují sponzorský dar. Každý podle svých možností, někdo věnuje ložní prádlo, jiný ručníky, další pěkné oblečení, které naši senioři rádi využijí. Pan František Oščátko věnoval našemu Domovu 5 000,--Kč, které jsme využili na nákup křovinořezu, který jsme právě velmi nutně potřebovali. Slova: “Proste a bude Vám dáno" se u nás stávají skutečností. Velký dík patři také paní Janě Křivkové, neřekneme ji jinak než naše milá pradlenka, a toto oslovení si věru zaslouží, vždyť prádlo které vrací klientům, je voňavé, vyspravené a krásně složené prostě jako doma. Nevynechám ani tábor ošetřovatelek a pečovatelek, děkujeme za práci, úsměv, pohlazení, které mnohdy tolik chybí. Vám, kdo nám pomáháte zpříjemnit život našich seniorů děkujeme a vy, kdo přemýšlíte jak někde smysluplně pomoci, přijďte a uvidíte, že někdy jde člověk dávat a přitom sám dostane!
Květa Zedková - DPS sv. Vavřince

Chceš-li koupit dům či nemovitost, zamysli se…..!
Chystám se k tomuto sdělení alespoň Vám, čtenářům Chrastavských listů, už mnoho měsíců, ba již více jak dva roky. Celou tu dobu ve mně sílí nutkání omezit onu stále narůstající agendu, spočívající zejména v nesolidním - a často s trestním zákoníkem kolidujícím - jednáním mnoha realitních firem. Nejčastějšího a ještě relativně pominutelného proklesku se masově realitní kanceláře dopouštějí tím, že "prodávají" právní služby, které však nikdy nenakoupily a samy je poskytovat převážně nemohou. Často tomu odpovídá úroveň dokumentů, jež taková realitka vyplodí, kdy se pak postižení obracejí na advokáty o nápravu. Daleko horší, a v poslední době stále častější prohřešení je, že realitní kanceláře - a v drtivé většině jde o společnosti s ručením omezeným - vyžadují do své úschovy část nebo celou kupní cenu, popř. tzv. rezervační jistinu. Na požadavku rezervační jistiny či poplatku není samo o sobě nic zlého, avšak jde-li o částky více jak třicetitisícové, jde podle mého názoru již o ne běžnou sumu a zde bych jako zájemce - kupující zpozorněl. Finty, které různé rádoby renomované realitky využívají, jsou, že rezervační smlouvu uzavře s kupujícím buď živnostník nebo akciová společnost téhož jména a peníze přijímají již společnosti s ručením omezeným taktéž téhož názvu jako onen živnostník nebo akciovka. Mám také případy, kdy si nechají podepsat Směnku vlastní, kterou vystaví zájemce - kupující ve prospěch opět vždy společnosti s ručením omezeným. Když se pak mají peníze v souladu s rezervační smlouvou vrátit či předat prodávajícímu - ejhle, najednou peníze nejsou, budou za týden či za měsíc a jedna výmluva stíhá druhou. Mám mnoho případů, kdy se podaří pravomocně soudem určit, že zájemce - kupující má právo na vrácení složené částky, avšak sejde-li se takových případů několik (a je tomu zpravidla u všech takových "eseróček"), při vymáhání tyto firmy prudce končí svou činnost a posléze bankrotují. A výsledkem je, že dotyčný nemá ani peníze, někdy ani nemovitost! Jaké řešení? Především doporučuji všem, kdož zamýšlejí koupit nějakou nemovitost, nebo i auto od někoho neznámého, aby nešetřili tisícovku, a šli se poradit k nějakému advokátovi. Ne k nějakému právníkovi, který nenese odpovědnost a přitom vezme černé peníze a pak se ke svému "dílku" nehlásí, ale advokátovi! Neříkám to jen proto, že sám advokátem jsem, ale proto, že se každý druhý týden setkávám s tím, že mám něco po nějakém realitním makléři opravovat, napravovat a někdy to ani nejde a musí se vše začít od začátku. Pak jsou s tím nemalé potíže, zejména u úhrad z bankovních úvěrů a ještě větší vícenáklady, mnohdy v desítkách tisíc korun! A pokud máte skládat nějaký rezervační poplatek či zálohu nebo celou kupní cenu, vřele doporučuji buď nějaký bankovní akreditiv nebo notářskou či advokátní úschovu. Notář i advokát jsou ze zákona povinně pojištěni, většinou do mnoha desítek miliónů Kč náhrady škody, když už by nějakou svou činností způsobili. Také při výběru realitní firmy dbejte na to, zda tato firma spolupracuje s nějakým advokátem, čímž předejdete mnohým problémům. Věřte, vyplatí se to!Mgr. Radek Šimonka, advokát

