Chrastavské listy

Výběr z Chrastavských listů č. 2/ 2001 - únor

Zprávy z radnice

Jak jsme slíbili v minulém čísle, přinášíme nejdříve informace ze zasedání zastupitelstva města dne 11.12.2000 a rady města dne 20.12.2000.

Zastupitelstvo města (ZM) na svém veřejném zasedání dne 11. prosince minulého roku mimo jiné projednalo a vzalo na vědomí, že rada města prohlásila náhradníka volební strany Koalice politických stran ODS/US pana Ing. Antonína Žižku členem zastupitelstva města za paní Zuzanu Šafaříkovou a pana Ing. Karla Kurze, jejichž mandát zanikl rezignací.

ZM vzalo také na vědomí informaci o přípravě rozpočtu a investičního plánu města na rok 2001 a souhlasilo s pokračováním zahájených a přípravou nových investičních akcí. Vzalo dále na vědomí zprávu o stavu územně plánovací dokumentace města Chrastavy a vyhodnocení požadavků na pořizování nové územně plánovací dokumentace a změn, a souhlasilo, aby s pořizováním změny Územního plánu centrální zóny města Chrastavy bylo započato až v době, kdy budou jasné požadavky na konkrétní změny vyplývající z pořizovaných studií a projektů (koncepce náměstí, dopravní řešení průjezdné dopravy). Současně také rozhodlo o pořízení dalších změn Územního plánu města Chrastavy.

Zastupitelstvo města schválilo prodloužení termínu pro doručení nabídek na pronájem a využití areálu mateřské školy v Andělské Hoře do 26.1.2001, schválilo provedení rekonstrukce vodovodu v Revoluční ulici a jeho následný prodej do vlastnictví Severočeské vodárenské společnosti, a.s., za cenu 1 213 743,-- Kč, a schválilo zadání pro zpracování studie prostoru náměstí 1.máje. Dále schválilo uzavření smlouvy o poskytnutí dotace na výstavbu Domu s pečovatelskou službou (41 b.j.), schválilo Zásady odměňování členů zastupitelstva města, rady města, předsedů a členů výborů, komisí a zvláštních orgánů, a schválilo také pořízení požárního vozidla pro zásahovou jednotku SDH v ceně do 250 tis. Kč, z toho 150 tis. Kč v roce 2000.

ZM zřídilo dle § 117 a násl. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), finanční výbor, kontrolní výbor, osadní výbor v Andělské Hoře, osadní výbor ve Vítkově, a schválilo statut finančního výboru a statut kontrolního výboru. Zvolilo pana Petra Trefáše předsedou finančního výboru a p. Pavla Hudce, JUDr.Miloslava Křapku, p. Pavla Pěcha a Ing.Pavla Štekla členy finančního výboru, a zvolilo pana Stanislava Bártu předsedou kontrolního výboru a p. Miloslava Furyka, Michala Košinu, Ludvíka Kučeru, Miloslavu Šírovou, Lenku Zíkovou a Hanu Šormovou členy kontrolního výboru.

Dále zastupitelstvo města vydalo Jednací řád Zastupitelstva města Chrastava, a vydalo Obecně závaznou vyhlášku č. 3/2000, kterou se mění vyhláška č. 6/1999, o stanovení výše příspěvku na částečnou úhradu neinvestičních nákladů mateřských škol a školní družiny (zveřejnili jsme již v minulém čísle Chrastavských listů). Vyslovilo také důvěru Ing.Michaelu Canovovi jako členu představenstva akciové společnosti TERMIZO a potvrdilo tak své pověření ze dne 25.1.1999.

/Ně/

Rada města (RM) na svém jednání konaném dne 20.prosince 2000 mimo jiné projednala a schválila předběžně pronájem areálu skládky v k.ú. Dolní Vítkov za účelem zajištění provozu, dostavby a rekultivace, schválila snížení nájemného z nemovitosti čp. 407 v Chrastavě, Turpišově ul. na 50 000,-- Kč ročně po dobu umístění MěÚ v nebytových prostorách v 2. NP objektu, a schválila také poskytnutí příspěvku (dotace) ve výši 10 000,-- Kč na zajištění provozu městského kina v roce 2000.

RM dále schválila cenové ujednání k nakládání s odpady pro rok 2001, a schválila změnu vnitřního platového předpisu.

