Chrastavské listy 2/2007

Vichřice napáchala velké školy na školce i v městských lesích

Mateřská škola zápolila s vichřicí
Vichřice, která řádila v noci z 18. na 19. ledna, způsobila v Chrastavě největší škodu na budově Mateřské školy v Luční ulici, které odtrhla povrchový plech střechy. Spadlý střešní plech se povaloval vedle školky jak zmuchlaný papír. Byl však již 19. ledna odstraněn a pobyt dětí byl obnoven po neděli. V současné době se již pracuje na obnově střešní krytiny. Děkuji tímto veřejně všem těm, kteří se podíleli na odstranění škod a neprodlené obnově alespoň částečného provozu školky. Především pak děkuji samotným zaměstnankyním v čele s vedoucí pracoviště paní Zdeňkou Novotnou a zejména s paní ředitelkou Bc. Helenou Hochmanovou, která veškeré potřebné činnosti s přehledem organizovala a zorganizovala.
V Chrastavě dne 22. 1. 2007
Ing. Michael Canov, starosta

Večer se starostou
Vážení spoluobčané,
dovoluji si Vás pozvat na čtyřicátý třetí “Večer se starostou” na téma “Co je nového od 1. 1. 2007 v sociální oblasti?” Odborným garantem večera zaměřeného na novinky vyplývající z nového zákona o sociálních službách a zákona o hmotné nouzi je vedoucí OZO MěÚ paní Hana Urbanová. Setkání se koná v pondělí dne 12. února 2007 od 17:00 hodin v malé zasedací místnosti budovy radnice.
Těším se na Vaši účast.
Ing. Michael C a n o v - starosta

Škody v městských lesích
Vichřice z 18. na 19. ledna 2007 nestrhla jen plechovou střechu na MŠ v Luční ulici, ale zle řádila i v našich lesích. V lese na Mlýnici vyvrátila smrky z kořenů v množství zhruba 500 m3. Na Ovčí hoře byly vyvráceny stromy v množství také asi 500 m3. Na odstranění kalamity se pracuje. Žádáme tímto občany, aby nevstupovali do těchto lesů.
ORM-Ba

Ze zasedání Rady města Chrastava dne 8. ledna 2007
Rada města Chrastava na své schůzi projed-nala a usnesla se mimo jiné takto:

- s c h v á l i l a
cenové ujednání k nakládání s odpady pro rok 2007 (období leden až březen) s firmou .A.S.A. Liberec, s. r. o. a pověřila starostu podpisem ujednání

- s c h v á l i l a
návrh smlouvy o dílo s dodavatelem CHALUPA – RVES, a. s. se sídlem kpt. Jaroše 496, 543 01 Vrchlabí, IČ 25942280 na akci “Město Chrastava – Rekonstrukce objektu č. p. 407 na centrum volnočasových aktivit” a pověřila starostu jejím podpisem

- d o p o r u č i l a ZM
schválit návrh 5. změny rozpočtu na rok 2006

- d o p o r uč i l a ZM
schválit návrh rozpočtu a investičního plánu na rok 2007

- p o v ě ř i l a
velitele MP pana Alana Grebeníčka projednáním možnosti časově omezit dopravním značením parkování v prostoru náměstí 1. máje, včetně možnosti zřízení parkovacích automatů a zřízení přechodu pro pěší z parku k domu č. p. 40 s příslušnými orgány a předložením návrhu na řešení do 30. 4. 2007

- s c h v á l i l a
prodej vozu tovární značky ARO 10.4 SPZ LDH 94 – 70 prostřednictvím autorizovaného autoservisu a pověřila starostu podpisem smlouvy v této věci

Výměna řidičských průkazů
Vážení spoluobčané,
na základě oznámení z Ministerstva dopravy vás upozorňujeme na nutnost výměny řidičských průkazů vydaných od 1. července 1964 do 31. prosince 1993. Bližší informace naleznete na úřední desce obecního úřadu, případně na dopravně správních agendách vydávajícího úřadu dle místa trvalého pobytu držitele řidičského průkazu. Ke konci roku mohou být z provozních důvodů výměny řidičských průkazů spojeny s velmi dlouhým čekáním ve frontách na úřadech. Nelze opomenout, že řízením vozidla bez platného řidičského průkazu se řidič dopouští dopravního přestupku. Proto, prosím, s výměnou řidičských průkazů za nové neotálejte!

Představujeme odbor – kancelář starosty

Základní informace k některým činnostem z odboru:

INFORMACE PRO SNOUBENCE

Termín sňatku objednávají snoubenci individuelně na matrice MěÚ u paní Heleny Valdmanové (telefonní číslo 482 363 850), kde zároveň obdrží dotazník k uzavření manželství. Zde upozorňujeme, že pokud budou snoubenci požadovat termín svatby do 3 pracovních dnů od podání žádosti, nebude jim vyhověno.
Oddávací dny čas poplatek:

sobota dle dohody bez poplatku (pokud je jeden za snoubenců cizí státní příslušník, činí poplatek 2000,-- Kč)

pracovní den dle dohody 1000,-- Kč (pokud je jeden ze snoubenců cizí státní příslušník, činí poplatek 3000,-- Kč)

K vyplněnému dotazníku k uzavření manželství je nutné předložit:
1. platné občanské průkazy snoubenců
2. rodné listy
3. rozsudky o rozvodu s nabytím právní moci
4. úmrtní list bývalého manžela/manželky

Obřadní síň, obřad
Obřady se konají v obřadní síni v budově knihovny, v 1. patře, případně po dohodě s matrikářkou i mimo obřadní síň, a to na místě, které je vhodné ke slavnostnímu obřadu (matrikářka provádí prohlídku místa a na tomto základě uzná místo vhodným či nevhodným) Snoubenci a svatebčané by měli být v obřadní síni 15 minut před stanovenou dobou obřadu. Obřad se koná za přítomnosti dvou svědků, kteří předkládají stejně jako snoubenci platný doklad totožnosti. Při obřadu hraje reprodukovaná hudba. Snoubenci si mohou donést vlastní hudbu na CD. Městský úřad Chrastava nemá žádný smluvní vztah o zajištění fotodokumentace obřadu. Tuto službu si zajišťují snoubenci sami.

Oddací list
Oddací listy si vyzvednou snoubenci, či jeden za snoubenců, na matrice MěÚ nejdříve týden po sňatku,a to po předložení dokladu totožnosti nebo je možné oddací list doporučeně zaslat poštou.

Další služby, informace
Za poplatek poskytujeme další služby (zajišťuje matrikářka)
- poděkování rodičům (snoubenci děkují rodičům květinou) 100,-- Kč
- svíčky (snoubenci společně zapalují svíčku) 50,-- Kč
- přípitek (snoubenci, svědci a rodiče snoubenců si na závěr obřadu připijí s oddávajícím a matrikářkou) 150,-- Kč

VÝPIS Z REJSTŘÍKU TRESTŮ

Žádost lze podat osobně přímo v sídle Rejstříku trestů, Praha 4, Soudní 1 (stanice Pražského povstání na trase metra C), v úředních hodinách
Po 7:30 – 16:00 h.
Út 7:30 – 15:00 h.
St 7:30 – 16:00 h.
Čt a Pá 7:30 – 13:00 h.
Výpis je zde vyhotoven na počkání a žádosti a kolkové známky koupíte na místě.

Dále je možné zažádat o výpis z rejstříku trestů na matrice Městského úřadu Chrastava. Žádost obdržíte na místě a kolkovou známku v hodnotě 50,-- Kč zakoupíte v pokladně MěÚ. Při podání žádosti je nutné předložit vyplněnou žádost a platný doklad totožnosti.