Zprávičky z Ekoporadny ORSEJ V Jablonném V Podještědí
Stavíte dům? Potřebujete provést zásah do zeleně? Potřebujete znát pravidla užívání lesa nebo zemědělské půdy? Chcete pomoci opuštěnému zvířeti? Potřebujete odebírat vodu nebo vypouštět odpadní vodu? Máte obavy z přírodních zdrojů záření ve svém domě? Jestliže potřebujete pomoci s tímto či podobným problémem, je vám k dispozici informační systém SENAS. www.senas.cz

Zkrocená voda
Poslední prázdninový čtvrtek ekoporadna ORSEJ při Společnosti pro Lužické hory pořádala výlet do přírody, zaměřený na vodní bohatství Lužických hor. Hlavním tématem exkurze nazvané Zkrocená voda bylo využití energie vody Hamerského potoka. První zajímavou zastávkou byl Milštejn, kde se lámal pískovec a vyráběly mlýnské kameny používané v této oblasti. Zajímavý byl zajisté i výstup na skalní masiv, ze kterého je výborný rozhled do okolí. Kolem přírodní památky Ledová jeskyně Naděje jsme se přesunuli k přehradě Naděje, kde začíná vodní dílo přivádějící vodu do Hamru a Mařenic. Podél zbytků starého náhonu jsme došli do Hamru a dále podle Hamerského potoka do Mařenic. Vzhledem k relativně chladnému počasí nedošlo k přechodu z části zatopeným náhonem, vytesaným ve skále. Výlet Zkrocená voda v okolí naděje a Mařenic prováděl Martin Modrý. Akce se celkem zúčastnilo 7 osob, 6 z České republiky a 1 z Německa. Pro německé účastníky bylo zajištěno tlumočení výkladu. Zejména menší děti ocenily bohaté možnosti zdolávání pískovcových skal a přehradní hráze.

Paměť kamene
Další z geologických výletů, které pořádá ekoporadna ORSEJ při Společnosti pro Lužické hory, proběhl ve čtvrtek 6. 9. 2007 po názvem Paměť kamene. Exkurze vedla z Jiřetína pod Jedlovou po nově opravené křížové cestě ke kapli na Křížové hoře, která je mimo jiné významným poutním místem. Odtud výlet pokračoval na Jedlovou, kde jsme zdolali přes 200 schodů rozhledny. Dalším historickým místem na trase byla zřícenina hradu Tolštejna, ke kterému se váže mnoho pověstí o loupeživých rytířích. Vzhledem k tomu, že jsme naplánovanou trasu prošli poměrně rychle, zařadili jsme do programu ještě prohlídku štoly Sv. Jana Evangelisty v Jiřetíně. Téma exkurze - paměť kamene - bylo demonstrováno nejen na příkladech historických staveb, ale také na drobných památkách dokumentujících historii osídlení krajiny. Okolím Jiřetína pod Jedlovou nás prováděla Jana Modrá. Celkem se akce zúčastnilo 8 osob.

