Hazardní mafie pod taktovkou odboru Státního dozoru nad loteriemi a sázkovými hrami Ministerstva financí České republiky to vymyslela skvěle. Když vznikly v polovině první dekády nového tisíciletí videoterminály, vyvedla je mimo zákon a tím umožnila jejich zcela nekontrolovatelný rozvoj netušených rozměrů. Udělala to jednoduše. Prohlásila, že videoterminály jsou něco zcela jiného než hrací přístroje, neboť mají svůj „mozek“ v centrále, nikoli v samotném přístroji. Asi tak, jakoby někdo prohlásil, že připojením na internet přestává být počítač počítačem. A generální ředitel Sazky Aleš Hušák byl tak ochoten, že opatřil ministerstvu posudek vypracovaný přímo na míru. Vypracoval ho ředitel instituce ctihodného názvu Ústav státu a práva, kterým byl ovšem později usvědčený podvodník z plzeňských práv děkan Jaroslav Zachariáš.
Chrastavské
vítězství u Ústavního soudu
Chrastava neučinila žádný převratný objev. Jenom ve vyhlášce konstatovala to, co viděl každý a sice, že videoterminály jsou vlastně jen mimořádně nebezpečnou podmnožinou výherních přístrojů. A nechtěla nic moc. Chtěla jen získat právo jejich regulace na svém území. A Ústavní soud 14.6.2011 rozhodnul, že videoterminály jsou výherními přístroji v širším slova smyslu a že jejich umístění nesmí být v rozporu s vyhláškami obcí.
Poslanci
a senátoři posloužili jako bílí koně
Poslanci a senátoři mohli po chrastavském vítězství udělat v boji proti hazardu moc. A to tím, že by neudělali nic. Ano, to nic by znamenalo, že by dle nálezu Ústavního soudu muselo Ministerstvo financí aplikovat chrastavský nález a bez výjimky rušit povolení vydané v rozporu s vyhláškami obcí.
Namísto toho, pod velkým oslavným pokřikem o boji proti hazardu učinila většina zákonodárců pravý opak. Schválili novelu, která na tři roky zneplatňovala vyhlášky obcí a tím zajišťovala hazardu zcela nerušený provoz až do 31.12. 2014. Zdůvodňovali to tím, že zkrátili povolení z 10 let na roky tři a že zabránili arbitrážím. Lež na lež. V případě rozporu s vyhláškami obcí neplatilo žádných deset let, ale nula a nehrozila žádná arbitráž. To jasně vyplývalo z nálezu Ústavního soudu. Jediné alespoň trochu přijatelné vysvětlení, kterému se snažím věřit, je, že zákonodárci nechápali, co vlastně schvalují a posloužili jako bílí koně. To druhé vysvětlení je ještě mnohem a mnohem horší. A sice, že chápali a byli sami součástí hazardní mafie.
A bylo to připravené opravdu skvěle. Ministerstvo financí již mělo v tichosti připravený návrh nového zákona, který měl platit již od 1.1. 2013 a připravoval obce o možnosti vyhlášky vůbec vydávat. Naopak dle připraveného návrhu měl být v případě odvolání proti zápornému závaznému stanovisku obce platit právní nárok provozovatelů videoterminálů na jejich povolení. Tento návrh se však naštěstí podařilo včas odhalit a právo obcí na vyhlášky do dosud neschvalovaného návrhu nového zákona dostat.
Vítězství
Františkových lázní u Ústavního soudu
Nález
Ústavního soudu ze dne 7.9.2011 .v případě Františkových lázní to
řekl zcela explicitně. Žádná podústavní norma (tzn. žádný zákon) nemůže
vzít obcím právo na regulaci hazardu pomocí vyhlášek.
Že to znamená, že je tříletá blokace vyhlášek protiústavní již
chápali všichni, opravdu všichni v čele se samotným panem ombudsmanem,
všichni až na jednu jedinou výjimku. A tou bylo Ministerstvo financí v čele
s jejím ministrem. A tak Ministerstvo financí odmítalo (s výjimkou
Chrastavy a Františkových lázní) nadále až do 31. 12. 2014 respektovat
vyhlášky obcí. Pana ombudsmana to
natolik rozčílilo, že jednal přímo na vládě a ta přijala 14.03.2012 toto
nařízení:
„Nařízení
vlády ministerstvu financí ukládá, aby v souladu s loterijním zákonem zahájilo
s provozovateli hazardních her řízení o odnětí již uděleného povolení
k provozu hracích automatů.“ A
premiér to po zasedání vlády komentoval slovy: „Změna v povolovacím
procesu se týká dlouhodobé nezákonné rozhodovací praxe spočívající v
nerespektování loterijního zákona a rovněž obecně závazných vyhlášek
obcí přijatých za účelem regulace hazardu". Jenže
na dalším zasedání vláda v tichosti své usnesení zrušila.
Vítězství
Klatov u Ústavního soudu
Když po chrastavském nálezu viděl Ústavní soud, co schválili zákonodárci za novelu, rozčílilo ho to natolik, že explicitně oznámil v odůvodnění nálezu Františkových lázní, že obce ochrání při podání komunálních stížností, pokud Ministerstvo financí nebude jeho nález respektovat. Ministerstvo Ústavní soud nerespektovalo a tak došlo na komunální stížnost. Podalo jí mj. město Klatovy a Ústavní soud 11.4.2013 rozhodnul, že je tříletá blokace vyhlášek obcí protiústavní a tuto část novely zákona zrušil.
Mohlo by nám to být v Chrastavě jedno. Od našeho vítězství u Ústavního soudu platí v našem městě regulace tak, jak to máme ve vyhlášce. Stav je regulován na cca 20 % původního stavu. Herna s videoterminály je na místě jediném a po jednom hracím přístroji je v dalších 3 restauracích.
Ale jedno to není. A nejde jen o to, že snad nyní dosáhnou i všechny ostatní obce respektování svých vyhlášek tak, jak je to v případě Chrastavy a Františkových Lázní. Jde především o to, že celá kauza videoterminálů ukázala v alarmujícím stavu odbor Státního dozoru nad loteriemi a sázkovými hrami Ministerstva financí České republiky, který namísto hájení zákona léta nečinil nic jiného, než že po zákoně šlapal, a byl v čele hazardní mafie. Tragédie je opravdu slabé slovo. A výše popsaný postoj našich zákonodárců, samotného ministra a celé vlády tuto tragédii jen podtrhává a zvýrazňuje.
V Chrastavě dne
12.04.2013
Ing.
Michael Canov, starosta města Chrastava
P.S.: Ústavní soud zákony netvoří. Pouze
posuzuje jejich ústavnost. A ty protiústavní ruší. V případě
videoterminálů rozhodl celkem 4x
(sic!) v případech Chrastava, Františkovy Lázně, Kladno a Klatovy, že
Ministerstvo financí a v posledním případě i Parlament České
republiky porušuje tuto ústavnost a rozhodl tak pokaždé jednomyslně.
Média:
MF DNES 12.04.2013
Rozhodnutí
soudu proti hazardu je týmová výhra