CESTOVNÍ DOKLADY

Městský úřad Chrastava přijímá žádosti o vydání cestovního pasu pouze u občanů do 5 let věku! O vydání cestovního dokladu pro občany starší 5 let je možné zažádat pouze u obecního úřadu obce s rozšířenou působností v místě trvalého pobytu – pro občany města Chrastava a okolí je to LIBEREC.
Z důvodu pořízení digitálního zobrazení obličeje je nutná osobní účast při žádání o cestovní pas!

Správní poplatky

Dospělí doba vyhotovení poplatek platnost
  do 30 dnů 600,-- 10 let
  do 15 dnů (rychlopas) 1 500,-- 1/2 roku
Mladiství (15-18 let) doba vyhotovení poplatek platnost
  do 30 dnů 600,-- 10 let
  do 15 dnů 1 500,-- 1/2 roku
Děti 5-15 let do 30 dnů 100,-- 5 let
  do 15 dnů 1 000,-- 1/2 roku
Děti do 5 let doba vyhotovení poplatek platnost
  do 15 dnů 50,-- 1 rok
       

OBČANSKÉ PRŮKAZY

Platnost dosavadních občanských průkazů bez strojově čitelné zóny (jedná se o občanské průkazy ve formě knížek a dále kartiček růžové barvy).

Občanský průkaz vydaný:
- do 30. 12. 1994 výměnu provést do 31. 12. 2005
- do 31. 12. 1996 výměnu provést do 31. 12. 2006
- do 31. 12. 1998 výměnu provést do 31. 12. 2007
- do 31. 12. 2003 výměnu provést do 31. 12. 2008

Správní poplatek ve výši 100,-- Kč se vybírá:

- při ztrátě OP
- při odcizení OP
- za poškozený, zničený OP
- za zápis nepovinných údajů (zápis titul, údaje o manželce/manželovi, dětech)

Pokud občan žádá o zápis nepovinných údajů při výměně OP, např. z důvodu skončení platnosti, správní poplatek se nevybírá.
Pracovní náplně jednotlivých referentů odboru kancelář starosty si můžete přečíst na internetových stránkách města: www.chrastava.cz

Rozhovor s kpt. Karlem Pokorným, velitelem chrstavské služebny Policie ČR

Každý občan, který prochází Pobřežní ulicí si všimne nového “kabátu” na domě, ve kterém sídlí policie ČR. Nastaly také změny uvnitř Vaší služebny, a to týkající se vybavenosti a úprav, ale i novinky ve Vaší práci?
Máte pravdu, budova obvodního oddělení Policie byla na podzim roku 2006 opravena z peněz Policie ČR a po mnoha letech dostala tato služebna důstojnou tvář. Uvnitř budovy k úpravám nedošlo, tyto úpravy jsou připravovány na letošní rok. Proběhne oprava topení a dále z programu P-1000 Policie ČR, dojde k úpravě vstupních prostor oddělení tak, že bude zřízená tzv. recepce. V nové recepci i celém oddělení Policie bude obměněn veškerý nábytek. Pokud se týče evidence veškeré trestní činnosti, naše oddělení od počátku letošního roku přešlo na systém nazvaný ETŘ- elektronické zpracování spisů, které by mělo zrychlit veškeré spisové řízení. Dále bych chtěl poukázat na vybavení služebny z již zmiňovaného programu P-1000, kdy byla vybavena baterkami, mikrovlnnou troubou a digitálním fotoaparátem.

V loňském roce proběhly tiskem zprávy o instalování internetu na služebny. Jaká je situace k dnešku, popřípadě vyhlídky do budoucna?
Internet na obvodním oddělení v současné době není, jeho instalace bude v nejbližší době neboť v současnosti řešíme některé technické problémy.

Jakým způsobem Vám v prvním i druhém případě pomohlo město?
Musím konstatovat, že v obou výše uvedených situacích nám velice pomohla obec, především pan starosta Canov, který velice ,, tlačil ” na kompetentní orgány Policie ČR jak písemně, tak při osobních jednáních. Touto cestou bych mu chtěl poděkovat.

Děkuji za rozhovor.
Zita Václavíková, redakce Chrastavských listů

Aktuality z provozu veřejného osvětlení
Od čtvrtka 18. ledna 2007 do neděle 20. ledna 2007 bylo odstraněno 64 poruch na veřejném osvětlení způsobených vichřicí. Největší škody na veřejném osvětlení vznikly v Bílém Kostele nad Nisou, kde došlo k celkovému zničení vedení v délce zhruba půl kilometru, a to včetně podpěrných bodů. Ing. Lambert Medřický, elektronova Chrastava Hlášení poruch veřejného osvětlení: 485 143 442 (záznamník 24 hodin denně), 482 363 862 (přes den)

Chrastavské slavnosti 2007
Upozorňujeme zájemce o pořadatelskou službu při Chrastavských slavnostech 2007, že přijímáme přihlášky během měsíce února a března ve Společenském klubu, kde obdržíte i formulář. Dále tento formulář najdete na www.chrastava.cz.
ZV

Možnost rezervace vstupenek do Lidových sadů!
Dovolte, abychom Vás informovali o tom, že Lidové sady Liberec vstoupily do projektu Liberecké městské karty. Například každý držitel čipové karty si může na portálu http://vstupenka.liberec.cz zarezervovat vstupenky na naše představení z pohodlí svého domova. Takto rezervovanou vstupenky je pak možné vyzvednout až deset minut před začátkem představení! Rádi bychom Vás také upozornili, že Liberecká městská karta nabízí celou řadu dalších výhod a služeb. Vydavatel pravidelně informuje držitele o novinkách a zajímavostech. Pokud máte i Vy zájem odebírat tyto novinky a zajímavosti, doporučujeme zaregistrovat se na http://www.citycard.cz/pages/cc/city_info.htm k odběru měsíčního zpravodaje. Měsíčník budete dostávat elektronicky a pochopitelně zdarma. Naleznete v něm aktuální informace a dozvíte se o příležitostech jak z kulturního prostředí, tak každodenního života. K odběru novinek se můžou samozřejmě zaregistrovat i ti z Vás, kteří nejsou držiteli Liberecké městské karty.

David Pabiška pokořil Dakar...
Poprvé v historii se slavné Rallye Dakar zúčastnil jezdec Motoklubu Chrastava David Pabiška. I pro Davida to byla Dakarská premiéra. Na jezdce čekalo 7915 km pouští. Start soutěže byl 1.1.2007 v Lisabonu. Po dvou evropských etapách se závodníci přeplavili do Afriky, kde začala náročnější část této slavné soutěže.
Davida ihned od začátku soutěže provázela smůla a technické problémy. Po první etapě musel vyměnit zadní tlumič, ve druhé etapě odešla nová baterie (přerušení ,,+" pólu), na africkém kontinentu přestaly fungovat přední tlumiče a na závěr všech problémů musel čtvrtou etapu dokončit devadesátikilometrovou jízdou na ráfku zadního kola. Poslední větší problém byl pád v 11.etapě, kdy při předjíždění pomalejšího jezdce zajel do hluboké koleje a...... následkem bylo poraněné koleno.
Všechny tyto nástrahy však David překonal a jako amatér dojel až do Dakaru. Amatérští jezdci jsou opravdu největší hrdinové této soutěže. Kluboví a týmoví jezdci mají stoprocentní podporu v podobě servismenů, spousty náhradních dílů a případné pomoci jezdců, které tyto týmy vysílají do soutěže jako závodníky, ale ve skutečnosti nejlepší jezdce zajišťují. Na závěr závodního pole jedou i také takzvané závodní kamiony, ty však vezou díly pro jezdce týmů na motorce nebo pro automobilové soutěžáky. Takové zázemí je však o financích. My jsme rádi, že našim jezdcům se podaří získat finanční prostředky aspoň na účast na těchto soutěžích a pak jejich výsledky jsou o to cennější.
David zajel, jak sám říkal, na jistotu - dorazit až k Růžovému jezeru v Dakaru. Do cíle dojelo 126 motorek z původních 245 na startu. V celkovém pořadí všech jezdců dojel David na 42.místě. Ve třídě nad 451 ccm dokončil soutěž na výborném 11.místě. Mezi všemi amatéry dokončil Dakar na skvělém 8.místě. výčet výsledků je pro nováčka dakarské rallye vynikající.
Nyní nás již čeká ukončení přípravy pro následující endurovou sezónu a pomalu také další příprava a shánění financí pro příští ročník Rallye Dakar. Úkol je o to složitější, že v příštím ročníku bychom chtěli vyslat na tuto soutěž s Davidem Pabiškou i Romana
Michalíka, který by takto rád ukončil svoji závodní kariéru. Pro Motoklub je letošní Dakarská Rallye opravdu výjimečná. Vždyť za Slovensko startovali jezdci Jaroslav Katriňák - ten dokončil soutěž v absolutním pořadí na skvělém 9.místě, a Ivan Jakeš, který měl smůlu a po poruše elektroniky musel soutěž v páté etapě opustit. Ivan Jakeš v loňské sezóně reprezentoval Motoklub v soutěži družstev a svou účast přislíbil i letos. Jaroslav Katriňák nás měl také v soutěži družstev reprezentovat, jeho start však přerušilo onemocnění. Máme však Katriňákův příslib pro letošní sezónu.
Rád bych připravil s těmito skvělými jezdci jako je Roman Michalik, Jaroslav Katriňák, David Pabiška a Ivan Jakeš besedu s autogramiádou. Předpokládám, že se všichni setkáme v březnu v Itálii na prvním podniku Mistrovství Evropy a určitě se na termínu besedy v Chrastavě dohodneme.
Michal Košina manažer