RM odvolala Ing.Pavla Štekla z funkce předsedy a p.Pavla Hudce, JUDr.Miloslava Křapku a p.Pavla Pěcha z funkce člena finanční komise v souvislosti s jejich jmenováním předsedou a členy finančního výboru zastupitelstva města, a odvolala p.Stanislava Bártu z funkce předsedy a p.Miloslava Furyka, Michala Košinu, Ludvíka Kučeru, Miloslavu Šírovou a Lenku Zíkovou z funkce člena kontrolní komise v souvislosti s jejich jmenováním předsedou a členy kontrolního výboru zastupitelstva města.

Dále rada města odvolala p. Ing.Jindřicha Fadrhonce ke dni 31.12.2000 z funkce předsedy Povodňové komise města Chrastavy (předsedou povodňové komise je dle § 18, odst. 4 zákona č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství, v platném znění, s účinností od 1.1.2001 starosta města). Současně jmenovala p. Ing.Jindřicha Fadrhonce členem Povodňové komise města Chrastavy a potvrdila složení této komise předseda Mgr.Petr Medřický a členové Ing.Jindřich Fadrhonc, p.Monika Galbavá, p.Josef Bartoš, p.Miroslav Pivoňka a p.Luboš Fryk.

RM také zrušila v souladu se zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), finanční komisi a kontrolní komisi. Stanovila také ve smyslu § 108, odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), že pro účely svatebních a podobných obřadů mohou závěsný odznak se státním znakem užívat členové zastupitelstva města paní Zdeňka Novotná, pan Miloslav Pilař a paní Miloslava Šírová, a zároveň je pověřila v souladu s § 4, odst. 1 zákona č. 94/1963 Sb., o rodině, v platném znění, přijímat prohlášení o uzavření manželství.

Rada města pověřila s účinností od 1.1.2001 paní Hanu Chlumovou Urbanovou vedením Odboru pro záležitosti občanů MěÚ, když předtím vzala na vědomí, že vedoucí odboru pro záležitosti občanů paní Ing.Radana Vejvodová se vzdala funkce ke dni 31.12.2000.

RM také projednala podnět pana Dalibora Hodaně, člena RM, na vypsání výběrového řízení na obsazení funkce vedoucího Společenského klubu a rozhodla, že tento podnět bude řešen ve 2.pololetí 2001.Vyhlásila také výběrové řízení na poskytnutí půjček z fondu rozvoje bydlení (informovali jsme již v minulém čísle a znovu podmínky uvádíme v tomto čísle na jiném místě), a odložila projednání organizačního řádu na příští jednání rady města.

Rada města vzala na vědomí zápis z jednání bytové a sociální komise dne 18.12.2000, informaci starosty města o postupu řešení stížnosti ze dne 4.12.2000 (povrchy na komunikaci - náměstí), informaci starosty města o jednání s VWB (Saský vzdělávací spolek), a informaci místostarosty o vývoji a řešení situace ve společnosti Termizo, a.s.

/Ně/

Rada města (RM) jednala také dne 8.ledna 2001, a na svém jednání mimo jiné projednala a schválila obnovení některých nájemních smluv k některým pozemkům ve vlastnictví města, schválila zprávu o způsobu využití státní půjčky na opravy, modernizaci a rozšíření bytového fondu do konce roku 2000 (použití prostředků Fondu rozvoje bydlení), schválila Organizační řád městského úřadu a organizačních složek města, a schválila využití § 1, odst. 2, písm. d) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění, při zajišťování správy nemovitostí v majetku města, prostřednictvím Městského bytového družstva Chrastava od 1.7.2001.

Naopak neschválila vypsání výběrového řízení na obsazení funkce vedoucí odboru pro záležitosti občanů, a jmenovala paní Hanu Chlumovou Urbanovou vedoucí odboru pro záležitosti občanů ke dni 1.2.2001.

RM také projednala a v souvislosti se změnou zákona č. 65/1965 Sb., Zákoník práce, v platném znění, a nařízení vlády č. 454/2000 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 253/1992 Sb., o platových poměrech orgánů státní správy, některých dalších orgánů a obcí, s využitím

§ 6, odst. 2 stanovila plat vedoucích zaměstnanců města - vedoucích odborů a oddělení MěÚ a organizačních složek města, a uložila tajemníkovi MěÚ zažádat jménem RM o písemný výklad ustanovení § 6, odst. 2 nařízení vlády č. 253/1992 Sb., v platném znění, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.

Rada města také doporučila zastupitelstvu města schválit poskytnutí dotace na obnovu vnějšího vzhledu domu čp. 73 ve Frýdlantské ulici, a dále doporučila zastupitelstvu města zahrnout do návrhu rozpočtu města na rok 2001 dotaci dobrovolným organizacím na podporu spolkové a sportovní činnosti ve výši 420 tis. Kč.

