A N K E T A

Odpady – sběrný dvůr kontra svoz velkoobjemového odpadu 

Vážení občané města Chrastavy,

město Chrastava zavedlo poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů ve výši 500,- Kč/osoba/rok. V současné době se jedná o horní hranici poplatku. Vzhledem k tomu, že obecně tato horní hranice poplatku zdaleka nepokrývá náklady obcí, je již dlouhodobě připravována v Parlamentu ČR novela zákona, která má zdvihnout horní hranici na 900,- či 1200,- Kč/osoba/rok. Konkrétní výše poplatku při zavedení novely  bude záviset samozřejmě též na tom, co všechno bude v systému provozu systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zahrnuto.      

V této souvislosti mi tudíž dovolte, abych se na Vás obrátil s žádostí o získání Vašeho názoru ve věci dalšího provozování sběrného dvora zdarma pro občany a realizací mobilních svozů velkoobjemového a nebezpečného odpadu formou anketní otázky. Názory vzešlé z této ankety pak budou podkladem pro rozhodování členů zastupitelstva města při rozhodování jak dále.

Odhadované příjmy města pro rok 2009:

3,08 mil. Kč  – poplatek za provoz systému  (6 167 obyvatel krát 500,-Kč/osoba při platbě 100 % občanů)

Odhadované výdaje města pro rok 2009:

2,93 mil. Kč - svoz popelnic (firma AVE)
0,23 mil. Kč - svoz separovaného odpadu (2x ročně firma AVE)
0,24 mil. Kč - mobilní svoz velkoobjemového odpadu (2x ročně firma AVE)
0,07 mil. Kč - mobilní svoz nebezpečného odpadu (2x ročně firma AVE) 
1,90 mil. Kč - provoz sběrného dvora (firma TSS a. s.)
------------------------------------------------------------------------------------
5,37 mil. Kč – celkem

Ztráta – 2,29 mil. Kč (5,37 – 3,08). Tuto ztrátu bude muset hradit město ze svého rozpočtu. Pro město je ekonomicky zcela neúnosné hradit i do dalších let tuto ztrátu. Přitom je zřejmé, že se mobilní  svoz velkoobjemového a nebezpečného odpadu na straně jedné a provoz sběrného dvora na straně druhé do určité míry tzv. „dublují“. Pro řešení této situace do budoucna (od roku 2010 předkládám tři varianty řešení). 

Var. A –  Zachování jak mobilního svozu velkoobjemového a nebezpečného odpadu, tak sběrného dvora v systému:

Ekonomika: Ekonomická ztráta 2,29 mil. Kč, což by pro vyrovnání ztráty představovalo navýšení poplatku o 371,- Kč na 871,-Kč/osoba/rok                                                                                                          

Var. B –  Zrušení mobilního svozu velkoobjemového a nebezpečného odpadu:

Ekonomika: Ekonomická ztráta 1,98 mil. Kč (tzn. snížení ztráty o  0,31 mil.), což by pro vyrovnání ztráty představovalo navýšení poplatku o 321 Kč/osoba/rok na  821,-Kč/osoba/rok
Nevýhoda: Zvýšené nebezpečí vzniku černých skládek (pro ty, kteří by nebyli ochotni dopravovat svůj velkoobjemový a nebezpečný odpad až na sběrný dvůr).

Var. C –  Vyřazení sběrného dvora ze systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů:

Ekonomika: Pokles ekonomické ztráty na únosnou mez  0,39 mil. Kč (tzn. snížení ztráty o  1,90 mil.), která by umožňovala zachování výše poplatku ve výši 500,- Kč/osoba/rok i pro rok 2010  (úplnému vyrovnání by odpovídalo navýšení poplatku o 63,- Kč na 563,-Kč/osoba/rok) a případné navyšování v dalších letech by bylo v minimální možné míře.
Nevýhoda: Zvýšené nebezpečí vzniku černých skládek (vyšší než u varianty B) pro ty, kteří nebudou ochotni platit ve sběrném dvoře či si objednávat na vlastní náklady valník atp. pro odvoz.
Upozornění: Vyřazení sběrného dvora ze systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů  neznamená konec jeho existence. Sběrný dvůr může fungovat i nadále (rozsah služeb ovšem závisí na rozhodnutí TSS a. s.), ukládání různých druhů, ale u něho bude zpoplatněno i pro všechny občany (na druhé straně by mohl dokonce rozšířit své služby i pro podnikatele a mimochrastavské občany)


Vážení občané města Chrastavy,

dovoluji si Vás tímto požádat o zodpovězení anketní otázky a její doručení na Městský úřad Chrastava (vedoucí kanceláře starosty paní Ivana Loučková) osobně nebo poštou, případně elektronicky (mailto:louckova@chrastava.cz ) v termínu do 30. dubna 2009. Anketní lístek lze vyplnit i zde na webových stránkách města. Výsledky ankety budou podkladem pro rozhodování zastupitelstva.

Anketní lístek je platný pouze v případě vyplnění jména, adresy trvalého pobytu a roku narození respondenta. Hlasování se smí zúčastnit pouze osoby s trvalým bydlištěm v Chrastavě po dosažení plnoletosti (tj. narození 30. 4. 1991 a starší).  Každý může pochopitelně hlasovat pouze jednou. Pracovnice matriky jsou oprávněny při zjištění nedodržení těchto podmínek příslušný hlas vyřadit (příp. prověřit okolnosti). 

V Chrastavě dne 20. 2. 2009 

Ing. Michael  Canov, starosta


Vyhodnocení ankety

 

Hlasování je ukončeno