Nejlepší sběrač lesních plodů 2007
Ekoporadna ORSEJ při Společnosti pro Lužické hory v Jablonném v Podještědí vyhlašuje od 1. 9. 2007 již podruhé, u příležitosti nadcházejícího Světového dne zvířat, soutěž nazvanou: " Nejlepší sběrač lesních plodů aneb i zvířátka musí v zimě jíst." Cílem této soutěže je prohlubovat kladný vztah k přírodě, získat dobrovolníky a také pomoci Přežít lesní zvěři, někdy dlouhé zimní období. V loňském roce, kdy se tato soutěž uskutečnila poprvé, účastníci nasbírali 560 kg lesních plodů. Nejvíce se nasbíralo žaludů, které jsou velmi hodnotným krmivem pro lesní zvěř. Doufáme, že ani letos se účastníci nedají zahanbit a třeba padne i rekord, za který budou především zvířátka vděčná. Nejvíce jim chutnají jeřabiny, žaludy, kaštany, bukvice nebo uschlé pečivo. . Nasbírané plody můžete nosit vždy v pondělí a ve středu od 8:00 hodin do 17:00 hodin k nám do ekoporadny. A pro ty, kteří nevědí ještě kde se nacházíme, tak je to přímo u autobusové zastávky Zdislavy z Lemberka 335 v Jablonném v Podještědí. Pro vítěze jsou nachystané odměny v podobě pěkných publikací. Vyhodnocení proběhne v pondělí 26.11.2007 a ve středu 28.11.2007 dojde k předání cen nejpilnějším sběračům.

11. 10. 2007 Údolí samoty
Trasa: Cvikov - Údolí samoty - Nový Bor Údolí samoty je oázou klidu lemovanou pískovcovými skalami s zajímavou historií. Proto neváhejte a vydejte se s námi za jeho poznáním. Délka: 8 km, čas: cca 3 hodiny, sraz: 11.10.2007 v 9:00 hodin na náměstí ve Cvikově.

18. 10. 2007 Kurz drátkování
Pro velký zájem návštěvníků ekoporadny ORSEJ jsme opět zařadili kurz drátkování, který se uskuteční v ekoporadně od 16:00 hodin 21.10. 2007 Podzimní mimeko - již tradiční úklid Mimoně za pomocí skautů a dobrovolníků. Více informací na mob. 774 20 2059

25. 10. 2007 Kurz pletení z pedigu
Od 13:00 hodin děti, od 15:30 hodin dospělí. Taktéž pro velký zájem se uskuteční další kurz pletení z proutí nazvaném pedig. Vzhledem k tomu, že děti budou mít podzimní prázdniny, tak pro ně budě přípraven kurz od 13:00 hodin, kde si upletou nádoby na tužky. A pro jejich rodiče bude kurz připraven od 15:30 hodin Rodiče či prarodiče se naučí plést krásné výrobky, jako jsou servírovací tácy a jiné. Dospělé návštěvníky kurzu prosím o tel. přihlášení na mob. 774825091 do 10.10. vzhledem k nutnosti objednání materiálu.

Případné změny týkající se akcí sledujte na vývěsce ekoporadny ORSEJ, umístěné mezi Rosínou a Quellem a na plakátech, které jsou vždy vyvěšeny před akcí, na plakátovacích plochách i v okolních obcích a v infocentru Jablonného v Podještědí, nebo si můžete zavolat na mob. 774 825 091. Pro zájemce, kteří chtějí být pravidelně informováni před každou akcí mailem, stačí poslat svůj mail na: simona.cejpova@ekovychovalk.cz, fotografie a komentáře k jednotlivým akcím pořádaným nejen naší poradnou, ale i ostatními ORSEJÁKY, naleznete na www.ekovychovalk.cz nebo www.luzickehory.ic.cz. Naše EKOPORADNA se nachází - Zdislavy z Lemberka 335, Jablonné v Podještědí - bývalý lovecký zámeček nebo také Pionýrák!