RM vyslovila uznání a poděkování panu Milanu Novákovi, který jako bezpříspěvkový dárce krve dovršil v roce 2000 čtyřiceti odběrů a stal se nositelem zlaté plakety MUDr. Janského.

Rada města vzala na vědomí informaci vrchního inspektora Obvodního oddělení Policie ČR v Chrastavě a velitele Městské policie o bezpečnostní situaci ve městě a okolí. Vzala také na vědomí informaci starosty města o průběhu jednání o využití pozemků pro výstavbu výrobního areálu v Liberecké ulici, souhlasí s návrhem na využití lokality jedním investorem a pověřila starostu města dalším jednáním v této věci. Dále vzala na vědomí informaci starosty města o vypsání veřejné soutěže na dodávku stavby "Školní jídelna a dům s pečovatelskou službou" a o písemném příslibu poskytnutí dotace na výstavbu DPS ze Státního fondu rozvoje bydlení.

/Ně/

 

Další zasedání rady města se uskutečnilo dne 22.1.2001. Vzhledem k uzávěrce tohoto čísla přineseme informace z jednání v čísle příštím.

Sčítáme se pro nové tisíciletí

Již po osmé od založení Československé republiky v roce 1918 a zároveň poprvé v samostatné České republice se k 1. březnu 2001 uskuteční sčítání lidu, domů a bytů. Výsledky sčítání umožní charakterizovat populaci žijící na našem území a spolu s výsledky minulých sčítání (poslední 1991), která měla velmi podobnou obsahovou stránku, umožní sledovat vývoj naší společnosti z mnoha hledisek.

Sčítání lidu, domů a bytů je nezbytnou statistickou akcí, jež přináší mnoho údajů, které nelze jiným způsobem efektivně zjistit, přestože existují různé evidence či průběžné statistiky. Jeho jedinečnost tkví v získání informací podle stanovených kritérií o obyvatelstvu, domovním a bytovém fondu k jednomu datu. Soubory dat o obyvatelstvu a o domácnostech lze navíc propojit s ostatními zjišťovanými charakteristikami a z takovýchto kombinací pak získat obrovské bohatství informací.

Všechny zaznamenané údaje slouží nejen pro hodnocení dlouhodobého vývoje země (samozřejmě také okresů a krajů), pro mezinárodní srovnání, ale především pro potřeby státní správy, obcí, výzkumných a vědeckých institucí. V posledních letech stále častěji také pro podnikatelskou sféru.

Sčítání na prahu třetího tisíciletí bylo a je připraveno celosvětově. Cílem dokumentů Organizace spojených národů a Evropské unie je koordinovat sčítání v celosvětovém měřítku a zajistit tak obsahovou shodu a srovnatelnost získaných údajů. Rozhodným okamžikem pro sčítání bude stav o půlnoci z 28. února na 1. března 2001.

Sčítání organizuje, řídí a koordinuje Český statistický úřad, který jeho přípravu a provedení zabezpečuje ve spolupráci s řadou ministerstev, okresními, úřady, obcemi. V uspořádání Libereckého kraje je to Krajská reprezentace v Liberci a její územní zastoupení v České Lípě, Jablonci nad Nisou a Semilech. Tak to vyplývá ze zákona číslo 158/1999 Sb., který ovšem zavazuje k povinnosti i jednotlivého občana.

Jaký bude praktický postup

Sčítání k 1. březnu 2001 bude probíhat tradičním způsobem, jak je uplatňován ve většině zemí světa, prostřednictvím sčítacích komisařů a formou ”sebesčítání”. Znamená to, že ”Sčítací list osob” vyplňuje zpravidla každá osoba sama za sebe, za nezletilé děti jeden z rodičů nebo jiný zákonný zástupce, za osobu nezpůsobilou k právním úkonům její opatrovník. Za osoby v bytě trvale bydlící, ale dočasně nepřítomné, vyplní tiskopis jiná osoba z domácnosti. ”Bytový list” vyplní uživatel bytu, ”Domovní list” vlastník nebo správce domu.

Sčítané osoby jsou ze zákona povinny požadované údaje poskytnout úplně a správně, pravdivě a včas. Jejich odmítnutí může znamenat přestupek postižený pokutou až do 10 tisíc korun, třebaže smyslem sčítání nejsou sankce, ale snaha dobrat se co nejúplnějších a nejpravdivějších údajů.