Dva osobní rekordy chrastavských sportovních střelců
První střelecká soutěž, které jsme se účastnili, byla Novoroční cena Jiříkova. V sobotu se střílelo ve stoje, a to dorostenci a junioři stříleli 40 ran a dospělí 60 ran ve stoje. V neděli stříleli žáci a mladší dorost v leže 30 ran. V této kategorii si zlepšil Halama Vítek a Paprskář Jan svůj osobní rekord.

Muži-VzPu 60 ran stoje body umístění
Petr Hedbávný 527 9. místo
Josef Rajnoha 535 7. místo
Klinger Petr 521 10. místo
Do 14 let-VzPu 30 ran leže    
Klára Hedbávná 261 9. místo
Do 12 let -VzPu 30 ran leže body umístění
Halama Vítek 281 5. místo
Paprskář Jan 245 13. místo
Dorostenci-VzPu 40 ran stoje body umístění
Jakub Hoffmann 349 8. místo
Čech Jiří 324 9. místo
Halama Vojtěch 235 14. místo

Další střelecká soutěž, které jsme se zúčastnili, se konala v Kolíně. Byl to první ročník a pro naše střelce neznámá střelnice. Přesto jsme nezůstali v poli poražených.

Muži-VzPu 60 ran stoje body umístění
Petr Hedbávný 550 5. místo
Josef Rajnoha 546 8. místo
Petr Klinger 525 12. místo
Dorostenci-VzPu 40 ran stoje    
Čech Jiří 305 9. místo
Jakub Hoffmann 349 8. místo
Halama Vojtěch 258 12. místo

To, že sportovní střelnice v Chrastavě se dostává do podvědomí střelecké veřejnosti dokazuje, že v letošním roce budeme pořádat 4 střelecké soutěže pro sportovní střelce. 21. dubna se uskuteční 2. ročník VELKÉ CENY CHRASTAVY perkusních a historických zbraních. O týden později proběhnou okresní přebory v mysliveckých disciplinách ve střelbě z malorážky. Mistrovství ČR v mysliveckých disciplínách se uskuteční 2. -3. června. Na rozhraní července a srpna proběhne další mistrovství ČR AVZO ČR v libovolné a sportovní malorážce 60 ran v leže a 3x20. Toto mistrovství se bude v našem městě konat letos už po třetí. V rámci Chrastavských slavností umožníme zájemcům a příznivcům sportovní střelby, aby si vyzkoušeli střelbu z našich sportovních zbraní na terč.
Pravidelný trénink se koná každé úterý a čtvrtek od 16:00 hodin.
Josef Rajnoha - vedoucí SSK

Zprávy z kolové

Muži
První kolo Českého poháru se konalo 21. ledna 2007 u nás v Chrastavě. Za náš oddíl bojovaly 2 dvojice mužů. Postup do semifinále ČP si vybojovala dvojice Fadrhonc Daniel – Brodský Tomáš, kteří se umístili na 2. místě. Druhá naše dvojice obsadila 4. místo, bohužel nepostupové. Semifinále proběhne 10. února ve Věrovanech u Olomouce.

U 23
Dne 13. ledna 2007 se v moravských Šitbořicích konalo 1. kolo turnaje U 23. Za velmi silné konkurence získala dvojice Fadrhonc Daniel – Hodaň Dalibor 3. místo a druhá dvojice Bárta Miroslav – Košlík Vítězslav místo osmé. Druhé kolo proběhlo v sobotu 27. ledna u nás v Chrastavě. První dvě místa obsadila Svitávka a naše dvojice Fadrhonc Daniel – Hodaň Dalibor získala opět místo třetí. Další kolo U 23 se bude hrát v březnu.
Celler Ladislav - vedoucí oddílu

Okénko radního Michala Košiny
Vážení spoluobčané, dovolte mi další zamyšlení nad situací v našem městě, přiblížit vám své postoje a navrhnout další možné úpravy ve městě. Od minulého vydání Chrastavských listů se zasedání zastupitelstva nekonalo a zasedání rady města jen jednou. Takže pokud se jedná o zasedání rady, mohu být spokojený s tím, že i když proběhlo výběrové řízení na opravu kulturního centra (staré školní jídelny), proběhne tato stavba jen v případě státní dotace, a to až ve 100% výši dotace. S čím jsem nesouhlasil, bylo doporučení rozpočtu města zastupitelstvu pro rok 2007. Již dříve jsem navrhoval navýšení grantu minimálně na 350 000,-- Kč, vyšší podporu sportu a výstavbu prvního dětského hřiště ve Frýdlantské ulici. V rozpočtu však byla ke kolonce grant doplněna (později i ve znění upravena) kolonka sportovní a kulturní akce ve výši 100 000,-- Kč. Součet tedy je 350 000,-- Kč, ale pokud spojím obě kolonky, dojdeme k závěru, že na sportovní oddíly se dostane tak kolem poloviny této požadované částky. Nechci ubírat právo na finanční podporu společenským a kulturním spolkům, to určitě ne, ale pokud si vezmeme soupis všech těchto oddílů a spolků, je částka 350 000,-- Kč velmi malá. Stále se domnívám, že si někteří lidé neuvědomují nutnost tyto spolky podporovat. Že jejich činnost závisí na financích a sehnat sponzory a podporu v kraji, nebo jen okresu, je velmi obtížná, někdy i nemožná. Jejich činnost by mělo podporovat město. To je můj názor. Tento názor zastávám čím dál tím více, zvláště po informacích od představitelů jiných měst, kde tuto podporu města zajišťují.
Na zastupitele města čeká nyní i další důležité rozhodnutí. Chrastavský TJ Spartak žádá město o převzetí jejich majetku a řízenou podporu městem. Půjde jistě o velmi zajímavou diskuzi. Pokud mohu mluvit za sebe, budu určitě pro převzetí Spartaku “pod křídla města”. Mrzí mne i nezařazení výstavby dětského hřiště do rozpočtu města. Určitě by se za cca 100 000,-- Kč daly vybudovat aspoň některé dětské prolézačky a lavičky pro rodiče. Co bylo dalším důvodem mé nepodpory rozpočtu, bylo i zařazení možnosti spotřebitelského úvěru od firmy Syner. Za prvé si myslím, že spotřebitelský úvěr není ideální řešení pro město. Za druhé se domnívám, že poskytnutí úvěru od firmy, která provádí ve městě akci (na kterou má být úvěr poskytnutý), a předloží vedení města dodatek smlouvy o navýšení cen na stavbu, neplní práce dle harmonogramu a navíc i díky tomuto neplnění musí město navýšit finančně i dozor nad touto firmou, je asi ne příliš šťastné rozhodnutí. Na radě se započala i diskuze ohledně zabezpečení parkování na náměstí 1.máje. V každém městě je snaha dopravu (parkování) dostat nejlépe z centra města. Navíc na parkovišti parkují auta i několik hodin, ba i dnů. Myslím si, že dospějeme k instalaci parkovacích hodin. Minimální částka 5,-- – 10,-- Kč za hodinu není závratná. Navíc městské pokladně přinese nějaké finance a parkování bude určitě na náměstí omezené. Dalším místem pro řízené parkování je i Střelecký vrch. Spousta obyvatel na Střeleckém vrchu nemůže parkovat a nebo parkuje i zčásti proti předpisům. Někdo však parkuje jak své, tak i služební auto. Domnívám se, a někteří občané mi tuto domněnku potvrdili, že si u města zaplatí rádi parkovací místo. Opět by cena měla být rozumná a pokud někdo bude mít zájem o dvě, nebo tři parkovací místa, záleželo by na městě, zdali je přidělí . Pár parkovacích míst by mohlo být opět vyčleněno na parkovací hodiny. Opět i zde by byla dobrá širší diskuze a návrhy nejen zastupitelů, ale i vás, občanů, kterých se to přímo dotýká. I z tohoto důvodu by bylo vhodné vytvořit na internetových stránkách města diskuzní fórum. Možnost občanů zapojit se s pracovníky úřadu do diskuze pomocí chatu. Jde o přímou a urychlenou konfrontaci nejen postojů občanů a úředníků, ale i způsob, jak zjistit názory občanů velmi rychle. Věřím, že se mi podaří prosadit aspoň něco málo ze zmíněných bodů a budou ku prospěchu města.
Michal Košina, radní města za SNK-Pro změnu v Chrastavě