Stalo se...
Na úvod tohoto článku bych chtěla říci, že není smyšlený a stal se v Chrastavě před obchodem Plus. Čekala jsem v autě na mého manžela, který šel rychle něco koupit do obchodu. Jelikož jsem na něj čekala, tak jsem pozorovala dění okolo. Vedle našeho auta zastavilo jiné, ve kterém seděl evidentně nervózní muž tmavé pleti. Musím podotknout, že v Chrastavě bydlím chvíli a na “cikány" jsem si dosud nezvykla a už vůbec ne na ten dům, který stojí hned u výjezdu z dálnice do Chrastavy. Koukala jsem dál. Po chvíli auto zařadilo zpátečku, popojelo o kus dál, skoro naproti východu z obchodu, jen bylo v druhé řadě. Mezi námi bylo jiné auto, takže jsem se dále nestarala. Po chvíli přijel muž a žena s plným vozíkem zboží a rychle ho začali házet do kufru toho auta, které tam na ně už čekalo. Napadlo mě, že buď hodně pospíchají a nebo, což byla jasnější varianta, podle toho jak se oba rozhlíželi, že se zbožím "ujeli bez placení" z Plusu. Chvíli jsem přemýšlela, zda mám zavolat manželovi, zda někoho v obchodě nehoní, ale bohužel tento čin se mi během chvíle rozležel v hlavě. Jak jsem řekla, na "cikány" jsem si dosud nezvykla a asi ani nezvyknu a upřímně řečeno se jich bojím. Vím, že chytit pachatele při krádeži je dobrý čin, ale zase na druhou stranu, čekat, až mi někdo rozbije další den auto nebo ho jiným způsobem zničí, za to mi to opravdu nestálo. Když to tam naházeli, tak ujeli. O chvíli později jsem viděla, jak nějací lidé vyběhli z Plusu a někoho hledali, tak mi došlo, co se tam asi stalo. Na jednu stranu jsem litovala, že jsem manželovi nezavolala, aby je chytili přímo při činu, ale jak jsem řekla, bojím se, a to je ten problém. I když jedu okolo paneláku, naproti Plusu, který obydlují převážně romští obyvatelé, tak se tam radši ani nedívám. Podle mě by ho měli zbourat. Ten kulturní dům, co je rozestavěný kousek opodál by jistě městu i lidem žijících v Chrastavě dělal lepší vizitku než tento.
Veronika Š.

Určitě zajímavá zkušenost... Jen bych dodal, že nerozhoduje ani národnost, ani barva pleti - kdo se chová jako v uvedeném "příběhu" nebo žije na úkor těch, kteří dodržují nějaká obecná etická i ekonomická pravidla (nezaměstnaný, protože zkrátka nechce pracovat) – je prostě špatný, a systém by k němu měl být co nejtvrdší. Ivan Vydra, redakce

Slavnostní otevření rodinného koutku "Mořský svět" u kina
V pondělí 24. 9. 2007 proběhlo za účasti představitelů Města Chrastavy, představitelů Jednoty bratrské, sponzorů a spousty nadšených dětí, rodičů a seniorů slavnostní otevření rodinného koutku na zahradě kina. Jsme moc rádi, že po tříletém snažení došlo k dohodě a vedení města umožnilo tuto stavbu na svém pozemku. Děkujeme touto cestou představitelům Města Chrastavy a těšíme se na další spolupráci! Rodinný koutek "Mořský svět" je otevřený pro veřejnost denně od 9:00 do 18:00 hodin. V případě nepříznivého počasí a z technických důvodů může být koutek uzavřen. Provoz se řídí psaným řádem, který bude zveřejněn v příštím čísle Chrastavských listů. Koutek je určen pro rodiny s dětmi, ale také pro seniory a všechny, kteří si chtějí v klidném prostředí odpočinout.