Sčítací komisaři, které navrhly obce a jmenoval ČSÚ, navštíví po 15. únoru jednotlivé domácnosti, kterým rozdají sčítací formuláře. Do té doby budou řádně proškoleni a jejich jména mají obce za povinnost veřejně vyvěsit podle sčítacích obvodů. Vyplněné tiskopisy sčítací komisaři převezmou v termínu, který zpravidla s osobami poskytujícími údaje předem dohodnou, a to nejpozději do poloviny března.

Sčítací komisař, pokud ho někdo nepozve dál, nemá přístup do bytu. Tak jako sčítací revizoři obdrží po jmenování do funkce úřední průkaz, kterým se společně se svým občanským průkazem budou prokazovat při výkonu své činnosti. Před převzetím průkazu složí všichni slib mlčenlivosti. Povinnost mlčenlivosti přitom trvá i po skončení příslušných prací a vztahuje se nejen na individuální údaje, ale i na další skutečnosti, se kterými přijdou do styku. Za porušení povinnosti mlčenlivosti v případě, že se jedná o přestupek a nikoli o trestný čin je možno ze zákona uložit pokutu až do výše 200 000 korun. Povinností sčítacích komisařů a revizorů je totiž zabezpečit, aby se k vyplněným tiskopisům nikdo nepovolaný nedostal.

Počet sčítacích obvodů se v Libereckém kraji pohybuje kolem 2000, připadá na ně 1987 sčítacích komisařů a 415 revizorů. V Libereckém okrese se počítá se 743 komisaři, 146 revizory a 190 náhradníky. Veřejnost se nemusí obávat, že by údajů bylo nějakým způsobem zneužito. Získané údaje budou využity jen ke statistickým účelům a Český statistický úřad v žádném případě nikomu individuální informace neposkytne. Povinností mlčenlivosti zavazuje zákon všechny osoby, které se na provádění a zpracování sčítání podílejí a přijdou s individuálními údaji do styku. Český statistický úřad bude evidovat všechny osoby, které přišly do styku s těmito údaji a archivuje tento seznam po skončení sčítání. Jména sčítaných osob nebudou zaznamenána na elektronické nosiče. Rodné číslo je jediným identifikačním znakem, který zůstává v první elektronické fázi. Snímá se ze dvou důvodů:

1. zkontroluje se, zda datum narození souhlasí s rodným číslem

2. odstranění duplicity sečtení jedné osoby

Rodné číslo je po provedení všech kontrol odstraněno z počítačové paměti. U dat se odstraní všechny osobní identifikační znaky, data se stanou zcela anonymní.

Poprvé v historii Sčítání lidu, domů a bytů v ČR budou postupně všechny sčítací tiskopisy po provedeném zpracování údajů skartovány.

Předběžné výsledky sčítání budou k dispozici už v polovině letošního roku a v následujících letech budou průběžně zveřejňovány definitivní výsledky.

Krajská reprezentace ČSÚ v Liberci

 

Informace o poskytování půjček z Fondu rozvoje bydlení

Všem občanům, především těm, kteří se obracejí na městský úřad s dotazy, které se týkají možnosti poskytnutí půjčky na opravy, modernizaci a rozšíření bytového fondu (fond rozvoje bydlení), poskytujeme následující informaci.

Město Chrastava v souladu se svou vyhláškou č. 4/1999 o poskytování půjček na opravy, modernizaci a rozšíření bytového fondu (fond rozvoje bydlení) vypisuje výběrové řízení na půjčky z Fondu rozvoje bydlení pro rok 2001. Rozhodnutím rady města ze dne 20.12.2000 byly stanoveny podmínky výběrového řízení na poskytnutí půjček fyzickým či právnickým osobám pro následující účely. S těmito podmínkami Vás tímto chceme seznámit.

 

Město Chrastava

C E N O V Ý V Ý M Ě R ,

kterým se dle článku VI. Vyhlášky č. 5/1998, o nakládání s komunálním a stavebním odpadem na území města, ze dne 11. 5. 1998, stanoví výše úhrady za využívání systému sběru, třídění, využívání a zneškodňování komunálního odpadu pro rok 2001 takto:

Dle obsahu sběrné nádoby (čl. V. Vyhlášky č. 5/1998), roční sazby:

110/120 l 1x týdně 1 421,-- Kč
110/120 l 1x za 2 týdny 930,-- Kč
110/120 l 1x týdně v zimě 939,-- Kč
110/120 l 1x týdně v létě 761,-- Kč
240 l 1x týdně 2 797,-- Kč
1 100 l 1x týdně (kontejner) 13 050,-- Kč

Výše úhrady jsou uvedeny včetně DPH.