Krajské instituce jsou v nedohlednu
V poslední době, a to zejména po proběhlých druhých volbách do krajských zastupitelstev, byla znovu, hlavně na regionálních stránkách deníků, otevírána otázka reformy veřejné správy a s tím spojené tzv. plnohodnotné kraje. Toto téma bylo snad ve všech programech kandidujících politických stran a hnutí v Libereckém kraji před krajskými a komunálními volbami. Nebylo to však poprvé, již v první fázi společenské transformace po roce 1989 se reforma územní veřejné správy stala předmětem pozornosti politických kruhů a celé společnosti. Brzo po sametové revoluci byla obnovena územní samospráva na základních stupních (obcích). Byly zrušeny národní výbory na všech stupních státní správy. Na okresní úrovni byly nahrazeny okresními úřady, které vykonávaly výkon státní správy na daném území. Na krajské úrovni došlo ke zrušení národních výborů bez náhrady. Poté se více než osm let pouze hovořilo o nutnosti českou veřejnou správu změnit. Byla to právě ČSSD, která se tohoto nelehkého úkolu zhostila. Zásadní význam pro nové krajské uspořádání mělo přijetí ústavního zákona č. 347/1997 Sb., o zřízení vyšších územních samosprávných celků. Nově vzniklé kraje se ovšem územně i co do počtu značně liší od dosavadních krajů, zřízených zákonem č. 36/1960 Sb., o územním členění státu. Přijetím uvedeného ústavního zákona byla v České republice zavedena vyšší samospráva, což má zásadní význam z hlediska decentralizace, dekoncentrace a subsidiarity ve veřejné správě. Po vytvoření územního základu krajů a koncepce reformy územní veřejné správy se stalo nejdůležitějším úkolem právní zakotvení organizace krajské veřejné správy a jejích kompetencí. Z tohoto pohledu měl největší význam zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení). Kompetence státní správy potom přešly na kraje na základě zákona č. 132/2000 Sb. K tomu nutno dodat, že v České republice se uplatňuje tzv. spojený model výkonu veřejné správy, a to jak v úrovni obecního, tak i krajského zřízení. Klíčovou otázkou reformy se stala tzv. druhá fáze reformy územní veřejné správy. V rámci druhé fáze byla k 31.12.2002 ukončena činnost okresních úřadů a jejich působnosti byly přeneseny převážně na dva typy územních samosprávných celků, tedy na obce s rozšířenou působností, tzv. obce III.stupně (zřízené od 1.1.2003), a na kraje, popř. na jiné orgány státní správy. Nová podoba územní veřejné správy funguje přes čtyři roky. Žádný kolaps, jak hrozily některé politické síly, se nekonal.

Je to otázka zákonů, ale i peněz
Co tedy brání tomu, aby se nově vzniklé kraje staly kraji se všemi kompetencemi? Je to zejména již zmiňovaný zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, v platném znění, který dělí ČR na okresy (ne jak se mylně někteří domnívají, že okresy jako územně správní jednotky státu byly zrušeny) a kraje – ovšem kraje v té podobě, podle níž funguje stále řada institucí a správních orgánů na úseku státní správy. Zákon o územním členění není však jediný, který se musí změnit. Týká se to také zákona o soudech a soudcích a dalších. Paradoxem samozřejmě je skutečnost, že např. některé instituce Libereckého kraje mají dvojí řízení, ať se to namátkou týká Policie ČR, soudů, státního zastupitelství, národního památkového ústavu a mnohých dalších, kdy pro okres Semily je řízení těchto institucí vedeno z Královéhradeckého kraje, a ostatní tři okresy mají své krajské vedení v Ústí nad Labem. Byl jsem proto potěšen, že tehdejší vláda expremiéra Stanislava Grosse vzniklá v létě 2004 si jako jeden z úkolu v rámci legislativní činnosti stanovila ve svém programovém prohlášení předložit zcela nový zákon o územním členění státu. Následně však proběhlo zklamání - předloha zákona byla sice dvakrát od té doby diskutována, nicméně nenaplnila očekávání občanů nových samosprávných krajů. Svůj dluh zde však mají také zejména kraje, jichž se tato problematika týká a které se v minulém parlamentním volebním období nedokázaly domluvit na případné společné iniciativě. Kraj má přece jako jednu ze svých činností přímo zákonem stanovenou možnost zákonodárné iniciativy. Že toho zatím kraje nedokázaly v tomto směru využít možná omlouvá fakt, že kraje se v prvním volebním období nově strukturovaly a měly počáteční problémy “usadit” své činnosti. Jsem přesvědčen, že nyní jim již nic nebrání podat společnou zákonodárnou iniciativu. Poslední možností je zákonodárná iniciativa samotných poslanců. Málokomu je známo, že již po dvou měsících po volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR v roce 2002 jsem jako jeden ze dvou předkladatelů inicioval změnu zákona o územním členění státu. Bohužel v té době jsme se značně rozcházeli o budoucí podobě zákona i na samotném poslaneckém klubu ČSSD a po diskusi jsme proto návrh zákona vzali zpět. Přiznám se, že po minulém čtyřletém působení v Poslanecké sněmovně se spíše přikláním k vládní předloze, kterou je možné po diskusích případně přes příslušné sněmovní výbory upravit. Nedílnou součástí nového návrhu zákona musí být i vyčíslení nutných finančních a personálních nákladů spojených s těmito změnami a finanční nároky bude nutné promítnout do výhledu státního rozpočtu na několik let dopředu. Předpokládal bych v tomto směru široký koncenzus všech hlavních politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně.

