Podzimní dovolená chrastavských turistů

Turisté z našeho odboru každý rok zvažují, kam jet na týdenní podzimní dovolenou. Letos jsme zvolili opět Jeseníky a rozhodli jsme se pro hotel Slezan v Bruntále, kde nás mile uvítali a vzorně se o nás starali. Odtud jsme denně vyráželi do okolí. Na Bruntálsku se nachází několik vyhaslých sopek, hodně rozhleden, sakrální památky, naučné stezky, zámky, hrady. Je z čeho vybírat.
My jsme první zastávku měli v Žamberku a druhou v Rýmařově v Návštěvnickém centru turistických známek. Tady nás uvítal sám majitel firmy pan Holub, který měl připravenou exkurzi. Viděli jsme, jak se kulaté dřevěné známky vyrábí, a dozvěděli jsme se spoustu zajímavých detailů. Prohlídka nás velmi zaujala. Na závěr jsme poseděli v místní útulné kavárně.
V následujících dnech jsme se vydali z obce Tvrdkov k Rešovským vodopádům na říčce Huntavě, která vytvořila četné kaskády a romantická zákoutí. Jedná se o největší vodopády Nízkého Jeseníku. Cesta soutěskou byla místy velmi náročná, ale stála za návštěvu. Odpoledne jsme se zastavili na hradě Sovinec. Další den jsme v dešti vystoupali na sopečný kopec Uhlířský vrch. Cestu lemovala křížová cesta s patnácti vyřezávanými zastaveními, která nás dovedla až ke kostelu Panny Marie Pomocné. Dovolená pokračovala návštěvou polského historického města Prudnik. Zajeli jsme na poutní místo Cvilín, kde jsme si prohlédli kostel Panny Marie Sedmibolestné. I přes nepřízeň počasí vystoupáme po 139 schodech na opravenou rozhlednu Cvilín. Uděláme si ještě rozchod v Krnově na návštěvu infocentra a prohlídku kostelů a synagogy. V pátek zajíždíme do Albrechtic, odkud mírným kopečkem stoupáme na Hraniční vrch k dvojrozhledně. Na ní vede 145 schodů a je 25 m vysoká. Unikátní je tím, že vznikla ze dvou ocelových věží postavených pro radiokomunikaci a byla přebudována na rozhlednu se dvěma vyhlídkovými plošinami propojenými kovovou lávkou. K autobusu se vracíme Pašeráckou stezkou na hranicích s Polskem. Po návratu si prohlížíme Bruntál, navštěvujeme zámek, místní pivovar a večer se někteří z nás zúčastní akce Muzejní noc s doprovodným programem. V sobotu vystupujeme v Nové Pláni, kde se zrovna koná závod horských kol. My jdeme lesem přes Volárnu do Roudna. Tady se rozdělujeme a část z nás pokračuje na kopec sopečného původu Velké Roudno, kde se tyčí dvacetimetrová rozhledna z modřínového dřeva. Na vrcholu stojí i kaplička. Odpoledne ještě zajdeme ochutnat burčák na Bruntálské Burčákobraní. V neděli nás čekal poslední program v podobě plavby elektrolodí Harta po Slezské Hartě. Jedná se o nejmladší přehradní nádrž v Česku vybudovanou na řece Moravici. Nejprve jsme se zastavili na sypané hrázi, pak zaparkovali v Leskovci nad Moravicí, vyfotili se s dřevěnou sochou Praděda a došli do malého přístavu. Foukal silný vítr, ale loď byla krytá, tak sedmdesáti minutová plavba s výkladem byla příjemná. Na zpáteční cestě děláme krátkou zastávku u Lávového proudu u Meziny. Tady vidíme neobvyklý kamenný útvar s čedičovými varhany, který byl vytvořen v proudu lávy nedaleké Venušiny sopky. Celou dovolenou jsme zakončili při zpáteční cestě na obědě v Častolovicích.
I když nám dva dny propršelo, foukalo a ochladilo se, dovolenou jsme si užili. Poseděli jsme několikrát u kytar a společně si zazpívali. Hotel pro nás připravil taneční večer a my jsme to pěkně na parketu rozjeli. Každý si na dovolené našel, co mu vyhovovalo. Celý týden proběhl v poklidné atmosféře a byl nabitý smíchem a množstvím zážitků.