Cena stanovená tímto výměrem bude uhrazena způsobem uvedeným ve smlouvě. Výše předepsaných úhrad vychází z cenové kalkulace .A.S.A. Liberec s. r. o. Kalkulace je k nahlédnutí na MěÚ v Chrastavě jako příloha tohoto výměru.

Město Chrastava si vyhrazuje právo v případě změny kalkulace nákladů v průběhu roku stanovit novým cenovým výměrem upravenou výši úhrady.

 

Mgr. Petr Medřický, starosta města

Ing. Jindřich Fadrhonc, tajemník MěÚ

 

 

Připomínky k jízdním řádům ČSAD

Připomínkové řízení k jízdním řádům veřejné linkové autobusové dopravy na následující období platnosti 2001/2002 bude provedeno obdobným způsobem jako v předcházejících letech.

Připomínky, požadavky a náměty, které jsme již obdrželi, uplatníme. Přesto ještě vyzýváme touto cestou občany, podnikatele, školy, případně i další organizace, aby předložili případné zdůvodněné požadavky na změny jízdních řádů.

Připomínky, požadavky a náměty včetně zdůvodnění můžete uplatnit písemnou formou nejpozději do středy 7. února 2001 podáním na sekretariátě MěÚ, popř. poštou nebo e-mailem

/Ně/

 

 

Zákony v praxi

K používání dodatků podnikateli nezapsanými v obchodním rejstříku

Dne 1.1.2001 nabyla účinnosti novela obchodního zákoníku (dále také ObchZ), která mimo jiné nově upravila i označení, pod kterým je podnikatel povinen činit právní úkony, tedy jednat, uzavírat smlouvy, podávat žádosti a podání ke státním orgánům, daňová přiznání apod. Podle nové právní úpravy je rozhodující, zda jde o podnikatele zapsaného v obchodním rejstříku nebo nikoliv.

Podnikatel, který je zapsán do obchodního rejstříku, je povinen činit právní úkony pod svou obchodní firmou (zákon používá i legislativní zkratku "firma"). Firma je název, pod nímž je podnikatel zapsán v obchodním rejstříku. Vzhledem k této zákonné definici není správné používat pojem "firma" jako synonymum pojmu "podnikatel", jak se to dosud v praxi občas stávalo.

Podnikatel, který není zapsán v obchodním rejstříku, firmu nemá, a proto nemůže činit právní úkony pod firmou, ale činí je pod svým jménem a příjmením, je-li fyzickou osobou, nebo pod svým názvem, je-li právnickou osobou.

Používání dodatku

Nová právní úprava plynoucí z § 8 ObchZ se dotýká především podnikatelů-fyzických osob. Podle dosavadní právní úpravy byli všichni podnikatelé, bez ohledu na to, zda byli či nebyli zapsáni v obchodním rejstříku, povinni činit právní úkony pod svým obchodním jménem. Obchodní jméno jakékoliv fyzické osoby mohlo obsahovat vedle jména a příjmení i dodatky.

Nová právní úprava výslovně stanoví, že firma fyzické osoby může obsahovat dodatek odlišující osobu podnikatele nebo druh podnikání vztahující se zpravidla k této osobě nebo k druhu podnikání. U podnikatelů-fyzických osob, nezapsaných v obchodním rejstříku, v § 8 až 12 ObchZ žádné ustanovení o používání dodatku za jménem a příjmením při právních úkonech obsaženo není a nemůže být, protože tito podnikatelé nemají obchodní firmu. Jiná označení než firma v § 8 a násl. ObchZ upravena nejsou (nepočítáme-li výše uvedenou zmínku o jménu, příjmení, názvu nebo v § 10 odst. 2 o názvu sdružení). Z toho jsou v praxi občas dovozovány důsledky, které rozhodně z nové právní úpravy § 8 obchodního zákoníku neplynou.

Tak se lze setkat např. s tvrzením, že použití dodatku u jména a příjmení fyzické osoby nezapsané v obchodním rejstříku může způsobit neplatnost příslušné smlouvy, že vzniká povinnost nechat se zapsat do obchodního rejstříku a že vzniká povinnost účtovat v soustavě podvojného účetnictví, žádat o nový živnostenský list či že se dokonce může jednat o trestný čin nebo přestupek.