Věřím, že liberečtí poslanci dokáží spojit síly
Nesporným faktem však je, že nový zákon o územním členění státu a s tím změna dalších zákonů je nutná pro nastartování tzv. třetí etapy reformy veřejné správy, která by mohla i přispět k reformě ústředních orgánů státní správy. To zde již vůbec nechci rozebírat tolik diskutované otázky, kterými jsou např. přímá volba prezidenta, přímá volba hejtmanů a starostů apod. To je již skutečně na jinou diskusi. Předpokládám, že v tomto volebním období budou realizovány změny, které v konečném důsledku, i třeba rozloženě v několika letech, ještě více přiblíží státní správu občanovi a našemu kraji dají všechny ty instituce, po kterých volají nejen občané, ale i odborníci a téměř celá politická reprezentace všech nových krajů. Věřím, že i poslanci, zvolení ve volbách 2006 za Liberecký kraj, dokáží spojit své síly a dokáží napříč politickým spektrem zahájit diskusi o tolik potřebných změnách, nastíněných výše. Občan kraje by diskuse nad těmito tématy určitě přijal více než diskuse nad předlohou zákona o rentě k důchodu olympionikům.
Bc. Oldřich N ě m e c, nezávislý,
exposlanec Parlamentu ČR za ČSSD v letech 2002-2006, zastupitel města za SNK-Pro změnu v Chrastavě
(Pozn. autora: článek vyšel v upraveném znění také dne 22.1.2007 v regionální příloze MF Dnes)

Pozemky pro 60 rodinných domků
Ve vývěsce MěÚ je k prodeji nabízen soubor pozemků k výstavbě cca 60 RD v lokalitě ulic Polní a Sedmidomská. Prodej těchto pozemků nepovažuji v dnešní situaci města za dobrý nápad a dávám k diskuzi svoje argumenty.
1. Cena pozemků 250Kč/m2 při prodeji celku přinese městu a ostatním vlastníkům částku cca 25 milionů korun, ze které je navíc nutno odečíst náklady spojené s prodejem. Srovnejte s předpokládanými náklady částečné rekonstrukce jediné budovy z majetku města – ZŠ na náměstí - cca 50 milionů.
2. Jedinou “ přidanou hodnotou”, kterou město prodejem získá, je navýšení ceny z původní ceny zemědělských pozemků na cenu pozemků stavebních, kterou připravily předchozí generace na radnici. O co vyšší přidaná hodnota se nabízí v případě, že by se jednalo o pozemky pro stavbu připravené – tzn. zasíťované k hranicím jednotlivých parcel a s vystavěnými hrubými komunikacemi. Činností, spočívající v přípravě pozemků ke stavění a tím k několikanásobnému zvýšení jejich původní ceny, se živí množství firem a jejich zisk při dobře odvedené práci bývá skvělý !
3. Neřízeným stavěním v takto rozlehlé lokalitě jistě dojde k situaci podobné s územím na konci Bílokostelecké ulice, kdy stavebníci vystavěli rodinné domky, následně se několikrát překládaly a tvořily s nemalými náklady sítě a teprve nakonec se vybudovaly komunikace. Jaká byla kvalita života v této lokalitě, vám nejlépe odpoví její obyvatelé.
4. Největší riziko však vidím ve zcela jiné záležitosti. V posledních cca 5 letech se naše město potýká s problémem, které ho naprosto spolehlivě odsouvá na druhou, spíše však třetí kolej. Tím je tragická změna ve složení obyvatelstva a s tím spojené problémy s ničením a rozkrádáním majetků ve vlastnictví města, firem či občanů, násilím, s neskutečným nepořádkem po městě (snad vyjma náměstí a nejbližšího okolí). Odpadky se válí kam oko dohlédne, z komínů se valí smrad z PET flašek, naplněných vyjetým olejem a ze spalovaných plastů a částí nábytku. Ztrácíme ve městě jednu službu i obchod za druhým, protože přestávají mít logicky zákazníky. Nahrazují je provozovny typu herna a zastavárna – komu a k čemu slouží, nechám na úvaze čtenáře. Z prosperujícího městečka z počátku 90. let se stává výspa lumpů, pasáků a ubytovna páté cenové kategorie, ovšem skvěle a luxusně dotovaná ze státního (tj. i vašeho) rozpočtu…
Pokud by se podařilo přivést do Chrastavy 60 prosperujících rodin, které si zakoupí pozemky kvalitně připravené ke stavění, jistě za ně zaplatí i odpovídající cenu, což je první selekce potencionálních obyvatel. Na připravených pozemcích pak vystaví během krátké doby to, co mělo být vystavěno a naše město získá několik stovek nových obyvatel, kteří mohou pomoci městu vrátit jeho dřívější formát a svojí přítomností si vynutí řešení zanedbávaných problémů.
V opačném případě hrozí to, že noví obyvatelé se budou brodit v bahně stavby deset, patnáct let a s nimi i polovina města.
Hrozí ale i to, že část pozemku zakoupí podnikatel, který zde vystaví 120 holobytů pro nepřizpůsobivé obyvatele odkudkoliv a jejich prostřednictvím zinkasuje od státu nemalý peníz. Tato forma parazitování na největších chudácích by stála za delší pojednání.
Návrh k řešení je jediný – i nadále, avšak aktivně a profesionálními prostředky hledat společníka k potřebné přípravě pozemků, ponechat městu určitý strategický majetkový podíl na celé transakci a tím až do poslední chvíle možnost ovlivnění toho, kdo a co se vystaví a v neposlední řadě i toho, kdo z koláče vzniklého zhodnocením dnešního pole ukousne svůj díl. Je nasnadě, že by město při porcování medvěda nemělo chybět. Stejná je jistě i snaha ostatních majitelů zmíněných pozemků.
Co se týče případné námitky, že typ výstavby je dán už předem regulačním plánem - i tento plán je poplatný poptávce a o tom , co se bude dít na radnici za 2 či 4 roky, nikdo nic neví. Vzpomeňte, jak dopadl velkorysý projekt z počátku 90. let na zprůjezdnění města – scvrkl se na kontroverzní obslužnou komunikaci k továrně...
Myslím, že k takto důležitému rozhodnutí, které může zásadním způsobem, ať už k lepšímu či horšímu, ovlivnit budoucnost našeho města, je třeba zaujmout zodpovědné a kvalifikované stanovisko a ne podléhat momentální potřebě vylepšení městského rozpočtu. Takto důležitým rozhodnutím by měla předcházet diskuze a spousta tvrdé práce. Pokud to v současné situaci není možné, navrhuji odložit celou záležitost na příhodnější období . Peníze budou potřeba i za 5 let a cena pozemků ke stavění rozhodně neklesne...
Ing. Lambert Medřický, jr. - kontaktní adresa: elektronova@volny.cz

Nepřátelé lidu? Nikoliv! Nepřátelé KSČ!!!
Kdo nejde s námi, jde proti nám, říkávali komunističtí vládci po desítky let a mysleli to smrtelně vážně. Každý, kdo nesdílel marxistické myšlenky a budovatelské nadšení, byl nazván reakcionářem a nepřítelem lidově demokratického zřízení, agentem imperialismu a válečným štváčem, buržoazním vykořisťovatelem či kulakem. Tito lidé byli komunistickým režimem pronásledováni, veřejně dehonestováni, vězněni a bohužel i posíláni na smrt. Komunistické kádrování, nazývané třídní boj, nezačalo “vítězstvím pracujícího lidu nad reakcí” v únoru 1948, ale dávno před ním – už krátce po skončení druhé světové války.