Právní úkon je platný

Obchodní zákoník stanoví v § 8 odst. 2, že na podnikatele nezapsaného v obchodním rejstříku (dále jen "nezapsaný podnikatel") se nevztahují ustanovení o firmě a že právní úkony, je-li fyzickou osobou, je povinen činit pod svým jménem a příjmením. Nikde však není uvedeno, že uvedení nějakého dodatku u jména a příjmení při právním úkonu nezapsaného podnikatele by mělo za následek neplatnost takového právního úkonu a z žádného ustanovení obchodního ani občanského zákoníku nelze takový závěr dovodit. Pokud tedy nezapsaný podnikatel uzavře smlouvu pod svým jménem a příjmením, k němuž připojí jím fakticky používaný dodatek, není a nemůže to být důvodem neplatnosti smlouvy jen proto, že podnikatel připojil ke svému jménu a příjmení další údaje.

Smlouva by mohla být neplatná jen v případě, že by nezapsaný podnikatel použil pouze dodatek bez svého jména a příjmení nebo by "zkomolil" své jméno a příjmení tak, že by byl neidentifikovatelný, popřípadě šlo-li by o dodatek, který by mohl způsobit omyl ohledně jednající osoby. Bez jakýchkoliv problémů může nezapsaný podnikatel používat dodatek v případech, kdy nejde o právní úkon (reklama, propagace, vývěsní štít). Ani ze zákona o regulaci reklamy a ze zákona o ochraně spotřebitele neplyne, že nezapsaný podnikatel by nemohl používat dodatek.

Nezapsaný podnikatel však nezíská po 1.1.2001 živnostenské nebo jiné podnikatelské oprávnění na své jméno a příjmení s dodatkem, ale jen na své jméno a příjmení.

Podle přechodných ustanovení k novele ObchZ však průkazy živnostenských a jiných podnikatelských oprávnění ani jiná povolení, souhlasy, popřípadě obdobné dokumenty vydané ke dnu 1.1.2001 znějící na obchodní jméno fyzických osob nepozbývají platnosti a nemusí být uvedeny do souladu s požadavky § 8 ObchZ. Tzn., že další používání dodatku ke jménu a příjmení u nezapsaného podnikatele samo o sobě není a nemůže být důvodem neplatnosti smlouvy či jiného právního jednání. Z žádného ustanovení živnostenského ani jiného zákona však neplyne, že by živnostenský úřad mohl nezapsanému podnikateli za faktické použití dodatku k jeho jménu a příjmení uložit ve správním řízení pokutu, zejména ne z ustanovení § 65 odst. 1 písm d) živnostenského zákona. To umožňuje uložení pokuty za porušení povinností při provozování živnosti stanovené jinými právními předpisy . Jak však již bylo uvedeno, porušením povinnosti by bylo neuvedení jména a příjmení nezapsaného podnikatele, nikoliv uvedení dodatku u jeho jména a příjmení. Takový postup živnostenských úřadů by byl zřejmě protiústavní a protizákonný.

Podvojné účetnictví

Vůbec již nelze ze znění ObchZ dovozovat, že podnikatel-fyzická osoba používající po 1.1.2001 dodatek ke svému jménu a příjmení je povinen zapsat se do obchodního rejstříku, tudíž i účtovat v soustavě podvojného účetnictví. Povinný zápis podnikatelů-fyzických osob do obchodního rejstříku je upraven v § 3 odst. 3 obchodního zákoníku. Zde však není uvedeno, že podnikatel, který používá dodatek ke svému jménu a příjmení, je povinen nechat se zapsat do obchodního rejstříku.

Z ustanovení § 9 odst. 2 ObchZ o tom, že součástí firmy fyzické osoby může být i dodatek, nelze v žádném případě dovozovat povinnost zápisu fyzické osoby, která nadále bude i při právních úkonech dodatek používat, do obchodního rejstříku a tudíž ani její povinnost účtovat v soustavě podvojného účetnictví. Tento závěr plyne jednak z toho, že dodatek ke jménu a příjmení fyzické osoby není povinnou součástí firmy, a tedy i zapsaní podnikatelé mohou mít firmu sestávající jen z jejich jména a příjmení, a jednak z toho, že žádný zákon nezakazuje nezapsaným podnikatelům dobrovolně a neformálně dodatek ke svému jménu a příjmení používat a neukládá jim povinnost při jeho faktickém používání se do obchodního rejstříku zapsat. Není proto ani možné, aby správce daně doměřil těmto podnikatelům daň jako v případě, že měli vést podvojné účetnictví.

Takový postup by byl možný pouze v případě, že by podnikatel porušil zákonem uloženou povinnost nechat se zapsat do obchodního rejstříku. O to však v daném případě nejde. Stejně tak by byl zřejmě nesprávný výklad správce daně, auditora či účetního, neuznal-li by za řádný daňový doklad či účetní doklad písemnost (smlouvu, objednávku, fakturu, potvrzení o zaplacení aj.), v němž by nezapsaný podnikatel použil po 1.1.2001 ke svému jménu a příjmení i dodatek.

Obchodní listiny

Použití dodatku na obchodních listinách uvedených v § 13a ObchZ (objednávky, obchodní dopisy, faktury) není rovněž porušením zákona, neboť zde jsou uvedeny minimální údaje, které podnikatel na obchodních listinách uvádět musí. Uvede-li tedy nezapsaný podnikatel na uvedených obchodních listinách vedle svého jména a příjmení i dodatek, který fakticky používá, nejde o porušení § 13a ObchZ. Uvedení dodatku u jména a příjmení nezapsaného podnikatele nemůže naplnit ani skutkovou podstatu přestupku podle § 24 odst. 1 písm. f) přestupkového zákona, kde se uvádí, že přestupku se dopustí mimo jiné ten, kdo poruší povinnost používat při podnikání obchodní firmu, jméno a nebo název.

Pokud nezapsaný podnikatel použije na obchodních dopisech a při podnikání své jméno a příjmení a navíc ještě dodatek, nemůže se uvedeného přestupku dopustit, neboť tohoto přestupku se může dopustit pouze ten, kdo neuvede své jméno a příjmení a nikoliv i ten, kdo vedle svého jména a příjmení uvede něco navíc. To podporuje názor, že za uvedení dodatku živnostenské úřady pokuty ukládat nemohou. Rovněž z žádného ustanovení trestního zákona neplyne, že použití dodatku nezapsaným podnikatelem by zakládalo samo o sobě skutkovou podstatu trestného činu.

Je proto zcela zbytečné měnit razítka a formuláře jen proto, aby se z nich odstranil dodatek, pokud nezapsaný podnikatel hodlá stejně fakticky dodatek používat. Může proto vzniknout otázka, jaký důsledek pro nezapsané podnikatele nová právní úprava § 8 a násl. ObchZ.

Pozor však na ustanovení o nekalé soutěži

Vzhledem k tomu, že nezapsaný podnikatel nemá firmu, není jím fakticky používaný dodatek chráněn ustanoveními firemního práva. Dodatek používaný fakticky nezapsaným podnikatelem není chráněn právem přednosti a výlučnosti a používal-li by stejný dodatek podnikatel zapsaný v obchodním rejstříku jako součást své firmy, mohl by se zapsaný podnikatel domáhat toho, aby nezapsaný podnikatel tento dodatek nepoužíval, aby odstranil závadný stav, vydal bezdůvodné obohacení a poskytl přiměřené zadostiučinění, včetně náhrady škody.

Chce-li tedy nezapsaný podnikatel, aby jím fakticky používaný dodatek požíval absolutní ochrany podle § 12 obchodního zákoníku, nezbývá mu, než se nechat pod příslušnou firmou zapsat do obchodního rejstříku dříve, než se pod touto firmou nechá zapsat jiný podnikatel. Faktické používání dodatku nezapsaným podnikatelem je však chráněno ustanoveními nekalosoutěžního práva.

Z druhé strany nelze vyloučit, že faktickým použitím dodatku se nezapsaný podnikatel může dopustit nekalosoutěžního jednání, pokud by použitím takového dodatku naplnilo znaky nekalé soutěže vymezené v § 44 a násl. obchodního zákoníku, popřípadě porušit práva z duševního vlastnictví jiných osob (např. z ochranné známky, označení původu či práva autorského). Soutěžní právo poskytuje ochranu všem označením užívaným v obchodním styku, jsou-li užívána v souladu s dobrými mravy soutěže.

Podnikatel má také otevřenou možnost nechat si své označení zapsat jako ochrannou známku. Ochranná známka nemusí být totožná s obchodní firmou a jejím zápisem je poskytnuta absolutní ochrana, která je však omezena jenom na v zápisu uvedené výrobky nebo služby. Je proto zapotřebí nezaměňovat obchodní firmu, popř. jméno, příjmení a název, jako prostředky identifikace podnikatele - právního subjektu - s širším pojmem označení v obchodním styku.