Pronásledování jako státní politika
V listopadu 1945 se soudruzi v bezpečnostní komisi ÚV KSČ usnesli, že budou muset začít získávat informace “za účelem sestavení listin všech státně nespolehlivých, reakčních a lidu nepřátelských osob, sloužících dosud na vedoucích místech v celém bezpečnostním aparátě". Je velmi pravděpodobné, že právě podle těchto seznamů se ještě před “vítězným Únorem” vedly čistky ve Sboru národní bezpečnosti. Seznamy se ale dobře hodily i během únorových dní v roce 1948, kdy podle nich “očištěná” Bezpečnost zatýkala odpůrce KSČ. Pronásledování skutečných i domnělých odpůrců povýšili komunisté na státní politiku. Únorovým pučem rozdělenou společnost proto decimovali, jak mohli. V zemi aktivně úřadovaly Státní bezpečnost, Akční výbory, organizace KSČ na nejrůznějších úrovních, uliční výbory KSČ, donašeči… A Národní shromáždění jim k tomu vyrábělo potřebné zákony. Už 25. října 1948 přijalo zákon zřizující tábory nucené práce (TNP). Do nich se dostal každý, kdo byl režimu nepohodlný – a tak se tábory plnily tisíci nevinných lidí. Jen v období 1948 – 1954 jich podle historika Karla Kaplana bylo na 23 tisíc. V roce 1950 vznikly i první PTP, neboli pomocné technické prapory. Určit přesný počet vojáků, kteří jimi prošli v letech 1950 – 1954 zatím ale není možné. Historici odhadují, že šlo asi o 60 tisíc mužů, z nichž zhruba 22 tisíc bylo z politických důvodů.

Akce T–43
V roce 1949 proběhla represivní akce proti “třídnímu nepříteli" s názvem T–43. Na ministerstvech, v centrálních úřadech, v různých svazech průmyslu a živnostníků byly získávány seznamy “nepřátel”. Dělo se tak tajně, pod hlavičkou Statistického úřadu a funkcionáři dotčených institucí ani dobrovolní pracovníci statistiky pravý účel pořizování seznamů neznali. Kartotéku s asi 210 tisíci jmen po skončení akce převzala Státní bezpečnost a využívala pro další perzekuce. O vzniku “černé kartotéky" bylo rozhodnuto 15. října 1949 na mimořádné poradě komise pro bezpečnost. A kdo v komisi seděl? Generální tajemník ÚV KSČ Rudolf Slánský, ministr spravedlnosti Alexej Čepička, velitel StB Jindřich Veselý, pracovníci ÚV KSČ Karel Šváb a Antonín Novotný a náměstek ministra vnitra Jindřich Kotál.

Přepadení klášterů
O rok později spustila Státní bezpečnost na pokyn ÚV KSČ proti představitelům církevních řádů a kongregací “Akci K”. V dubnu 1950 ve dvou vlnách přepadla a obsadila mužské kláštery. Do centralizačních klášterů přemístila 2.376 mnichů z 28 řádů a z 219 řádových domů, 175 z nich skončilo v internačních klášterech se zvlášť ostrým režimem. Likvidace klášterů nepříznivě zasáhla do života i několika set mladých lidí, kteří byli v klášterních školách či internátech a pocházeli ze sociálně slabých skupin. Od srpna do října 1950 pak proběhla “Akce VŽK”, tedy vyklizení ženských klášterů. V první etapě bylo víc než deset tisíc řádových sester přemístěno, v druhé etapě 4.073 svezeno do 33 středisek. V další etapě byly ženy z těchto středisek nasazeny na práci v průmyslu. Mezitím probíhala “rychlovýchova" zdravotnických sester, které měly v nemocnicích nahradit jeptišky. Byl vyvíjen tlak, zejména na mladší řeholnice, aby vystoupily z řádů a navrátily se k světskému životu.

Bývalí lidé
Takto neuctivě komunistický režim už od roku 1948 označoval celé skupiny lidí, kteří se “provinili” proti režimu jen tím, že měli větší majetek, podnikali či byli demokratického smýšlení (viz seznam pod čarou). Ti všichni se ocitli na seznamech a v evidencích KSČ a Státní bezpečnosti. Zatímco v dubnu 1959 bylo evidováno 47 299 “bývalých lidí”, v lednu 1962 jejich počet stoupl na 96 750. V roce 1964 byli převedeni do nové evidence nepřátelských osob a jejich počet klesl na šest tisíc.

Noví nepřátelé
Po potlačení pražského jara 1968 byla společnost komunistickými normalizátory znovu rozdělena. V září 1970 ministr vnitra vydal nové směrnice k evidování nepřátelských osob. Tentokrát do ní byli zařazeni především jednotlivci a skupiny lidí, kteří se během roku 1968 nějak angažovali – “představitelé a aktivní členové reakčních nepovolených nebo zakázaných organizací, politických stran (KAN, Společnosti pro lidská práva, pravicových sociálních demokratů, Demokratické strany Slovenska atd.); představitelé pravicového oportunismu, jakož i představitelé sionistického hnutí, u nichž byla zjištěna aktivní činnost nebo spojení s protisocialistickými a antikomunistickými silami doma i v zahraničí; organizátoři a mimořádně aktivní účastníci masových akcí, demonstrací a protisocialistických vystoupení; šiřitelé nepřátelských letákových akcí, psychického a fyzického teroru; aktivní činitelé K 231, Slovenské organizace na ochranu lidských práv a osoby, které spáchaly trestné činy podle I. hlavy trestního zákona, zejména vlastizrady, teroru, diverze, sabotáže, vyzvědačství, rozvracení, podvracení, rozšiřování protistátních dokumentů v širším měřítku a navrátilci; reakční představitelé a ideologové církevní hierarchie, dále koncilové obnovy, tajných řádů, sekt a laického hnutí; organizátoři a ideologové z řad antisocialistických a antikomunistických sil na úseku kultury, vědy, zdravotnictví, školství, ekonomiky, státního aparátu a služeb, o nichž bylo zjištěno, že udržovali nebo udržují styky s prominenty čs. emigrace a nepřáteli doma a v zahraničí.” V polovině roku 1970 Státní bezpečnost evidovala na 4 700 takových “nepřátelských” osob a na konci roku 1976 už 8 000. V říjnu 1989 bylo v evidenci 7 261 nepřátelských osob. KSČ se nespokojila jen s vnitráckými seznamy nepřátel a pořídila si vlastní “Jednotnou centrální evidenci představitelů, exponentů a nositelů pravicového oportunismu, organizátorů protistranických, protisocialistických a protisovětských kampaní a akcí”. Tato kartotéka měla zabránit návratu “exponentů" do významných funkcí. Do evidence měli být zahrnuti vyloučení či vyškrtnutí komunisté i bezpartijní, členové jiných politických stran a členové různých organizací vzniklých po lednu 1968 (KAN, K 231 apod.). Sekretariát ÚV KSČ schválil v červnu 1974 seznam s 6 335 “exponenty". Jak vidno, režim, který se označoval za humanistický, se programově postavil proti všem, kteří s ním nesouhlasili a zlikvidoval celé tradiční společenské vrstvy, na kterých bylo Československo postaveno. A když bylo třeba, obrátil se i proti dělnické třídě, jejíž předvojem se deklaroval být.
Mgr. Daniel Růžička

Za “bývalé lidi” byli označeni:
- bývalí představitelé velkoburžoazie, jako továrníci, majitelé dolů, majitelé velkého počtu akcií, členové a vedoucí činitelé správních rad, koncernů, monopolů, syndikátů a bank, velkoobchodníci, velkostatkáři apod., jejich rodinní příslušníci, pokud mají nepřátelský poměr k lidově demokratickému zřízení.
- kulaci a jejich rodinní příslušníci s nepřátelským poměrem k lidově demokratickému zřízení
- bývalí přisluhovači buržoazie, jako ředitelé bank, továren, dolů a hutí, buržoazní odborníci apod., jejichž poměr k lidově demokratickému zřízení je nepřátelský
- bývalí představitelé cizích kapitalistických průmyslových podniků a obchodních firem a organizací, představující báze kapitalistických rozvědek (např. Ciba, Siemens, UNRRA, Joint)
- bývalí vyšší činitelé kapitalistického státního aparátu (justice, ministerstva zahraničních věcí, obchodu, financí, policie, četnictva a armády), buržoazní zpravodajští orgánové, zvláště vojenští a policejní, kteří absolvovali různé zpravodajské školy, kursy, parakursy v západních armádách, v armádě první ČSR a doby okupace a byli pro svůj nepřátelský postoj propuštěni ze služby
- funkcionáři a aktivní členové bývalých fašistických stran a organizací, jako Národní obce fašistické (NOF), Národního sjednocení, Kuratoria, Vlajky, Ligy proti bolševismu, Svazu pro spolupráci s Němci, Veřejné osvětové služby (VOS - zvláště bývalí obvodní vedoucí) a osoby, které aktivně pomáhaly fašistickým okupantům
- vyšší funkcionáři a aktivní členové bývalých nacistických stran, organizací a spolků jako NSDAP, Henleinova strana (SdP), Deutsche Partei (DP) atp., dále všichni příslušníci SS, SA a Hitlerjugend
- vyšší funkcionáři a reakční členové bývalých politických stran a organizací, jakož i jejich odnoží (na příklad Selská jízda, Národní garda, Junák, Orel, Sokol atp.)
- vyšší funkcionáři a někteří zvláště aktivní členové bývalé Hlinkovy slovenské lidové strany (HSLS), Hlinkovy mládeže (HM), Hlinkovy gardy (HG) a všichni členové Pohotovostních oddílů HG (PO HG)
- reakční představitelé církví a sekt
- představitelé společností a klubů (např. YMCA, YWCA, Rotary club, justify přátel USA)
- bývalí agenti policie a buržoazních zpravodajských aparátů z doby I. ČSR, okupace a samostatného Slovenského státu
- reakční představitelé buržoazního odboje v tzv. protektorátu a Slovenském státu
- navrátilci z kapitalistických států, zejména ti, kteří opustili ČSR po osvobození v roce 1945 a po únoru 1948, nejbližší příbuzní a důvěrní známí význačných bývalých představitelů buržoazie a jejich přisluhovačů, uprchlých do ciziny
- všechny osoby, které si odpykávaly trest za špionáž, teror, diverzi a jiné zvláště nebezpečné protistátní trestné činy, organizátory nebezpečného rozkrádání, spekulace, devizových trestných činů a pašování, nebezpečné padělatele a u VB některé deklasované živly – recidivisty
- jiné osoby nebezpečné lidově demokratickému zřízení, například osoby, které vzhledem k charakteru své bývalé činnosti disponovaly velkým bohatstvím, jako majitelé brusíren drahokamů, pasíři atd., zlatníci, hodináři, starožitníci, kožešníci, majitelé zubních ambulatorií, lékárníci, majitelé strojíren, dílen, větší výrobci zboží a zařízení, větší živnostníci a obchodníci, majitelé velkých zábavních podniků, realitních a jiných "kanceláří", advokátních firem, vývozních, dovozních a dopravních podniků, dalších velkých podniků i provozoven a dále všechny osoby, které platily milionářskou dávku.
(z přísně tajného Rozkazu ministra vnitra č. 1/1959 z 3. ledna 1959)

Rozhovor s dokumentaristkou Kristinou Vlachovou o jejím novém dokumentu “Kauza Uherské Hradiště”
Dne 22.února ve 20 hodin uvede Česká televize na ČT2 v premiéře hodinový dokument “Kauza Uherské Hradiště”. Jeho autorkou je dokumentaristka Kristina Vlachová, která se ve svých filmech věnuje zločinům komunismu. Natočila dokumenty Zpráva o Králi Šumavy (2000), Začít spolu (2001), Věž smrti (2002), Cesta naděje (2005) a Dračí setba (2006). V současné době pracuje ve slovenském Ústavu paměti národa v Bratislavě.

O čem je Váš nejnovější dokument?
Kauza Uherské Hradiště mapuje případ tří vyšetřovatelů Státní bezpečnosti – Aloise Grebeníčka, Vladimíra Zavadilíka a pozdějšího tvůrce Železné opony Ludvíka Hlavačky, kteří byli od roku 1994 stíhání za mučení politických vězňů. Časosběrné natáčení trvalo celých deset let. Dokument mapuje jednotlivé fáze tohoto případu, zaznamenává cenné výpovědi mnoha bývalých politických vězňů, kteří se odvysílání filmu již nedožili.

Jak se stavěl k natáčení samotný Alois Grebeníček?
Aloise Grebeníčka jsme zastihli v jeho bydlišti v Uherském Hradišti-Starém Městě v očividné duševní i fyzické svěžesti. Zatímco jeho advokát JUDr. Čestmír Kubát prohlašoval, že všichni svědkové proti Grebeníčkovi jsou falešní, Grebeníček si na svého advokáta hořce stěžoval, co ho stojí peněz. Skutečnost, že byl obžalován, považoval za “divadýlko” jehož by nebylo, kdyby jeho syn nebyl (tenkrát) předsedou KSČM.

Zažila jste při natáčení nějakou horkou chvilku?
Horké chvilky byly skoro všechny. Zvláště, když se různí marxisti a trockisti – v současné době ve významných funkcích – velice mazaným způsobem snažili moji práci zmařit.

Jakou očekáváte reakci diváků?
Vzhledem k tomu, že soud s Aloisem Grebeníčkem – zdůrazňuji: soud, který se nikdy neuskutečnil! – byl svého času v popředí zájmu všech médií, očekávám opravdu mimořádný divácký zájem.

Jaká, myslíte, bude reakce Grebeníčkova syna Miroslava? Poskytl Vám rozhovor?
S Miroslavem Grebeníčkem jsem se pokusila o rozhovor několikrát – už v době, kdy jsem v České televizi pracovala pro pořady Nadoraz a Klekánice. Bohužel, vždycky před námi prchnul, většinou do auta, a zmizel. Loni na 1. máje na Výstaviště dokonce ani nepřišel… To mi bylo opravdu velice líto.

Co říkáte na současnou snahu komunistů popírat zločiny komunismu?
Na popírání jakýchkoli zločinů nevidím nic divného. Vraždy a lži přece vždy kráčí ruku v ruce… A když existuje tolik popíračů holocaustu, proč by právě komunisté měli přiznávat pravdu? Odhalovat pravdu není úkolem komunistů, ale nás filmařů, historiků a novinářů… Zachytit cenná svědectví a analyzovat, PROČ se to stalo… Aby se zločiny proti lidskosti nemohly opakovat donekonečna.

Myslíte si, že se společnost dobře vyrovnává se svou minulostí? A je postoj společnosti k politickým vězňům dostatečně pozorný?
Co je to "dobře"? Bývalí političtí vězni dostali za své utrpení trošičku peněz – coby "odškodnění", někteří dokonce i medaili, kterou by měl dostat každý, kdo v tom hanebném zrádcovském režimu nezradil. Někdy ji však – bohužel – dostali i ti, kteří zradili… V roce 1990 nám bylo naprosto jasné, co je zapotřebí: nezávislé soudy a nezávislá média. Jak vypadají naše soudy dnes, uvidí diváci ČT v dokumentech Kauza Uherské Hradistě a Dračí setba (bude i na internetu ČT). Bohužel i ti nejhorší soudci jsou dnes de facto neodvolatelní… Skvěle o tom v “Kauze” hovoří bývalá ministryně spravedlnosti Vlasta Parkanová.