Z výše uvedeného plyne, že používání dodatku ke jménu a příjmení nezapsanými podnikateli není ani po 1.1.2001 samo o sobě porušením práva, a tudíž není bez dalšího sankcionovatelné, nezakládá povinnost zápisu do obchodního rejstříku, avšak fakticky používaný dodatek není chráněn ustanoveními § 12 obchodního zákoníku o ochraně firmy.

Co lze však doporučit podnikatelům, aby si velmi pečlivě ověřovali všechny informace o nových právních úpravách dříve, než podlehnou panice nebo podniknou jakékoli praktické kroky.

(Podle pramenů MSp, MPO a deníku HN připravil Ně)

Příště: Obsahové náplně živností volných

 

 

A čím platíte Vy?

Dne 12.1.2001 byl uveden do provozu nový bankomat v budově pobočky České spořitelny v Chrastavě v Turpišově ulici, čímž spořitelna rozšířila svou síť bankomatů a umožňuje tak celodenní přístup k peněžní hotovosti i mimo otevírací dobu poboček.

Česká spořitelna nabízí svým klientům celou řadu platebních karet, jak tuzemských, tak i mezinárodních , které lze využít také k bezhotovostnímu placení zboží a služeb u obchodníků. Vlastník platební karty nemusí u sebe nosit peněžní hotovost, tudíž mu nehrozí její zcizení či ztráta. K výběru z bankomatu nestačí majiteli pouze platební karta, ale obdrží zároveň formou doporučeného psaní osobní identifikační číslo tzv. PIN, jehož správná volba na klávesnici bankomatu je podmínkou pro použití karty. Toto identifikační číslo se vztahuje pouze k jediné kartě, je nepřenosné, přičemž v zájmu uživatele je utajení tohoto čísla, které by spolu s kartou mohlo být při ztrátě či krádeži zneužito.

Veškeré informace o platebních kartách Vám rádi poskytnou pracovníci České spořitelny na všech pobočkách.

Spořitelní bankomaty v působnosti okresní pobočky v Liberci najdete na těchto místech:

Okres Liberec

Obchodní dům TESCO Soukenné náměstí 584 Liberec 1

Nádraží ČD Liberec 2

Státní vědecká knihovna Nám. Dr. E. Beneše 22 Liberec 1

Hotel OREA nám. F.X. Šaldy 1345 Liberec 1

Česká spořitelna, a.s. Husova 49 Liberec 1

Nákupní středisko KORINT Sídliště Broumovská Liberec 6

Nákupní středisko HORIZONT Ještědská 535 Liberec 7 - Hanychov

Česká spořitelna, a.s. Felberova 9 Liberec 4

Terminál MHD Fgnerova Liberec

Česká spořitelna, a.s Turpišova 408 Chrastava

Česká spořitelna, a.s. Tanvaldská 1122 Liberec 30 - Vratislavice

Česká spořitelna, a.s. nám. T.G.Masaryka 103 Frýdlant v Čechách

Městský úřad Horní nám. 73 Hrádek n.N.

Česká spořitelna, a.s. Klášterní ul. 525 Hejnice

LITES vrátnice Kateřinská 235 Stráž n.N.

HYPERNOVA České mládeže 456 Liberec 24

Okres Jablonec n.N.

Česká spořitelna, a.s. Mírové náměstí 13 Jablonec nad Nisou

Hotel MERKUR Anenské náměstí 8 Jablonec nad Nisou

Sídliště Šumava Křišťálová 9 Jablonec nad Nisou

Nákupní středisko ALBERT U kostela 35 Jablonec nad Nisou

Česká spořitelna, a.s. Krkonošská 327 Tanvald

Česká spořitelna, a.s. Náměstí 3.května 37 Železný Brod

Zlatnictví HEJRAL Hlavní 824 Smržovka

Okres Semily:

Česká spořitelna, a.s. náměstí Českého ráje 94 Turnov

Nádraží ČD Turnov

Česká spořitelna, a.s. Kavanova 140 Jilemnice

Česká spořitelna, a.s. Plk. Truhláře 7 Lomnice nad Popelkou

Česká spořitelna, a.s. Husova 4 Semily

Česká spořitelna, a.s. č.p. 287 Jablonec nad Jizerou

Česká spořitelna, a.s. č.p. 227 Vysoké nad Jizerou

Česká spořitelna, a.s. č.p. 186 Harrachov

Česká spořitelna, a.s. Obchodní pasáž 449 Rokytnice nad Jizerou