Děkuji za rozhovor.
Pro Chrastavské listy připravil v lednu 2007 Daniel Růžička

O čekání na vládu, na sníh a o našem volebním programu
Tak jako jsme dlouho, od června minulého roku, čekali na vládu, jež dostane důvěru ve Sněmovně, tak podobně jsme již od poloviny listopadu minulého roku čekali na první sníh letošní zimy. Tak podobně vnímám názory mnoha občanů ve městě na povolební uspořádání a na to, zda jsme třeba schopni prosadit alespoň některé body z volebního programu SNK – Pro změnu v Chrastavě. Vlády s důvěrou jsme se po více než sedmi měsících dočkali. Pravda, trochu to “bolelo”, než se naši politici domluvili. Ale vláda je na světě, předpokládám, že opozice bude důstojnou opozicí nikoliv s nulovou tolerancí, jak ostatně hlásají v poslední době někteří představitelé největší opoziční strany, ale opozicí, která dokáže podpořit i ty dobré návrhy vládních předloh či poslaneckých iniciativ, které se nás bezprostředně dotýkají a povedou v obecné rovině ke zlepšení života nás všech. Ať již v oblasti daní, životního prostředí, v sociální oblasti a mnoha dalších. První sníh této zimy již také máme za sebou. Chvíli to trvalo a také ho najednou požehnaně napadlo. Nejvíce bědují asi silničáři a diví se, že v  lednu napadl sníh!!! Samozřejmě to s sebou přináší i mnoho negativ, včetně mnohanásobně zvýšeného počtu dopravních nehod, daných nepřizpůsobením jízdy stavu vozovek ze strany některých neukázněných řidičů. Má to za následek mnoho kolizí, spojených i s úrazy, bohužel mnohdy i tragickými. Určitě by stálo za to přemýšlet o povinnosti nazout na zimu zimní pneumatiky, ať již formou zákona nebo alespoň vyhlášky. Snad nejvíce mají ze sněhu radost děti, a není ani divu, méně již energetici a nejméně asi zdravotníci a již zmínění silničáři.
Po tomto úvodu se dostávám k plnění volebního programu SNK-Pro změnu v Chrastavě. V něm jsme jasně nastínili pro stávající volební období, čím se chceme zabývat. Oněch dvacet pět bodů je v současné době v našem sdružení diskutováno a postupně se budeme snažit jednotlivé body v radě města a zastupitelstvu projednávat a prosazovat. V radě města máme své, i když co do počtu mandátů v zastupitelstvu spíše symbolické, zastoupení. Povolební uspořádání modro-oranžovo-rudé koalice zde již nechci příliš rozebírat, řečeno a napsáno toho již bylo dost. Pokud tedy říkám symbolické, myšleno tedy co do počtu mandátů za SNK-Pro změnu v Chrastavě proti poměru jiných volebních stran zastoupených v zastupitelstvu města, nikoliv myšleno “pouze do počtu”. Pan Michal Košina, radní města, je beze sporu již zkušeným komunálním politikem a přesně ví, co občany ve městě pálí a na co se konkrétně zaměřit. Ostatně přivítal jsem zavedení jeho okénka radního na stránkách Chrastavských listů a na webu města, kterými nastiňuje veřejně nejen názory své, ale přenáší také vesměs názory našeho sdružení. Předsedkyní kontrolního výboru zastupitelstva města byla zvolena paní Romana Krčková. Pro paní Krčkovou je to funkce nová, přesto jsem přesvědčen, jak ji znám, že se s touto funkcí dokáže vypořádat. Určitě ji pomohou ti, kteří již v kontrolním výboru pracovali v minulém volebním období. Do sociální a bytové komise jsme navrhovali pana Martina Suchomela. Bohužel ho rada města neschválila. Poté jsme ho navrhli za člena finančního výboru. Bohužel ani tam nebyl zastupitelstvem města zvolen. Jsem však přesvědčen, že i ostatní členové zastupitelstva za SNK mohou přinést a přinášejí své pohledy na život ve městě a svými náměty a postoji přispívají k tříbení názorů v zastupitelstvu města. Ostatně výběr kandidátů za SNK byl proveden pečlivě, což se i odrazilo ve výborném výsledku ve volbách. Na doplnění musím ještě uvést, že velice dobrou spolupráci máme také s paní Ing.Petrou Némethovou za KDU-ČSL. Co se týká konkrétních věcí, tak osobně jsem již dne 30. listopadu minulého roku podal několik písemných podnětů vedení města na řešení některých problémů, které nás většinově trápí zřejmě všechny. Především jsem podal podnět na obnovení značení přechodů pro chodce včetně jejich osvětlení. Vzhledem k bezpečnosti občanů města a poměrně velké kapacitě v dopravě v centru města se mi jeví jako nezbytné obnovit značení přechodů pro chodce v centru města včetně nočního osvětlení. Vybudování osvětlení jsem navrhl u přechodů pro chodce umístěných na náměstí 1.máje, v ulicích Liberecká, Nádražní, Andělohorská, Školní, Pobřežní a Vítkovská. Většina ulic je ve správě Krajské správy silnic Libereckého kraje. Nutno podotknout, že vedení města již příslušnou žádost na Krajskou správu silnic zaslalo. Dále jsem uplatnil k vedení města návrhy do rozpočtu města a investičního plánu města na rok 2007 ve věci rekonstrukce povrchu komunikace v Bílokostelecké ulici, návrh na studii rekonstrukce městského koupaliště, návrh na studii využitelnosti městského parku a jeho následnou úpravu a revitalizaci, a také návrh na aktualizaci a obnovu informačního systému města. O rozpočtu města a investičním plánu na rok 2007 se bude hovořit na zastupitelstvu města dne 29.1., tedy již po uzávěrce únorového čísla Chrastavských listů. Výše uvedené návrhy vesměs vycházejí z volebního programu SNK-Pro změnu v Chrastavě. Chci občany města ubezpečit, že přes fakt, že naši zastupitelé nejsou v nejužším vedení města (díky tristní situaci, kdy se ti, co prohráli volby, spojili proti vítězi voleb), že vyvineme maximální úsilí k tomu, abychom v tomto volebním období naplnili v co největší míře náš volební program, se kterým jsme před občany předstoupili. Vaše případné náměty pro zlepšení života ve městě spolu s dalšími podněty můžete zasílat na moji e-mailovou adresu: onemec@seznam.cz. Rád je projednám v našem sdružení a dle charakteru i postoupím dál k vedení města. Přeji vám hezké únorové dny.
Bc. Oldřich N ě m e c, zastupitel za SNK-Pro změnu v Chrastavě

Inzerce

KOUPÍM různé výrobky zdobené korálky do r. 1950 – taštičky – pompadůrky, pouzdra na hodinky, oděvní doplňky, svaté obrázky atd. Dále koupím vzorníky korálků a staré korálky navlečené i nenavlečené. Informace tel.: 603 260 778

KOUPÍM staré zemědělské nářadí za koně, postroje, chomouty, vůz – k použití k původnímu účelu.

Daruji za odvoz koňský hnůj. Informace na tel.: 603 260 778.

PRODÁM dřevěná garážová vrata s rámem, ošetřená, velmi zachovalá, nutná oprava části rámu, levně. Tel.: 724 250 098.

PRODÁM rohovou rozkládací sedací soupravu + křeslo, pěkná, původní cena 15 tisíc, prodám za 10 tisíc Kč, při rychlém jednání sleva. Tel.: 724 250 098.

PRODÁM modelářskou stavebnici 1:32 model TBF AVENGER firmy Trumpeter. Stavebnice je v původní krabici – nepoužitá. Cena do 2 000,--Kč. Při rychlém jednání sleva. Informace: p. Krejčík (Technické služby Chrastava, bývalá ubytovna Kovák)

KOUPÍM zemědělské pozemky – orná půda, louky, pastviny v okolí Chrastavy pro zemědělství. Nabídněte na tel.: 482 720 945

Nad českou republikou se přehnala vychřice, která ničila i v našem okolí....
V noci z 18. na 19. ledna 2007 se přehnala nad celou Evropou vichřice, která se nevyhnula ani Chrastavě. Střechy na mnohých budovách, byly více či méně poškozeny (na snímku jsou další záběry z mateřské školy v Luční ulici, kde vítr odfoukl plechovou krytinu). Velké škody vznikly v celostátním i místním měřítku také na lesních porostech. Od 25.1. – 5.2.2007 byl v některých krajích, včetně Libereckého,dokonce vyhlášen nouzový stav, který zakazuje vstup, pohyb a pobyt v lesích. - iv -